Gå til innhold

Er det mulig/realistisk å få kjøpt leilighet alene som student? Og lønner det seg om man bare ender opp med å bo der i 3 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig/realistisk å få kjøpt leilighet alene som student? Og hvis det ikke er mulig å kjøpe alene, hva om man får en av sine foreldre som kausjonist? Og lønner det seg om man bare ender opp med å bo der i 3 år?

Forhåpentligvis så begynner jeg å studere til høsten. Planen er å ta en bachelor på 3 år. Jeg tenker å ta opp fullt lån via lånekassen (dvs vil jeg få 121 220 kr i året). Jeg tenker også å forhåpentligvis jobbe minst annenhver helg og regner med å få en inntekt på rundt 4800 kr i måneden.

Per i dag har jeg en egenkapital på 300 000.

Anonymkode: 5570e...e83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok veldig sannsynlig at du må ha medlånetaker.

Anonymkode: 68986...63e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig/realistisk å få kjøpt leilighet alene som student?

Ja, men det kommer an på hvor du vil bo. 

Anonymkode: 535bf...6b1

• Liker 1
Skrevet

Ja, det kommer an på hva du kjøper leiligheten for, og hva du kan selge den for etter 3 år.

Hvis boligmarkedet stiger, ville det selvsagt lønne seg dersom det er en fin leilighet og attraktiv beliggenhet. Jeg tror godt jeg hadde tatt sjansen, dersom jeg hadde råd til å evt ha leiligheten litt lengre selv om jeg flyttet. Hvis f.eks jeg ikke fikk solgt den etter 3 år for en god pris, og jeg ville ventet noen år, så ville det bli bedre tider.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok veldig sannsynlig at du må ha medlånetaker.

Anonymkode: 68986...63e

Må man ha medlåntaker eller er det også mulig med kausjonist?

Anonymkode: 5570e...e83

Skrevet

Hadde ikke turt å kjøpe en leilighet med plan om å selge etter tre år - du kan risikere å måtte selge med tap, og hva hvis du ikke tjener nok penger på det du jobber med ved siden av studiene? At du får for få vakter, eller om du blir arbeidsledig en stund etter studiene før du får jobb?

Det kan gå bra, og det kan gå dårlig. Jeg sitter fortsatt med lån 2 år etter at jeg solgte min leilighet.

• Liker 5
Skrevet

De studentene som får lån er som regel backet av foreldre. Ville ikke risikert det alene. Og om jeg skulle gjort det, hadde jeg kjøpt med 2 soverom og leid ut ett skattefritt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Tvist skrev:

Hadde ikke turt å kjøpe en leilighet med plan om å selge etter tre år - du kan risikere å måtte selge med tap, og hva hvis du ikke tjener nok penger på det du jobber med ved siden av studiene? At du får for få vakter, eller om du blir arbeidsledig en stund etter studiene før du får jobb?

Det kan gå bra, og det kan gå dårlig. Jeg sitter fortsatt med lån 2 år etter at jeg solgte min leilighet.

Hva skjedde?

Anonymkode: ce55e...099

Skrevet

Det kommer jo veldig an på hvor i landet du skal studere. I Oslo, Bergen o.l kan det være ganske vanskelig, i hvert fall hvis du er kresen mht. beliggenhet og plass. Og sannsynligvis vil banken trenge sikkerhet, i form av at noen kausjonerer for deler av beløpet.

Men jeg ville spurt meg selv (hvis jeg var deg) om det ikke er bedre å leie noe. Med egenkapital på 300k har du et veldig bra utgangspunkt for å spare mer. Når du har fullført bacheloren har du antagelig spart mer (?), og vil garantert ha en høyere inntekt enn i dag. Da vil du ha langt bedre mulighet til å skaffe en egen bolig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med 4800 kr i måneden i inntekt, er det ikke store lånet du klarer å betjene. I alle fall ikke et huslån. Skal det være realisme i regnestykket ditt må du derfor vise banken hvordan du har tenkt å klare å betale lån og renter på 10.000 i måneden.

Anonymkode: 47c10...69b

• Liker 2
Skrevet

De der som har foreldre som kan spytte inn med penger til alt mulig rart har virkelig ødelagt for alle andre.

Skrevet

Tror de studentene som kjøper i studietiden får avdragsfrihet mens de studerer.

Skrevet
2 timer siden, O.G. skrev:

De der som har foreldre som kan spytte inn med penger til alt mulig rart har virkelig ødelagt for alle andre.

Du vet at rundt 90% eier sin egen bolig? 

Du finner neppe et mer velfungerende boligmarked enn i Norge. 

Skrevet

Husk at du betaler som regel 2,5% i dokumentavgift ved kjøp, pluss tinglysning osv for lånet. Og når du selger igjen om et par år, så må du betale megler noen prosenter for salg. 

Sannsynligvis vil bare selvet kjøpet og salget koste deg 100k. Så kommer rundt 3% boliglånsrente i tillegg, samt vedlikeholdsrisiko. 

Med økende rentekurve, så vil man ikke kunne anta at boliger skal noe spesielt opp i pris, inflasjonsjustert. Etter min mening selvsagt.  

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, O.G. said:

Skal jeg som har ressurssterke foreldre ha dårlig samvittighet for dere andre?

Anonymkode: e8fe7...773

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Miewyn77 said:

Tror de studentene som kjøper i studietiden får avdragsfrihet mens de studerer.

Nei. Man kan søke om å få det om noe uforutsett skulle skje, men ellers er det vanlig avdrag og renter. Hadde selv leilighet på 25 kvadrat, betalte ca 5000 i mnd uten problem. Hadde lånt 100.000 av min far i egenkapital, resten klarte jeg selv.

Skrevet
2 hours ago, O.G. said:

Sånn har det alltid vært, og det er umulig å unngå at det blir sånn (mener jeg, basert på hva jeg tror på av virkemidler og ikke).

Jeg sleit også. Veldig. Men foreldrene mine kausjonerte for meg, det gjorde de.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjedde?

Anonymkode: ce55e...099

Mistet jobben i oljekrisen. Ikke vanskelig å betjene lånet med dagpenger, men jeg kunne jo ikke forbli arbeidsledig, og det var umulig å få jobb der. Måtte flytte og selge huset med tap. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, King in the North said:

Du vet at rundt 90% eier sin egen bolig? 

Du finner neppe et mer velfungerende boligmarked enn i Norge. 

Er det velfungerende når det bare blir flere og flere som virkelig sliter for å komme seg inn, og det bare bidrar til å øke forskjellene mellom oss? NRK hadde et program i dag som handlet om boligmarkedet i Norge. For noen tiår siden kunne man i sentrale byer i Norge kjøpe seg en leilighet for halvparten av en normal årslønn. I dag koster den samme leiligheten i Oslo seks ganger en helt alminnelig årslønn. En av tre leiligheter i sentrale Oslo er en sekundærbolig. I land som Italia er det mye høyere skatt enn det er i Norge på sekundærbolig, og spesielt den tredje boligen som folk kjøper seg. Boligmarkedet i dag er veldig vanskelig for single, og også vanskelig for de som ikke har foreldre som skal hjelpe. Det skaper forskjeller i Norge som virkelig ikke er bra. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Skal jeg som har ressurssterke foreldre ha dårlig samvittighet for dere andre?

Nei, men du bør være takknemlig for det du har. Det skader heller ikke om du evner å sette deg inn i hvordan boligmarkedssituasjonen er for mange i Norge, og gjør deg opp en mening om dagens market og reguleringer er gode eller dårlige.

2 hours ago, T-Rex said:

Sånn har det alltid vært, og det er umulig å unngå at det blir sånn (mener jeg, basert på hva jeg tror på av virkemidler og ikke).

Jeg sleit også. Veldig. Men foreldrene mine kausjonerte for meg, det gjorde de.

Boligmarkedet har blitt mye verre enn det var tidligere. Det vi trenger er langt høyere skatter på sekundærbolig, og mer boligbygging. Å eie en bolig er ikke en menneskerett, men det har tidligere vært tanken i Norge at alle skal kunne eie sin egen bolig. Det bør ikke være noe investeringsobjekt, men et sted å bo.

Anonymkode: 3fdaf...72b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Politikerne har gjort det ekstremt lønnsomt å investere i bolig. Ingen lurer på hvordan de skal investere sine sparepenger. Det er bolig. Og jo flere jo bedre.

Derfor kommer Norge til å slite når oljen er borte. Fordi vi aldri har investert i næringsvirksomhet.

Anonymkode: 42593...ad7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...