Gå til innhold

Omskjærte gutter

Fremhevede innlegg

Gjest Omskåret mann
Skrevet
Takk' date=' det forklarer hvorfor noen velger å omskjære et ellers friskt barn. Det har lite med sunn fornuft å gjøre, men handler om tro og tradisjon.[/quote']

La meg stille deg et par andre retoriske spørsmål

Er det noe vits for en overvektig røykende person å slanke seg?

Er det noe vits for en alkoholiker å trene?

Logikken i argumentene dine er av typen "Ettersom amerikanere er så dumme at de spiser usunn mat kan de ikke ha interesse av sin helse på noen andre områder".

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Ønsker du bare å komme med konspirasjonsteorier a la "Forskning på helseeffektene til slik omskjæring' date=' og da særlig finne positive effekter, tror jeg bare er for å tilfredstille intellektuelle religiøse" er det ikke grunn til å fortsette debatten.[/quote']

Jeg har lest gjennom abstract til flere slike vitenskaplige artikler (kronikker og artikler fra dagbladet sier som regel litt mer/mindre enn hva slike artikler sier), og det det virker som man konkluderer med, er man ikke kan si noe helt sikkert om det er en helsemessig effekt ved omskjæring, da det ofte er mange sammenblandingseffekter. Da det samtidig ikke er dokumentert noen særlig stor grad av fare ved omskjæring, finner jeg det merkelig at det er forsket så mye på det.

Selv kan du se på det som konspiratorisk. Jeg finner det merkelig at man bruker så mye tid på det. For helseeffekten er minimal, og du tjener nok mer på å flytte deg litt lenger vekk fra E-18. For meg er slike helseargumenter for omskjæring (generelt, det finnes selvfølgelig tilfeller hvor det er riktig med omskjæring) halmstrå normalt oppegående strekker seg etter. De trenger en begrunnelse for hvorfor de gjør det de gjør. Ta en prat med intellektuelle muslimer. De har sikkert mer å komme med enn Koranen når det kommer til svinekjøtt. Rett og slett fordi de trenger litt mer fornuftige argumenter for å fortsette å holde på (avlegse og strengt tatt unødvendige) tradisjoner.

Gjest Anonymous
Skrevet

Retoriske spørsmål, men svarer lell:

Trening, sunt kosthold og fornuftig kroppsvekt har store helsegevinster. I forhold til disse har omskjæring null effekt. Det er ingen stor helsemessig effekt å omskjære seg. Man omskjæres som lite barn fordi faren din er omskåret. Så heldig man er.

Gjest Omskåret mann
Skrevet
Jeg har lest gjennom abstract til flere slike vitenskaplige artikler (kronikker og artikler fra dagbladet sier som regel litt mer/mindre enn hva slike artikler sier), og det det virker som man konkluderer med, er man ikke kan si noe helt sikkert om det er en helsemessig effekt ved omskjæring, da det ofte er mange sammenblandingseffekter. Da det samtidig ikke er dokumentert noen særlig stor grad av fare ved omskjæring, finner jeg det merkelig at det er forsket så mye på det.

Selv kan du se på det som konspiratorisk. Jeg finner det merkelig at man bruker så mye tid på det. For helseeffekten er minimal, og du tjener nok mer på å flytte deg litt lenger vekk fra E-18. For meg er slike helseargumenter for omskjæring (generelt, det finnes selvfølgelig tilfeller hvor det er riktig med omskjæring) halmstrå normalt oppegående strekker seg etter. De trenger en begrunnelse for hvorfor de gjør det de gjør. Ta en prat med intellektuelle muslimer. De har sikkert mer å komme med enn Koranen når det kommer til svinekjøtt. Rett og slett fordi de trenger litt mer fornuftige argumenter for å fortsette å holde på (avlegse og strengt tatt unødvendige) tradisjoner.

Denne typen argumentasjon setter spørsmålstegn ved motivet som ligger bak forskningen. For meg blir det konspiratorisk - om du har annet enn spekulasjoner som tilsier at det er annet enn medisinsk interesse som ligger bak, så lytter jeg gjerne.

Det omtrent like seriøst som om jeg skulle hevde små grønne menn hadde påvirket forskerne til å finne skadelige effekter ved omskjæring.

Gjest Omskåret mann
Skrevet

Retoriske spørsmål, men svarer lell:

Trening, sunt kosthold og fornuftig kroppsvekt har store helsegevinster. I forhold til disse har omskjæring null effekt. Det er ingen stor helsemessig effekt å omskjære seg. Man omskjæres som lite barn fordi faren din er omskåret. Så heldig man er.

Du tok ikke poenget. Gratulerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...