Gå til innhold

Måneansikt (!!!) av Prednisolon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg går på en prednisolonkur pga alopecia, og har gjort det i nokså mange måneder nå - og skal ærlig innrømme ar det har vært et helvete på jord både psykisk og fysisk.

Jeg er nede på kun 5mg nå (altså en kvart), og skal fortsette med dette framover i de kommende ukene. Har prøvd å kontakte legen om å få slutte på disse tablettene siden jeg blir totalt ødelagt innvendig av de, men dette var visst ikke mulig; og jeg skulle visst heller ikke merke noen stor «forskjell» på ting nå som jeg er nede på en såpass lav dose. 

Men en av tingene jeg irriterer meg grenseløst over er en av bivirkningene, nemlig måneansikt!! Trynet mitt har nemlig blitt UTROLIG bollete, og jeg har fått gjentatte kommentarer på at «Jøss, som du har forandra deg», og at jeg har lagt på meg osv. Har hørt at måneansikt går bort når man er på lave doser eller har sluttet helt, men begynner virkelig å bli utolmodig etter å at jeg nå har gått på lavdose nokså lenge, og trynet mitt fortsatt er like stort som når jeg gikk på høyere doser. Det har ikke redusert seg i det heletatt.

Til vanlig jobber jeg som modell og har et ganske sunt og variert kosthold - så nå har jeg endt opp med enn relativt tynn og veltrent kropp, og et hode som er større og tjukkere enn noen sinne. Det ser virkelig ikke bra ut, og jeg ligner ikke på meg selv i det heletatt! Ikke engang tante kjente meg igjen! 😳

Har noen erfaring med dette? Hvor lang tid tok det før ditt måneansikt gikk tilbake til sin «normale form»? Evt, hva kan jeg gjøre for at  ansiktet mitt skal bli normalt igjen fortere?

Mvh, 15 år gammel jente

Anonymkode: ec46b...6b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor var største dose du gikk på, da? Jeg gikk på 9 mg i flere måneder, og merket ingen endringer på ansiktet.

Anonymkode: e957d...34a

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får du det for den tilstanden? Mannen min fikk beskjed om at det ikke var noe kur da han hadde areata varianten. 

Anonymkode: 4091c...045

AnonymBruker
Skrevet

La på meg. Mistet nattesøvnen. 

Anonymkode: 69145...842

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen! Det tok ca 4-5 måneder etter jeg sluttet før ansiktet mitt var helt slik som det brukte å være om jeg husker rett. Det er jævlig, men det går over. 

Anonymkode: c2ca9...d19

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor var største dose du gikk på, da? Jeg gikk på 9 mg i flere måneder, og merket ingen endringer på ansiktet.

Anonymkode: e957d...34a

Gikk på 20mg, og har trappet ned

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg igjen! Det tok ca 4-5 måneder etter jeg sluttet før ansiktet mitt var helt slik som det brukte å være om jeg husker rett. Det er jævlig, men det går over. 

4-5 måneder?😱 Hvor høy dose gikk du på?

Mener selv å ha lest at det gikk 2-5 uker, men kanskje jeg har lest feil🥵

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La på meg. Mistet nattesøvnen. 

Anonymkode: 69145...842

Kan relatere til det med nattesøvn også ja, helt forferdelig! Er alltid utmattet, uansett hvor mye jeg sover! 

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får du det for den tilstanden? Mannen min fikk beskjed om at det ikke var noe kur da han hadde areata varianten. 

Anonymkode: 4091c...045

Går på en slags behandling der det blir injisert immundempende medisiner med lufttrykk for å forhindre sykdommen og hårtapet. Går på prednisolon og sandimmun attpåtil for å opprettholde hårveksten 😊

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange får måneansikt av prednisolon men ikke alle. Jeg har to familiemedlemmer som går fast på 25 mg som ikke har fått måneansikt (heldigvis siden det er livslang sykdom) og begge betegnes som heldige av spesialisten. Den ene fikk måneansikt en gang i forbindelse akutt sykdom hvor dosen måtte skrus opp i himmelen. Da forsvant det etter noen dager på normal dose men som sagt så reagerer vi ulikt på del type sykdom. Hvis du ikke er fornøyd med behandlingen bør du be om å bli henvist videre. 

Anonymkode: 1faea...192

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh, dette var oppmuntrende. Nå har ikke jeg måneansikt, men jeg fikk økt fettansamling rundt nakken og magen da jeg gikk på prednisolon. Det har stått overalt at det går over når kuren er over eller man har gått ned i mindre doser, men det har ikke gjort det på meg. Da håper jeg det forsvinner etter hvert. 

Anonymkode: ba2f8...5cc

Skrevet

Her tok det en stund før det gikk over, men det gjorde det til slutt. Gikk på 10 mg og ned til 2,4 over ett år, muligens 1,5 år. 

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

4-5 måneder?😱 Hvor høy dose gikk du på?

Mener selv å ha lest at det gikk 2-5 uker, men kanskje jeg har lest feil🥵

Haha, det gjelder vel bare de som har lav dose eller de svært heldige.. jeg gikk på 65 mg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...