Gjest gjesta Skrevet 26. april 2005 #81 Skrevet 26. april 2005 Og hvorfor er det slik at dere som er mot omskjæring velger å se bort fra de positive effektene? Det er å snu problemstillingen på hodet - da det i all hovedsak er mostanderne av omskjæring som ønsker å forby eller karakterisere omskjæring som et overgrep. I utgangspunktet så hadde jeg ingen formening om omskjæring eller ikke, men min erfaring gjør at jeg i dag er i mot så lenge det ikke er medisinske årsaker. Og selv ved for trang forhud så trenger man ikke å foreta en full omskjæring, men det holder med et snitt slik at forhuden er inntakt. Som jeg har nevnt i et tidligere innlegg så glemmer jeg aldri smertehylene fra en liten gutt hvor et slikt inngrep hadde gitt komplikasjoner. At noen frivillig vil utsette sine barn for risikoen er for meg ubegripelig. Denne ene opplevelsen er mer enn nok for meg. Kan ikke se at positive effekter i det hele tatt kan veie opp mot dette. La menn gjøre valget selv når de faktisk er gamle nok til å ta avgjørelsen for det er tross alt de som skal leve med konsekvensen.
Gjest Omskåret mann Skrevet 26. april 2005 #82 Skrevet 26. april 2005 Hentet fra kronikken: "For det første konstaterer arbeidsgruppen at problemer med penis forekommer både hos omskårne og ikke-omskårne gutter og menn. I sped- og småbarnsalderen har omskårne gutter flere helseproblemer enn ikke-omskårne. I noe høyere alder er situasjonen omvendt, de ikke-omskårne har flere helseproblemer med penis enn de omskårne. Det gjelder særlig irritasjoner og infeksjoner i og rundt forhuden. For begge grupper er imidlertid problemene sett fra medisinsk synsvinkel beskjedne." Om dere velger å se bort i fra det ekspertene mener, slik jeg legger merke til at flere av dere gjør, får være deres egen sak.
Gjest manic Skrevet 26. april 2005 #83 Skrevet 26. april 2005 Men det står jo klart og tydelig at eventuelle rent helsemessige problemer er beskjedne!! Da vil jeg jo selvfølgelig at mitt barn skal få være slik det er ment han skal være fra naturen side og ikke risikere eventuelle psykiske eller seksuelle problemer som er mere inviduelt enn rent helsemessige problemer, if it ain't broken, don't fix it. De fordelene du hele tiden peker på er jo ubetydelige. Men eventuelle psykiske og seksuelle problemene som kan forkomme er langt fra ubetydelige, jeg har lest om gutter som sliter med at de er omskårne. Og den sjangsen vil jeg som mor til et guttebarn ikke ta.
Gjest Ulykkelig omskjært Skrevet 27. april 2005 #84 Skrevet 27. april 2005 Om dere velger å se bort i fra det ekspertene mener' date=' slik jeg legger merke til at flere av dere gjør, får være deres egen sak.[/quote']Unnskyld meg, men nå må jeg le Dette tullpratet tror du ikke på selv engang. Man kan finne like mange eksperter som hevder at omskjæring ikke er bra når det ikke er nødvendig. Hadde det vært klare helsemessige fordeler, så hadde det ikke vært noen debatt om omskjæring i det hele tatt. Det er jo nettopp fordi "eventuelle" små helsegevinster som muligens oppnås, er av en så liten betydning at det ikke er verdt risikoen for senere seksuelle problemer.
Laina Skrevet 27. april 2005 #85 Skrevet 27. april 2005 Og jeg har fremdeles ikke fått svar på hvorfor noen velger å omskjære barna sine, uten at de har noe religiøst evt. etnisk grunnlag for å gjøre dette. Jeg ønsker saklig argumentasjon. Inntil det kommer, står jeg fast på mitt syn.
Gjest Omskåret mann Skrevet 27. april 2005 #86 Skrevet 27. april 2005 Men det står jo klart og tydelig at eventuelle rent helsemessige problemer er beskjedne!! Da vil jeg jo selvfølgelig at mitt barn skal få være slik det er ment han skal være fra naturen side og ikke risikere eventuelle psykiske eller seksuelle problemer som er mere inviduelt enn rent helsemessige problemer, if it ain't broken, don't fix it. De fordelene du hele tiden peker på er jo ubetydelige. Men eventuelle psykiske og seksuelle problemene som kan forkomme er langt fra ubetydelige, jeg har lest om gutter som sliter med at de er omskårne. Og den sjangsen vil jeg som mor til et guttebarn ikke ta. Du leser teksten slik du ønsker. Ekspertene påpeker at de helsemessige fordelene er like store som de risikoene man tar. Din påstand om at problemene som kan oppstå er større forventer jeg at du kan dokumentere. Jeg regner med at du er prinsipiell mostander at tannregulering også da? Jeg respekterer ditt valg om å ikke la ditt barn omskjæres. Problemet er at du ikke respekterer mitt valg.
Gjest Omskåret mann Skrevet 27. april 2005 #87 Skrevet 27. april 2005 Hadde det vært klare helsemessige fordeler' date=' så hadde det ikke vært noen debatt om omskjæring i det hele tatt. Det er jo nettopp fordi "eventuelle" små helsegevinster som muligens oppnås, er av en så liten betydning at det ikke er verdt risikoen for senere seksuelle problemer.[/quote'] Hadde det vært slik at det ikke fantes noen helsemessige gevinster ved omskjæring - hadde det heller ikke vært noen debatt om hvorvidt omskjæring bør gjennomføres på barn. En slik debatt har man i USA, nettopp fordi det finnes gode argumenter på begge sider.
Gjest Omskåret mann Skrevet 27. april 2005 #88 Skrevet 27. april 2005 Og jeg har fremdeles ikke fått svar på hvorfor noen velger å omskjære barna sine' date=' uten at de har noe religiøst evt. etnisk grunnlag for å gjøre dette. Jeg ønsker saklig argumentasjon. Inntil det kommer, står jeg fast på mitt syn.[/quote'] Bra, ingen som nekter deg det. Om du ikke har klart å lese argumentene ut av de innleggene som hittil er lagt inn så nytter det neppe å gjenta det ytterligere en gang.
Gjest Amona Skrevet 27. april 2005 #89 Skrevet 27. april 2005 Du er flink til å prøve å omskrive motargumenter i mangel på egne du kan komme meg. Og det blir på en måte litt hjerneløst for andre å diskutere en sak når motdebattanten desperat forsøker å vri et poeng over til sin egen fordel i stedenfor å kunne gi et fornuftig motsvar. Hadde det vært slik at det ikke fantes noen helsemessige gevinster ved omskjæring - hadde det heller ikke vært noen debatt om hvorvidt omskjæring bør gjennomføres på barn. En slik debatt har man i USA, nettopp fordi det finnes gode argumenter på begge sider.Feil, feil, feil og det vet du selv. En slik omskjæring uten at det er medisinske årsaker til å gjøre det, er kun basert på religion. Hadde de helsemessige gevinstene vært av stor betydning, ja så man i alle land uavhengig av religion gjennomført omskjæringer. Det sitter ikke millioner av godt utdannende leger rundt om i verden og nekter å gjennomføre en operasjon som de vet er av helsesmessig god nytte for morroskyld. Nei, de nekter fordi de ikke vil skjære i normalt friske barn.
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #90 Skrevet 27. april 2005 Bra, ingen som nekter deg det. Om du ikke har klart å lese argumentene ut av de innleggene som hittil er lagt inn så nytter det neppe å gjenta det ytterligere en gang. Eneste argumentet som vel har dukket opp som det er hold i, er tradisjon. Ingen som gjør dette for de minimale helsegevinstene. Hvis så er tilfellet, antar jeg de pedantisk har lagt planen for resten av barnets liv med tanke på hver minst helsemessige gevinst.
Gjest Omskåret mann Skrevet 27. april 2005 #91 Skrevet 27. april 2005 Feil, feil, feil og det vet du selv. En slik omskjæring uten at det er medisinske årsaker til å gjøre det, er kun basert på religion. Hadde de helsemessige gevinstene vært av stor betydning, ja så man i alle land uavhengig av religion gjennomført omskjæringer. Det sitter ikke millioner av godt utdannende leger rundt om i verden og nekter å gjennomføre en operasjon som de vet er av helsesmessig god nytte for morroskyld. Nei, de nekter fordi de ikke vil skjære i normalt friske barn. Glimrende argumentasjon. Så du benekter altså at i USA omskjæres en stor andel av guttebarn? Og de aller fleste omskjæres uten religiøs begrunnelse? Eller mener du at det i det landet i verden med kanskje høyest medisinsk kompetanse ikke foregår en debatt om dette? Hentet fra kronikken: "Omskjæring av guttebarn er utbredt praksis i USA. Det er antatt at ca. 1,2 millioner guttebarn gjennomgår omskjæring hvert år, til en kostnad av 150- 270 millioner dollar. Motivene for denne praksis varierer fra symbolsk rituelle for jøder og muslimer, til forebyggende helsetiltak blant den store allmennhet. "
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #92 Skrevet 27. april 2005 I den obskure religiøse høyborgen usa er, så tror jeg ikke akkurat at deres bruk av omskjæring først og fremst er for medisinske grunner. Her er det andre tradisjoner som spiller inn. Usa er det eneste landet blant verdens land med høyest medisinsk kompentanse hvor flertallet av guttebarn blir omskåret. Hvorfor tror du? Det er ikke akkurat "brain surgery" det er snakk om, så helsegevinstene det er snakk om vet vi alle om, så hvorfor driver ikke andre land med tilsvarende medisinsk kompetanse med like utstrakt bruk av omskjæring?
Gjest Amona Skrevet 27. april 2005 #93 Skrevet 27. april 2005 Glimrende argumentasjon. Så du benekter altså at i USA omskjæres en stor andel av guttebarn? Og de aller fleste omskjæres uten religiøs begrunnelse? En stor andel guttebarn? 1,2 millioner guttebarn er en stor andel barn i USA? Tror du skal ta en titt på antall personer i USA og se hvor stor prosentandel 1,2 millioner guttbarn utgjør. Når så en stor andel av disse guttabarna er av jødiske og muslimske opphav (USA er faktisk det landet i verden med flest innbyggere av utenlandsk opprinnelse), ja så blir det en enda mindre andel som omskjæres av andre enn relgiøse årsaker. Dessuten burde jo denne omskjæringen skje også på voksne menn vel? Det er jo når barna blir større eller i voksen alder at de som ikke er omskjært får størst problemer. Så om man nå har funnet ut at dette er en lur ting å gjøre slik du hevder, så bør man jo starte å omskjære voksne menn også for det er da helseeffekten vil være størst. Dessuten, så vil dette skje på frivillig basis for den enkelte mann, og ikke fordi det er noe foreldrene ønsker. Eller mener du at det i det landet i verden med kanskje høyest medisinsk kompetanse ikke foregår en debatt om dette?Nå vet jeg ikke om USA har høyest medisinsk kompetanse i verden. Men jeg vet at det i de fleste vestlige land i hvertfall finnes mer enn god nok kompetanse til å vurdere dette spørsmålet. Det foregår nemlig forskning i flere land enn i USA. Dessuten, dersom amerikanerne har funnet ut at dette virkelig har noe for seg, hvorfor omskjæres da ikke alle guttebarn i USA? Og hvorfor har ikke resten av verden skjønt at det er riktig med omskjæring, man pleier jo som oftest å høre på USA.
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #94 Skrevet 27. april 2005 I den obskure religiøse høyborgen usa er' date=' så tror jeg ikke akkurat at deres bruk av omskjæring først og fremst er for medisinske grunner. Her er det andre tradisjoner som spiller inn. Usa er det eneste landet blant verdens land med høyest medisinsk kompentanse hvor flertallet av guttebarn blir omskåret. Hvorfor tror du? Det er ikke akkurat "brain surgery" det er snakk om, så helsegevinstene det er snakk om vet vi alle om, så hvorfor driver ikke andre land med tilsvarende medisinsk kompetanse med like utstrakt bruk av omskjæring?[/quote'] Nettopp fordi dette er en sak med medisinske argumenter på begge sider - både for omskjæring og for å la det være. Kanskje er det tradisjon i USA for dette, men irrasjonelle og skadelige tradisjoner har en tendens til å dø ut. Selv man har mange relativt konservative kristne i USA brenner man ikke lenger hekser på bålet.
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #95 Skrevet 27. april 2005 En stor andel guttebarn? 1' date='2 millioner guttebarn er en stor andel barn i USA? Tror du skal ta en titt på antall personer i USA og se hvor stor prosentandel 1' date='2 millioner guttbarn utgjør. Når så en stor andel av disse guttabarna er av jødiske og muslimske opphav (USA er faktisk det landet i verden med flest innbyggere av utenlandsk opprinnelse), ja så blir det en enda mindre andel som omskjæres av andre enn relgiøse årsaker.[/quote''] 1.2 millioner pr. år er ca 60% av det antallet guttebarn som fødes i året. Bare til etterretning.
Gjest Omskåret mann Skrevet 27. april 2005 #96 Skrevet 27. april 2005 En stor andel guttebarn? 1' date='2 millioner guttebarn er en stor andel barn i USA? Tror du skal ta en titt på antall personer i USA og se hvor stor prosentandel 1,2 millioner guttbarn utgjør. Når så en stor andel av disse guttabarna er av jødiske og muslimske opphav (USA er faktisk det landet i verden med flest innbyggere av utenlandsk opprinnelse), ja så blir det en enda mindre andel som omskjæres av andre enn relgiøse årsaker.[/quote'] Begynn å regne på det du. 1,2 millioner guttebarn per år. Og se på hvor mange muslimer og jøder som faktisk bor i USA før du uttaler deg. Hoveddelen av guttebarna omskjæres ikke av rituelle eller religiøse årsaker. Hva tenker du på da? tvangsmessig omskjæring av voksne mennesker? Det er ikke noe jeg stå for i alle fall. Som sagt pågår det en debatt rundt dette - det finnes gode argumenter på begge sider. Så langt er det, heldigvis, opp til foreldrene å bestemme hvorvidt deres barn skal omskjæres eller ikke. Det er ikke slik at Staten går inn og bestemmer at ekempelvis alle guttebarn skal omskjæres.
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #97 Skrevet 27. april 2005 Kanskje er det tradisjon i USA for dette' date=' men irrasjonelle og skadelige tradisjoner har en tendens til å dø ut. Selv man har mange relativt konservative kristne i USA brenner man ikke lenger hekser på bålet.[/quote'] Sitter og venter på at ID-undervisning, irrasjonel benisinforbrenning og dobbeltmoral opphøyd i fjerde skal forsvinne fra usa, men du, jeg tror nok jeg venter forgjeves. Det er ikke snakk om europeere, men amerikanere. De har en litt annen kulturell bakgrunn enn oss, og Gud har vært med dem siden de flyktet fra Europa.
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #98 Skrevet 27. april 2005 Hva tenker du på da? tvangsmessig omskjæring av voksne mennesker? Det er ikke noe jeg stå for i alle fall.Nei hei... men tvangsmessig omskjæring av guttebabyer er greit? Hvor i all verden er logikken!!! Som baby vet man ikke hva som er best, men det vet liksom foreldrene som da syns det er greit å skjære bort deler av babyens penis. Men, når en person er blitt voksen, og burde være i stand til å ta en vettug avgjørelse selv, altså at man selv ser fordelene, da skal man ikke tvinges til å omskjæres? Er det ikke nettopp da man burde gå inn og tvinge noen, når de åpenbart ikke er smarte nok selv til å innse hva som er til deres eget beste?
Gjest Omskåret mann Skrevet 27. april 2005 #99 Skrevet 27. april 2005 Nei hei... men tvangsmessig omskjæring av guttebabyer er greit? Hvor i all verden er logikken!!! Som baby vet man ikke hva som er best, men det vet liksom foreldrene som da syns det er greit å skjære bort deler av babyens penis. Men, når en person er blitt voksen, og burde være i stand til å ta en vettug avgjørelse selv, altså at man selv ser fordelene, da skal man ikke tvinges til å omskjæres? Er det ikke nettopp da man burde gå inn og tvinge noen, når de åpenbart ikke er smarte nok selv til å innse hva som er til deres eget beste? Som foreldre må man ta en del avgjørelser på vegne av sine barn. Om inngrepet hadde vært like enkelt å gjennomføre som voksen hadde det vært enklere å vente. Det blir litt som tannregulering - hvorfor ikke vente til man er voksen og selv kan bestemme om man ønsker det?
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #100 Skrevet 27. april 2005 Som sagt pågår det en debatt rundt dette - det finnes gode argumenter på begge sider. Så langt er det, heldigvis, opp til foreldrene å bestemme hvorvidt deres barn skal omskjæres eller ikke. Heldigvis kan man si den dagen det er opp til guttene selv å bestemme om de skal omskjæres eller ikke. Heldigvis er det fortsatt slik at utdannende leger nekter å utføre en slik omskjæring og forsvarer det uskyldige barnet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå