Gå til innhold

Middagsrutiner som småbarnsforeldre, hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er middagsrutinene deres med små barn, både i hverdagen og i helgene? 

Hos oss er det lett for at middagen blir «kveldsmaten» for mini på 1,5 år. Stort sett serveres middagen mellom 17.30 og 18.30 en gang.

Og hva gjør dere med den helgematen som dere tidligere pleide å sitte i sofaen å spise foran tv’n? Helt slutt på det når dere har små barn, eller hvordan gjør dere det?

Anonymkode: c74b6...016

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så og si alle middager spiser vi sammen, ofte er middagen siste måltidet for dagen for barna. 

En kveld i løpet av helga lager vi oss noe godt etter barna har lagt seg. Barna får middag til vanlig middagstid og kveldsmat. Spiser gjerne litt sammen med dem til middagen da, men sparer oss litt til kvelden likevel.

Anonymkode: 1beb6...c02

AnonymBruker
Skrevet

Blir som regel middag til kveldsmat til mi på 1,5 også. De får både brød og frukt i bhg ca 14.30 og da spiser hun seg mett. Da slipper vi å stresse med å lage middag med en gang vi kommer inn døra og tar heller maten ca 17.30. I helgene har vi gjerne tidligere middag og da får hun kveldsmat før hun legger seg. Sjelden vi spiser middag på kvelden, men hvis vi gjør det så tar vi enten felles middag typ 15.00 og så ny middag på kvelden eller så spiser bare barnet middag og så spiser vi senere

Anonymkode: 3069f...2dc

AnonymBruker
Skrevet

Spiser vanligvis middag til middagstid, noen få ganger som kveldsmat. Og en veldig sjelden gang foran tv’n (ty 1 gang annenhver mnd) 

I helgene så lager den som står opp den dagen en ordentlig god lunsj som vi kan nyte sammen. Jeg pleier som oftest å lage litt mer mat noen helger som jeg kan fryse ned til de dagene vi ikke orker eller har tid til å lage middag. Fjerne mest mulig stress fra hverdagen rett og slett. 

Lager jeg lasagne en lørdag så gjør det ingenting om jeg lager 3 ganger så mye mat så lenge jeg vet at det hjelper meg på en veldig stressende hverdag. 

Anonymkode: 2ff92...445

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Middag til kveldsmat blir det ofte. Vi er nesten aldri begge foreldre tilstede under middag pga jobb. Vi spiser derfor når det passer mellom 15.00-19.30 og justerer kveldsmat etter det. 

Vi spiser stort sett alltid ved bordet, men det hender vi i helger eller på fridager spiser under bordet, i sofaen, lager hjemmekino i teppehytte osv.

Anonymkode: b9b45...f19

AnonymBruker
Skrevet

Spiser middag ca kl 16 på hverdagene. I helgene varierer det. Oftest blir det middag som kveldsmat rundt kl 18. Men utnytter sjansen om han har fått pølse i bursdag feks. Da lager vi middag på kvelden når han har lagt seg istedet. 

Anonymkode: ef3ee...ca9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke noe glad i middag, jeg. Lager til mann og barn, men spiser mye søppelmat selv. Av og til spiser jeg sjokolade eller kake istedenfor middag, etter at barna er lagt. Barna er 14 og 16 år. Mannen lager nesten all mat her og spiser sammen med barna. Jeg bare hater middager. 

Anonymkode: 0806a...371

AnonymBruker
Skrevet

Lager opp en del mat søndag for kjøleskap/fryser (lasagne, prepper salat, steker kyllingfileter, baker søtpotetbåter, damper brokkoli, fiskegrateng, wok.....), som serveres som varmmat i 17 tiden. Den av oss som er hjemme spiser litt av denne maten som mellommat. Lager deretter voksen-middag i 20-21 tiden. Som i helgene innimellom blir ved TVen. 

Anonymkode: 580fa...af1

AnonymBruker
Skrevet

Middag hver dag har vi ikke råd til men prøver å lage noe tre dager i uken. Barna får brødskive. Jeg hopper over så mange måltider jeg kan for barnas skyld.

Er alenemor.

Anonymkode: d9e22...65f

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Middag hver dag har vi ikke råd til men prøver å lage noe tre dager i uken. Barna får brødskive. Jeg hopper over så mange måltider jeg kan for barnas skyld.

Er alenemor.

Er så glad det finnes mødre som deg! Det finnes «uperfekte» mammaer som meg der ute. Du er super, og man lever godt med middag tre dager i uken. Og så utrolig deilig å slippe middagsstyret fire dager i uken. 

Anonymkode: 0806a...371

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er alenemor.

Blir bekymret for deg, er selv alene mor. Vet hvordan det er å slite økonomisk og å ty til billige middager.

men dette høres absurd ut! Er du sikker på at du ikke kan ha rett på sosial hjelp?

Anonymkode: d683f...f98

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi prøver å lage opp store porsjoner som gjør at vi i alle fall ikke må lage noe de dagene vi har aktiviteter på ettermiddagen, ellers så blir det litt lettvinte løsninger som sodd og fiskegrateng. I helgene er vi dårlige på å lage mat, så det blir en del take-away. Vi spiser alltid rundt et bord nå ja, savner litt å ligge på sofaen og spise Grandis på en søndag :P 

Anonymkode: 0e436...995

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er alenemor.

Toro tomatsuppe fra First price til brødet med et egg oppi koster nesten ingenting. Jeg kaller det middag 😊

buljong med gulrot og løk + nudler blir også Ei bra suppe. 

Bare noen varme tips 😘

Anonymkode: 03257...0f1

• Liker 2
Skrevet

Vi spiser middag hver dag mellom kl 16 - 16.15. 

Så spiser vi kveldsmat ca 19.15isch .. Går ofte i havregryn med melk eller Biola eller omelett.. Noen ganger ostesmørbrød. 

Etter leggetid kan vi noen ganger spise digg kosemat i soffan foran tv’n .. Litt, ikke altfor store porsjoner  da vi spiser litt med barnet 

AnonymBruker
Skrevet

Middag i sofaen er aldri praktisert. Ikke hos meg, og ikke der jeg vokste opp. Middagen samles vi, og der foregår den praten om dagen. Uforstyrret av tv osv. 

Nå er ikke mine så små lengre, men da de var små var en og hentet i bhg, og en begynte på middagen. Ca kl 16 var middag. Vi syns rutiner med mat var viktig. Jeg var mye alene pga min manns jobb, og da måtte jeg planlegge mere. Eks ordne poteter, grønnsaker om kvelden til neste dag. Eller saus. Slik ble rutiner holdt. 

Gode matvaner til barn innarbeides når de er små

Anonymkode: 08f92...a5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre at flere er som oss, og spiser sein middag. I hverdagen sitter vi alle sammen rundt spisebordet, uansett når middagen blir. Syns det er hyggelig å samles rundt bordet, så det er en rutine jeg holder på i hverdagen. Men skal vi spise taco eller pizza på fredagskvelden så har vi lett for å havne i sofaen. Da sitter 1,5-åringen i tripptrappstolen sin med brett på, sammen med oss, også setter vi på noe musikkprogram på TV, som også mini syns er stas. 

-TS

Anonymkode: c74b6...016

AnonymBruker
Skrevet

Her spiser vi middag mellom 17.30 og 18.30 som regel. Eldste spiser måltid i barnehagen rundt kl 15, så er lite vits med tidlig middag. Middag blir oftest siste måltid for dagen, men fireåringen får kveldsmat om han er sulten. Han er ofte småspist til middag, da middagsmat ikke er det helt store. I hverdagen spiser vi på kjøkkenet, men fredag og lørdag kveld spiser vi ofte foran TVen med en hyggelig film feks. Synes det er koselig og er oppvokst med det selv :)

Anonymkode: 3ff4f...f37

• Liker 1
Gjest RødeFare
Skrevet

Middag 16:30. Alle samles rundt bordet hver dag. De får tilbud om noe lett kvelds, frukt eller havregryn før leggetid.

TV-middag kun når jeg og mannen er alene. Blir for mye gris nå som ungene er små. Men om noen år kan kanskje fredagstacoen tas i sofaen. 

Generell leveregel: Gjør ting rett 90% av tiden. Gjør som du vil de siste 10. ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Middag ca 17:30, som da erstatter kvelds. Småen får litt yoghurt med havregryn e.l. når vi kommer hjem, og så får han muligheten til å leke og lande litt med én av oss etter barnehagen før middag, mens den andre lager mat. Så er det skikkelig kosestund rundt middagsbordet, hvor vi lett kan sitte i nærmere en time, før kveldsstell og legging. 

Vi prøvde en stund å spise middag rett etter jobb, men syns det ble mye mer stressende. 

Anonymkode: 3b3f2...fde

AnonymBruker
Skrevet

Her er ungene 2 år og 9 måneder, så det er tidlig leggetid. 

Vi spiser middag sammen  kl 16 eller 1630, litt ettersom når jeg kan gå fra jobb, og så får de kveldsgrøt ca 1830. 

De dagene jeg ikke har sjans til å få ferdig middag til kl 1630, får de heller brødskiver da, også spiser vi middag sammen når de egentlig spiser kveldsmat. 

Anonymkode: 63bfe...79c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...