Gå til innhold

Flyttet fra hus til leilighet med barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn og bor i enebolig nå, ikke en veldig stor, men på to plan. Kjenner jeg savner å bo i leilighet. Er lei av alt vedlikeholdet og lei av å ha hage. Er det noen som har flyttet fra hus til leilighet f.eks. etter skilsmisse, eller som par med barn? Gikk overgangen greit? Vi har to barn og kommer aldri til å få flere barn. Tenker derfor at to barn i en fireroms burde være innafor. 

Anonymkode: 1b7a4...c69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i hus, med hage og to etasjer, og hatet det. Flyttet til leilighet, men da var barnet mitt under 3 år. Han husker ikke huset i det hele tatt. For meg, og mannen heldigvis, er det helt uaktuelt å bo i hus igjen. Vi kommer til å bli boende i 90 kvm leilighet med to barn. Vi trives veldig godt, har ganske stor balkong som gir uterom, og fine fellesarealer utenfor blokka som vaktmesteren har ansvar for. 

Anonymkode: 33a41...a2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har også hatt hus og flyttet tilbake til leilighet etter brudd. Jeg er definitivt ikke noe husmenneske, elsker å bo i leilighet. Vi bor tre på 67 kvm. Ungene fikk hvert sitt rom, så har jeg laget en sovealkove til meg selv. Vi ofret nettopp en ganske stor uteplass for å flytte til en bedre skolekrets, men det har gått greit. Eneste ungene klager litt på er at vi ikke kan ha trampoline (som vi for så vidt aldri har hatt). 

Anonymkode: 8f870...2bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er misunnelig på dere to over her. Kjenner at jeg savner mer og mer å bo i leilighet igjen. Alle uteområder blir ordnet og bare det er utrolig deilig. Det gjør meg ingenting å stille opp på dugnad en gang i året. 

TS

Skrevet

Personlig hadde ikke jeg gått fra hus til leilighet med barn, men vi er alle forskjellige.

Du skulle ikke prøvd å fått litt «begge deler da». Noen av mine venner bor i leilighet på bakkeplan slik at de har en markterasse eller liten hageflekk foran verandaen. 

• Liker 1
Gjest LaptopPute
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har to barn og bor i enebolig nå, ikke en veldig stor, men på to plan. Kjenner jeg savner å bo i leilighet. Er lei av alt vedlikeholdet og lei av å ha hage. Er det noen som har flyttet fra hus til leilighet f.eks. etter skilsmisse, eller som par med barn? Gikk overgangen greit? Vi har to barn og kommer aldri til å få flere barn. Tenker derfor at to barn i en fireroms burde være innafor. 

Har ikke barn, men har 2 hunder. Flytta fra hus til leilighet. 4-roms. Herlig. Ikke vedlikehold. Kan bruke tida på å heller dra ut på langturer enn å pusle med en hage som ingen av oss hadde noe særlig interesse av. Høres kjempelurt ut. Men pass på planløsning, om det er kveldssol, om det er gammel borettslag med dumme regler og slike ting. Og hvis barna dine skriker veldig mye, så kjøp nybygg hvor det er bedre isolert.

Skrevet

Hva er det med enebolig dere ikke liker?

Gjest LaptopPute
Skrevet
Just now, Hmmmmmm said:

Hva er det med enebolig dere ikke liker?

Fra en som ikke liker enebolig:

Hage, hvis den har det.

Noe kan alltid gå i stykker, må fikses, må pusses opp, dyrt, får aldri slappa av, må betale selv. I et borettslag så er det ofte boretslaget som fikser det og ordner.

Husforsikring.

De fleste har ikke råd til å kjøpe et flunkt nytt hus uten noe som er galt med det.

Jeg likte at man ikke bor så tett som i leilighet, men det var i grunn bare det jeg likte

I en leilighet er man tvungent til å ha færre ting og være med arealeffektiv, mer ryddig også, så jeg føler at jeg setter mye mer pris på de tinga jeg velger og ha, og jeg har blitt ryddig.

Og ikke minst, det er myyyye mindre å vaske i en leilighet.

Skrevet

Vi bor i leilighet nå, men jeg vurderer om jeg ønsker å bo i leilighet når vi blir enda større familie en dag også. Men da må vi flytte for å få større leilighet. Ville da hatt en leilighet på bakkeplan, gjerne med en liten hageflekk. Spesielt siden vi da slipper å tenke like mye over støy ved leking på gulv, basseng om sommeren ute på altanen, slippe å passe på at ting kastes ned til nabo, kjekt for barna å ha en litt mer "ordentlig" uteplass osv. Kunne vurdert leilighet over bakkenivå dersom altanen er stor og utformet slik at basseng, leking o.l. ikke går utover naboer under (type sluk i bakken, renner som fungerer, tett rekkverk o.l. 
Jeg hater vedlikeholdsarbeid. Kan utføre noe, men vil ikke ha slikt arbeid hengende over meg hele tiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet fra selveid enebolig til rekkehus i borettslag der borettslaget står for alt av ytre vedlikehold. Det eneste vi trenger å forholde oss til er stell av en liten hage, men der har vi bygd ut en platting for å holde behovet for vedlikehold lavt. 

Vi har travle hverdager og prioriterer hytta eller reiser i ferier. Ønsker ikke å ha en bolig som binder opp mye fritid i vedlikehold. 

Jeg tror jeg kunne tenkt meg å bo enda enklere i fremtiden (f.eks. leilighet i borettslag), men barna våre er tenåringer som bor hjemme og da er det veldig digg å ha en kjellerstue der de kan invitere venner og drive med andre ting uten at vi blir gående oppå hverandre. Er vanskelig å finne leiligheter med en planløsning som vil gi oss to stuer med egen utgang som gjør at tenåringene kan ha venner på besøk uten at vi trenger å vekkes av at de går inn og ut uten at vi har lagt oss. 

Vi bodde forøvrig i en 4-roms da barna ble små, og det funket kjempefint, bortsett fra at det ble litt trangt da barna begynte på skolen og ville ha med venner hjem. Jeg trives med huset fullt av barnas venner, men vil også ha muligheten til å trekke meg unna :) 

Anonymkode: a12ca...0df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, LaptopPute skrev:

Hage, hvis den har det.

Noe kan alltid gå i stykker, må fikses, må pusses opp, dyrt, får aldri slappa av, må betale selv. I et borettslag så er det ofte boretslaget som fikser det og ordner.

Husforsikring.

De fleste har ikke råd til å kjøpe et flunkt nytt hus uten noe som er galt med det.

Jeg likte at man ikke bor så tett som i leilighet, men det var i grunn bare det jeg likte

I en leilighet er man tvungent til å ha færre ting og være med arealeffektiv, mer ryddig også, så jeg føler at jeg setter mye mer pris på de tinga jeg velger og ha, og jeg har blitt ryddig.

Signerer alt dette. Du kom meg i forkjøpet. 

TS

Skrevet
2 minutter siden, LaptopPute skrev:

Hage, hvis den har det.

Husforsikring.

Jeg er lat selv. Men føler at med dagens teknologi så kan man slippe unna mye arbeid. Klippe plen feks, da kan man kjøpe robotklipper. Det er noe man kan ha i mange år. Bed behøver man ikke å ha. Ikke blomster heller.  Man kan gjøre det så enkelt man vil. Har man malt huset engang så er det noe som holder i flere år. Hvor fanatisk man skal være er jo opp til en selv. Jeg har hus, liker at det er orden rundt meg. Så da er målet å lage seg minst mulig arbeid. Ikke ha bed som krever mye, busker å annet drit som kan vokse vilt. Inne er en annen sak, siden mitt hus er stort så vil det kreve litt mer av meg. Har robotstøvsuger som forenkler hverdagen min en del da.  Men man får jo hus i samme str som leiligheter. Har man det så er mye gjort med en robotklipper.

Gjest LaptopPute
Skrevet
20 minutter siden, Hmmmmmm said:

Jeg er lat selv. Men føler at med dagens teknologi så kan man slippe unna mye arbeid. Klippe plen feks, da kan man kjøpe robotklipper. Det er noe man kan ha i mange år. Bed behøver man ikke å ha. Ikke blomster heller.  Man kan gjøre det så enkelt man vil. Har man malt huset engang så er det noe som holder i flere år. Hvor fanatisk man skal være er jo opp til en selv. Jeg har hus, liker at det er orden rundt meg. Så da er målet å lage seg minst mulig arbeid. Ikke ha bed som krever mye, busker å annet drit som kan vokse vilt. Inne er en annen sak, siden mitt hus er stort så vil det kreve litt mer av meg. Har robotstøvsuger som forenkler hverdagen min en del da.  Men man får jo hus i samme str som leiligheter. Har man det så er mye gjort med en robotklipper.

Ja, men all effektiviseringen må du bruke penger på. Da spytter jeg heller inn penger til å kjøpe ny leilighet.

Skrevet

Jeg gikk fra rekkehus med stor hage til blokkleilighet i Oslo da jeg skilte meg. Det er ikke fremmed for meg å bo i blokk, har gjort det flere ganger i løpet av livet. Og jeg trives med det faktisk. Deilig å slippe og tenke på snømåking, maling, plenklipping, luking osv. Alt vedlikehold som følger med en bygning av treverk med hage.

Deilig å bo i blokk med vaktmester. Overgangen har gått kjempefint for vår del.

Har en tenåring, han har eget soverom og jeg har eget soverom. Vi har 67 kvm leilighet og har det vi trenger. Vi trives veldig godt i leilighet. Tenåringen også, selv om han er vokst opp i rekkehus med hage. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo tusenvis som bor i leilighet. En 4 roms på et plan vil virke større enn hus på 2 plan

Hus, jobb og unger krever mye. Vi hadde leilighet, og flyttet til hus. Noe vi angrer på. 

Anonymkode: 9a432...de7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flyttet i leilighet etter skilsmissen. Bor i 5-roms med 3 barn. Savner eneboligen!! Den hadde hage og stooor plass, men ingen hadde råd til å bo der alene..

Ungene syns det er helt ok, for her er det nærmere fotballbanen, og det er der de er mest. Jeg savner det som sagt... 😕 

Anonymkode: 0ae90...c27

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, Hmmmmmm said:

Det har for mange ikke så mye med latskap å gjøre, men tid.

Selv kobler jeg veldig av når jeg gjør hagearbeid, men jeg har dn krevende jobb og jobber mye og helgene går til hytten og aktiviteter utenom hjemmet, så jeg får ikke syslet med hagen så mye som jeg ønsker. 

Anonymkode: 04ebc...1b3

AnonymBruker
Skrevet

Her flyttet vi fra liten leilighet til rekkehus i borettslag. Og vi elsker å bo her. Her blir felleshagen klippet av kommunen og kommunen brøyter også snø for oss. Så det er like enkelt som leilighet omtrent å bo her.

Nå som hun er større, er det luksus å ha mere plass å oppholde seg. Selvfølgelig er det mer å holde i orden her, men det er bare gøy.

Anonymkode: da7cc...947

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...