AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #1 Skrevet 26. april 2019 Jeg har valgt å sette opp datateknologi på søknaden min til høyere utdanning. Ser dette er en meget attraktiv utdanning hvor man nærmest er garantert jobb, og der lønnen også er god. Problemet er vel at jeg ikke er en veldig interessert i data. Jeg kan det som er mest basic, og ingenting mer enn det. Spørsmålet er da om det vil være mulig å gjennomføre et slikt studium basert på mitt grunnlag? Bør jeg legge fra meg den tanken, eller kan man "lære seg" å like det? Veldig i tenkeboksen om dagen.. Anonymkode: 4e8aa...ecd
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #2 Skrevet 26. april 2019 Nå har ikke jeg erfaring med dette studiet, men jeg tenker at det uavhengig av studie vil være vanskelig å finne motivasjon til å gjennomføre dersom man ikke interesserer seg for fagfeltet. Anonymkode: a9d89...3c8 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #3 Skrevet 26. april 2019 Jeg ville ikke gjort det. Regner med at studiet inneholder en del programmering, og selvsagt kan alle lære seg å programmere, men det er mengdetrening som skal til for å bli en god programmerer. Selv var jeg ikke villig til å legge inn den mengden arbeid som skulle til for å bli ordentlig god. Anonymkode: 9cc3a...a87
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #4 Skrevet 26. april 2019 Du bør velge et studium som har fag du kunne tenke deg å jobbe med i mange år. Du skal ikke bare klare studiet, men også arbeidslivet. Det kan bli lange år om du har null interesse og motivasjon. Se litt på ulike fag innen studiet, om noen kan fenge først. Utover det så er det ikke dumt å kombinere inn litt IT i de fleste utdanninger. Anonymkode: 46614...e82
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #5 Skrevet 26. april 2019 Jeg er vel også av de som er skeptiske. Selv har jeg en del programmering i studiet mitt, uten at det er mitt hoved fagområde. Jeg opplever at jeg mestrer det jeg lærer under studiet, men for at man skal være nyttig i samfunnet må man ta mye initiativ til læring selv. Alle kan komme seg gjennom en bachelor eller master med varierende karakterer, men man behøver ikke være "skikket" til arbeidslivet for det. Anonymkode: 9c56f...433
astakatt Skrevet 27. april 2019 #6 Skrevet 27. april 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har valgt å sette opp datateknologi på søknaden min til høyere utdanning. Ser dette er en meget attraktiv utdanning hvor man nærmest er garantert jobb, og der lønnen også er god. Problemet er vel at jeg ikke er en veldig interessert i data. Jeg kan det som er mest basic, og ingenting mer enn det. Spørsmålet er da om det vil være mulig å gjennomføre et slikt studium basert på mitt grunnlag? Bør jeg legge fra meg den tanken, eller kan man "lære seg" å like det? Veldig i tenkeboksen om dagen.. Anonymkode: 4e8aa...ecd Du sier at du ikke er veldig interessert i data, men det er nok en grunn til at du har søkt på akkurat dette studiet? Det finnes jo mange studier hvor du egentlig er garantert jobb etter studiet, så hvorfor var akkurat dette mest interessant for deg? Du må ikke være lidenskapelig opptatt av data eller programmering for å studere informatikk - du trenger bare en viss nysgjerrighet og vilje til å legge inn arbeidet som trengs. Hvis du ikke vet om du kommer til å like det eller ikke, kan du alltid prøve det i ett år hvis du tror at det KAN føre til en karriere du vil trives i. Jeg søkte og begynte på informatikk uten å være så interessert i data eller programmering - jeg visste bare at jeg likte problemløsning og hadde lyst på en jobb som ikke nødvendigvis krevde så mye menneskekontakt. Da jeg begynte på studiet, fant jeg ut at jeg trivdes VELDIG godt, og nå er jeg interessert i teknologier og områder innen informatikk som jeg ikke visste noe om før (f.eks. databasesystemer, komputasjonsteori og datakommunikasjon). Og jeg får toppkarakterer. Så du må absolutt ikke brenne for teknologi for å begynne å studere datateknologi. 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #7 Skrevet 27. april 2019 Jeg var selv i din situasjon for 4 år siden. Jeg kunne ikke så mye om data og derfor var jeg usikker om dette har det rette studiet for meg. Etter at jeg gjennomførte studiet fikk jeg jobb og en lønn for 560.000 som dataingeniør. Jeg anbefale deg studiet da du nærmest er garantert 570.000 om tre år. Du må ikke høre de andre som liker at du må kunne mye om data og programmering. Isåfall ville vært krav om dette før du begynte på studiet. Studiet ditt krever ikke det, derfor begynner man med det grunnleggende og lærer mer etterhvert. Du bør tvinge deg selv gjennom studiet fordi det er verdt det. Vi kan grantere deg at det er verdt det! Anonymkode: 48be1...12b
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #9 Skrevet 27. april 2019 Enig ang. rekrutteringen som er veldig sterk akkurat nå. Veldig vanskelig å spå hvordan det er når du er ferdig. Etter IT-bobla sprakk rundt tidlig 2000-tallet var det dårlig arbeidsmarked veldig lenge. Litt det samme så man i forbindelse med oljekrakket i 2014. I 2012-2013 ble man forespeilet en lysende fremtid om man valgte oljeutdanning. Årene etterpå var svært krevende for de uteksaminerte, og det merkes for de som uteksamineres idag også. Anonymkode: 9c56f...433
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå