Gå til innhold

ClearBlue dobbel hormonindikator - bare blinkende fjes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg fant ut for en mnd siden at jeg har få egg igjen (er snart 36 år med en 1,5åring fra før). Jeg har brukt ClearBlue sin dyre test med dobbel indikator denne gangen, og bare fått blinkende fjes i fire dager på rad... I dag var det et tomt fjes. 😕

Betyr det at jeg ikke har hatt eggløsning? Eller kan det være noe feil med testen? Har sett litt rundt at enkelte er skeptisk til denne dyre testen og mener at de billigere er bedre. Fikk ingen respons i eggløsningstolketråden, håper noen har noen tanker om dette! Føler meg så alene. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være du har hatt eggløsning, bare at hormonnivåene de tester for ikke var høye nok, eller det kan være du ikke hadde eggløsning denne måneden.

Jeg brukte samme test som deg OG Clearblues vanlige eggløsningstest. Testet på samme urin med begge testene og testet både morgen og kveld. Det kostet litt, men jeg er 38 og ville ikke la noe sånt være det som stoppet meg fra å bli gravid.

Testene mine slo ikke ut positivt samtidig. Den avanserte blinket og den vanlige smilte kl. 13 en dag, på kvelden samme dag smilte den avanserte og den vanlige var blank. Morgenen etter smilte den avanserte fortsatt, jeg dro til Danmark for inseminasjon den formiddagen, og nå er jeg gravid i uke 16.

Eggløsningstester er noe herk og skikkelig forvirrende. 

Prøver du på vanligmåten eller på klinikk? For hvis det er med sex, så er det bare å kjøre på når den avanserte begynner å blinke, og så (minst) annenhver dag til den slutter å blinke/smile. Sædcellene lever i flere dager inni deg uansett, så dere trenger ikke å ha sex akkurat når du har eggløsning. Sex en dag eller to før eggløsning er like bra som samtidig som eggløsning. Den faktiske eggløsningen er uansett litt etter testene slår ut positivt. Egget lever bare omtrent et døgn eller noe sånt.

Hvis du får hjelp på klinikk, anbefaler jeg seg å spørre dem om råd. 

Skrevet

Hei, tusen takk for at du svarte meg! Og gratulerer så mye med graviditet! 

Jeg har bare prøvd med kartlegging av syklus og samleie så langt, men dro til Volvat på mandag kveld for å snakke med en gynekolog. Hun mente jeg burde glemme eggløsningstester og apper i en tre måneders periode. Ha sex annenhver dag (ikke oftere) på dag 10-16 i syklusen. I tillegg fikk jeg resept på eggløsningsstimulerende medisin (Femar) som jeg skal ta i fem dager fra dag fem i disse tre syklusene, og så skal jeg komme inn på laben for å ta en blodprøve på dag 22 for å sjekke om jeg faktisk har hatt eggløsning. Hun gjorde en innvendig UL og så ingenting feil på eggstokkene. Hun sa hun hadde sett gode resultater med Femar og at folk hadde blitt gravide både med 1 og 0,8 i AMH (jeg har 2, "normale" tall er fra 3 og opp). 

Så det ga meg litt ro. Jeg har stressa utrolig mye med at jeg stresser så mye med det her.. For jeg vet at det ikke hjelper akkurat. Men håper de neste tre mnd blir roligere. Gleder meg til å ikke starte hver dag med negativ test og en kjip følelse. 

Takk igjen for at du svarte! 

Skrevet

Det viktigste er at du finner en metode som gjør at du stresser minst mulig, for stress kan visstnok redusere fertilitet/fungere litt som prevensjon. Noen prøver med testing og hormontilskudd og det som er i lang tid, og så blir de gravide når de har gitt opp. Da er presset og stresset borte, og kroppen får funke som den skal i fred.

Hvis du stresser av eggløsningstester, så dropp dem. De gir jo ikke eggløsning, bare informasjon, så om det stresser, så fungerer de mot sin hensikt. For meg ga det ro å teste. Folk er forskjellige...

Prøv å finne ut hva som roer deg (og mannen) ned, og gjør det, om det er en tur i skogen, en deilig dusj sammen, å se en film, massasje, å prate sammen, å spise ute på restaurant, brettspill, et ryddig hjem, å stryke hverandre rolig over huden... hva som helst som funker for dere. Og la dét være hverdagen.

Og ikke stress med sexen heller. Dere trenger ikke å treffe akkurat. Sæd lever vanligvis flere dager inni kvinnen. Den må bare være der når egget er der. Så lenge sæden havner inni deg på riktig plass nær eggløsningen, så spiller ikke testene noen rolle. ;) Da er det langt, langt viktigere at dere har det godt sammen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...