AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #1 Skrevet 26. april 2019 Har søkt litt rundt på nettet for å finne ut hvordan jeg kan bli dette, og har finna ut at det er snakk om 2 år på vgs, og 2 år i lære. Problemet mitt er at jeg er ferdig med vgs, og allerede har generell studiekompetanse. Så da må jeg vel ta faga som privatist, regner jeg med? Men hvilke fag er det jeg må ha? Alle faga fra både vg1 og vg2, eller bare fra vg2? Regner med jeg slipper å ta faga jeg allerede har karakter i, som norsk og matte og sånn. Så da blir det vel alle faga fra både vg1 helse- og oppvekstfag, og vg2 ambulansefag jeg må ta? Finnes det ei liste over hva disse faga heter, og hvilke bøker jeg trenger? Kan Nav være med å dekke noen av utgifter til utdanninga? Går det an å gå gjennom voksenopplæring? Noen som har tips til hvordan jeg skal gå frem? Om jeg forstår det rett må jeg altså skaffe lærlingplass selv. Hvordan gjør jeg dette? Bare ringer jeg til sjefen for ambulansene her jeg bor og spør om de har ledig lærlingplass? Spiller karakterene noen rolle i hvor stor sjanse jeg har til å få plass? Jo bedre karakterer, jo større sjanse for å få lærlingplass? Sitter her med sikkert tusen spørsmål nå, men siden jeg er voksen og sånn må jeg jo takle alt og finne ut detta på egenhånd. Anonymkode: 62ffd...3bb
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #2 Skrevet 26. april 2019 Høyskolen i Oslo har en linje som heter Paramedic. Bachelor. Anonymkode: 8e02f...226 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #3 Skrevet 26. april 2019 https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/ambulansearbeider#utdanning Anonymkode: 94e72...33a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #4 Skrevet 26. april 2019 Sjekk ut paramedic utdanning istedet du Anonymkode: c3f07...b46 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #5 Skrevet 26. april 2019 Ta paramedic bachelor. Finnes i Oslo, Tromsø og Stavanger. Anonymkode: e5cfa...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #6 Skrevet 26. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høyskolen i Oslo har en linje som heter Paramedic. Bachelor. Anonymkode: 8e02f...226 Ønsker ikke å gå denne linja, da det blir for langt å reise for meg, og det blir veldig tungt for økonomien siden jeg vil ha veldig begrensa mulighet til å jobbe ved sida av studiet. Kan ikke folk heller svare på det jeg spør om i første innlegg? Jeg har allerede lest o paramedic utdanninga, og om det var den jeg var interessert i, hadde jeg spurt om den. Hilsen TS Anonymkode: 62ffd...3bb
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #7 Skrevet 26. april 2019 Du kan nok ta fagene som privatist (kontakt skolekontoret i fylkeskommunen og spør hvilke du trenger for å ha kravet), men det er langt fra så lett å skaffe seg læringplass at du bare kan ringe og be om det. Det er hard kamp om de lærlingplassene som er, det er både intervju og opptaksprøver før du evt blir tilbudt plass. Skolene har gjerne samarbeid med helseforetakene om praksis for elevene, så de som tar det via en skole vil allerede ha skaffet seg litt nettverk før de begynner å søke lærlingplass. Umulig er det ikke, men det er vanskelig. Anonymkode: 6a20f...ab5 1
Nettei Skrevet 26. april 2019 #8 Skrevet 26. april 2019 Du kan gå voksenopplæring ambulansefag eller videregående skole. Usikker på hvor i landet dem tilbyr voksenopplæring akkurat nå, veit at Namsos hadde et slikt tilbud for noen år siden. Eller så kan du ta ambulansefagene på nett 😊 så lenge du har VG1 helse og oppvekst. Du må melde deg opp på eksamen selv, og du må selv ta intitiativ til hospitering i ambulansen. Helseforetaket lyser ut lærlingplasser, der må du søke på lik linje med andre. Det er en kamp om lærlingplassene, ofte er det 100 søkere på ca 10-15 plasser. 1
Nettei Skrevet 26. april 2019 #9 Skrevet 26. april 2019 Nord universitet (Namsos) har paramedisin deltid, som startet opp her i høst. Oppmøtebasert, kun 8 oppmøter pr/år. Mye er nettbasert 😊 det er også en mulighet. 1
maske Skrevet 26. april 2019 #10 Skrevet 26. april 2019 Jeg har akkurat tatt dette. Ble ferdig ifjor. Du må ta programfagene i helse- og oppvekstfag og i ambulansefag. Du får bokliste hvis du melder deg opp på studiet. Du kan feks ta det på nettet. Du kan ikke gå voksenopplæring i vgs så lenge du har vitnemål. Også må du ta privatisteksamen. Et tips: begyn å trene nå. Opptaksprøvene er tøffe. Og det er mange om beinet. Skaff deg hospiteringsplass og vis interesse. Jeg fikk ikke læreplass før i år, jeg gikk ut ifjor. Så belag deg på å måtte jobbe hardt. Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #11 Skrevet 26. april 2019 Vil absolutt anbefale å enten ta bachelor eller droppe det. Vil være veldig vanskelig å få lærlingplass når du har tatt fagene som privatist og ikke har noe nettverk. Pluss at lønnen med bachelor er omtrent 100 000 høyere. Anonymkode: e5cfa...9f6 5
Nettei Skrevet 26. april 2019 #12 Skrevet 26. april 2019 1 minutt siden, maske skrev: Jeg har akkurat tatt dette. Ble ferdig ifjor. Du må ta programfagene i helse- og oppvekstfag og i ambulansefag. Du får bokliste hvis du melder deg opp på studiet. Du kan feks ta det på nettet. Du kan ikke gå voksenopplæring i vgs så lenge du har vitnemål. Også må du ta privatisteksamen. Et tips: begyn å trene nå. Opptaksprøvene er tøffe. Og det er mange om beinet. Skaff deg hospiteringsplass og vis interesse. Jeg fikk ikke læreplass før i år, jeg gikk ut ifjor. Så belag deg på å måtte jobbe hardt. Lykke til. Det stemmer ikke. Du kan absolutt gå voksenopplæring ambulansefag, selv om du har vitnemål i fra før. Det gjorde jeg, hadde 3 år med videregående skole + fagbrev når jeg begynte voksenopplæringen i Namsos.
maske Skrevet 26. april 2019 #13 Skrevet 26. april 2019 2 minutter siden, Nettei skrev: Det stemmer ikke. Du kan absolutt gå voksenopplæring ambulansefag, selv om du har vitnemål i fra før. Det gjorde jeg, hadde 3 år med videregående skole + fagbrev når jeg begynte voksenopplæringen i Namsos. Åh? Jeg måtte ta det privatist fordi jeg hadde vitnemål... så jeg gikk kurs i Oslo og eksamen som privatist. Rart fylkene praktiserer forskjellig!
Nettei Skrevet 26. april 2019 #14 Skrevet 26. april 2019 17 minutter siden, maske skrev: Åh? Jeg måtte ta det privatist fordi jeg hadde vitnemål... så jeg gikk kurs i Oslo og eksamen som privatist. Rart fylkene praktiserer forskjellig! Ja veldig rart 😵
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #15 Skrevet 27. april 2019 Ser at i Stavanger er det 800 som har søkt på skolen her. Bare 20 stk får plass. men man må vel være i god for forstår eg det som. Anonymkode: 94e72...33a
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #16 Skrevet 27. april 2019 En annen mulighet er å blir sykepleier, da har du bedre lønn og kan både jobbe i ambulansen og på sykehus. Flere som kombinerer dette. Anonymkode: cd0fd...ba6 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #17 Skrevet 27. april 2019 https://www.lukas.vgs.no Vet om folk som har gått her. Tror de tar inn selv med fullført VGS fra før. Anonymkode: bd17b...968
rox Skrevet 27. april 2019 #18 Skrevet 27. april 2019 (endret) 15 timer siden, maske skrev: Sorry feilsitering, havnet i feil tråd ! Endret 27. april 2019 av rox
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå