Gå til innhold

Omskjærte gutter

Fremhevede innlegg

Gjest Omskåret mann
Skrevet

Den skaden du muligens har påvørt din sønn derimot, den er opprettelig!!!!.

Så igjen, hva skal du fortelle han?

I utgangspunktet er sjansene for at noen som helst komplikasjoner skal oppstå på under 1 prosent.

Og sjansene for at de skal være uopprettelige er langt mindre enn dette igjen.

Skulle det skje så må man forklare hvorfor man tok den beslutningen man tok. Foreldre tar hele tiden beslutninger på sin barns vegne som potensielt sett kan ha forferdelige konsekvenser.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

I utgangspunktet er sjansene for at noen som helst komplikasjoner skal oppstå på under 1 prosent.

Nå omgår du spørsmålet. Denne prosenten dreide seg vel om komplikasjoner rundt selve inngrepet, og ikke eventuelle seksuelle problemer/redusert følsomhet.

Gjest SumoBryter
Skrevet

Ser du velger å unngå å svare på hva du skal si til din sønn om han får seksuelle problemer som resultat av å ha blitt omskjært. Det er her da snakk om å ødelegge en viktig del av en persons liv, nemlig dårligere seksualitet.

Istede forsøker du å vri spørsmålet over til meg ved å henvise til henvise til positive effekter ved omskjæring, og lurer på hva jeg ville ha sag til min sønn om f.eks.

Svaret er så såre enkelt, jeg sier: "uff da, dette var ikke bra. La oss reise til doktoroen og få litt antibiotika så problemet går over" og vips så er han frisk igjen et par dager senere.

Den skaden du muligens har påvørt din sønn derimot, den er opprettelig!!!!.

Så igjen, hva skal du fortelle han?

Jeg gidder ikke aa lese denne traden saa mye fordi jeg syns det virker som folk er litt for fordomsfulle og tar dette litt for personlig. Hva jeg gjor er min business uansett hva andre maatte mene om det. Jeg mener ikke omskjaering av gutter er barnemishandlig.

For aa vaere aerlig har vi ikke engang snakket mye om hva vi skal gjore om vi faar en gutt og har heller ikke bestemt oss vi vingler litt att og fram.

Mannen min ble omskaaret som baby fordi faren hans er omskaaret, det er vel en familie tradisjon som ble startet av noen jodiske forfedre. Jeg vet mannen min liker sin omskaarne penis og syns sikkert sonnen vaar skal ha det ogsaa og jeg har ikke noe imot, saa lenge det blir utfort av en lege med erfaring og ikke noen billig rabbi som bor bak gatehjornet.

Det var vel en tradisjon forst startet av Abraham som pakt mellom Gud og Abraham og jeg tror alle kristne ogsaa skal vaere omskaaret. Men det er min mening som jeg ikke skal tvinge i gjennom noens hals, folk skal faa gjore hva de vil.

Gjest Omskåret mann
Skrevet

Nå omgår du spørsmålet. Denne prosenten dreide seg vel om komplikasjoner rundt selve inngrepet, og ikke eventuelle seksuelle problemer/redusert følsomhet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Helt enig i at det er en interessant debatt. Og jeg mener at eksempelvis tannregulering kan trekkes inne her(når det kun er estetiske årsaker til det).

Jeg håper inderlig at det ikke er så mange barn som blir tvunget til å gå med regulering. Ofte er man gammel nok til å forstå inngrepet, og selv være med å ta avgjørelsen(sammen med foreldre og helsevesen i form av tannlege). Dette er ikke tilfellet med omskjæring.

Skrevet
Og sjansene for at de skal være uopprettelige er langt mindre enn dette igjen.

Hvordan retter man opp en omskjært penis? Det er umulig!
Gjest Omskåret mann
Skrevet

Jeg håper inderlig at det ikke er så mange barn som blir tvunget til å gå med regulering. Ofte er man gammel nok til å forstå inngrepet, og selv være med å ta avgjørelsen(sammen med foreldre og helsevesen i form av tannlege). Dette er ikke tilfellet med omskjæring.

Jeg har også gått med regulering. Det var en avgjørelse som ble fattet over mitt hode.

Ofte er man gammel nok til å forstå inngrepet, men de fleste vil ikke ha noen innvirkning på beslutningen.

Hvor mange unger tror du frivillig går med kjeften full av metall(bortsett fra de som har helt horribel tannstilling)?

Gjest Anonymous
Skrevet
Disse seksuelle problemene er så diffuse at jeg kan hevde at for tidlig utløsning er et seksuelt problem som kommer av nettopp at man har beholdt forhuden. Jeg ser gjerne mer detaljert informasjon rundt det "problemet" nedsatt følsomhet skulle være etter omskjæring. Jeg har selv ikke klart å finne noe om dette.

Å finne gode studier på dette er nok vanskelig, men faktum er nå at folk ønsker å gå til saksmål på grunn av dette. Hvor stort et problem det er, er usikkert, men fortsatt skjønner jeg ikke hvorfor man ønsker et slikt inngrep. Jeg regner iallfall med at det ikke er for at sønnen skal bli en mer utholdende elsker.

Forøvrig viste en tidligere nevnt studie at det ikke var utpreget forskjell i følsomhet mellom de som var omskåret og de som ikke var det.

Det var en link jeg postet, for å nyansere det hele (da en annen link hevdet det motsatte).

Poenget er at det ikke er noen sikkerhet her om hva som er det beste, og da vil det for meg være det beste å velge det naturlige. Hvis sønnen vil så kan han jo fikse på sakene seinere.

Skrevet
Jeg gidder ikke aa lese denne traden saa mye fordi jeg syns det virker som folk er litt for fordomsfulle og tar dette litt for personlig.
Hvorfor er det slik at de som er for omskjæring velger å se bort i fra mulige konskevenser en slik omskjæring kan få? Man er liksom ikke villige til å høre om negative erfaringer, men så fort noen forteller om sine positive så er man interessert nok og applauderer?

Syns det er skremmende jeg, da dette er et området det ikke går ann å angre seg på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor mange unger tror du frivillig går med kjeften full av metall(bortsett fra de som har helt horribel tannstilling)?

Jeg antar du er ganske så gammel, for i disse dager har du ikke kjeften full av metall ;)

Gjest Omskåret mann
Skrevet
Hvorfor er det slik at de som er for omskjæring velger å se bort i fra mulige konskevenser en slik omskjæring kan få? Man er liksom ikke villige til å høre om negative erfaringer, men så fort noen forteller om sine positive så er man interessert nok og applauderer?

Syns det er skremmende jeg, da dette er et området det ikke går ann å angre seg på.

Og hvorfor er det slik at dere som er mot omskjæring velger å se bort fra de positive effektene?

Det er å snu problemstillingen på hodet - da det i all hovedsak er mostanderne av omskjæring som ønsker å forby eller karakterisere omskjæring som et overgrep.

Det er ikke slik at vi ønsker å tvinge gjennom omskjæring for alle guttebarn.

Gjest Anonymous
Skrevet
Poenget er at det ikke er noen sikkerhet her om hva som er det beste' date=' og da vil det for meg være det beste å velge det naturlige. Hvis sønnen vil så kan han jo fikse på sakene seinere.[/quote']

Nei, og jeg vil ikke frata deg retten til å bestemme hva som er best for din sønn.

Om jeg hadde tolket det dithen av risikoen/ulempene var større så hadde jeg kanskje vurdert annerledes.

Skrevet

Heldigvis er ikke omskjæring av gutter eller jenter vanlig her til lands og i størstedelen av verden. Omskjæring er fra gammelt av knyttet til religion, og skal forhindre gutter fra å onanere og kvinner fra å føle seksuell nytelse.

Jeg synes det det derfor er litt rart at dere diskuterer dette uten trekke inn hvilken tro dere har?

For det finnes i dag ikke medisinske grunner til å omskjære folk, og forskning viser at det heller ikke er noen forskjell i seksuell følsomhet.

Omskåret og Sumo? Har dette noe med deres religiøse overbevisning å gjøre?

Gjest Anonymous
Skrevet

Tannregulering:

Lettest å gjøre som barn

Gjøres når barnet er forholdsvis stort, så de bør ha muligheten til å bestemme det selv (selv om det skjelden blir gjordt har jeg en misstanke om)

Kan minske migrene, slitasje av tennene osv

Uoprettelig

Omskjæring av gutter/menn:

Like lett uansett alder

Kan MULIGENS begrense UVI ol

Begrenser følelsen hos mange

Uoprettelig

En mann som har problemer med for tidlig utløsning pge forhuden (jeg tviler på at det er hovedgrunnen hos de fleste, men ja, den er reell hos noen) kan få den fjernet som voksen.

En mann som har problemer med nedsatt følsomhet på grunn av fjernet forhud kan ikke under noen omstendighet få den limt på igjen.

Og om jeg ikke husker helt feil; trang forhud løses som regel ikke ved FJERNING av forhuden, men ved et snitt som gjør den noe "løsere", enkelte kan og tøye den ved hjelp av en slags krem.

Skrevet

Jeg vil så gjerne høre gode, saklige argumenter for omskjæring. Selv ser jeg ingen, og siden jeg derfor sliter med å forstå hvordan dette kan være en ting foreldre ser på som viktig, ønsker jeg å bli opplyst. De fleste ønsker vel det beste for sine barn? Derfor bør det jo være ganske tungtveiende grunner for at man velger å omskjære sine små håpefulle.

Jeg har forståelse for at man velger det utfra et religiøst ståsted. Men foreløpig har jeg ikke sett særlig argumentasjon for å velge det uten en slik grunn.

Er det ingen som kan ramse opp en del gode grunner for å velge å omskjære en liten guttebaby? (Så jeg kanskje kan være så heldig å forstå bittelittegranne mer enn jeg gjør nå? :klø: )

Tusenhjerteligtakk!

Gjest Omskåret mann
Skrevet
Heldigvis er ikke omskjæring av gutter eller jenter vanlig her til lands og i størstedelen av verden. Omskjæring er fra gammelt av knyttet til religion, og skal forhindre gutter fra å onanere og kvinner fra å føle seksuell nytelse.

Jeg synes det det derfor er litt rart at dere diskuterer dette uten trekke inn hvilken tro dere har?

For det finnes i dag ikke medisinske grunner til å omskjære folk, og forskning viser at det heller ikke er noen forskjell i seksuell følsomhet.

Omskåret og Sumo? Har dette noe med deres religiøse overbevisning å gjøre?

Jeg er ateist.

Forøvrig kan du se til debatten i USA, hvor det religiøse aspektet i dag ikke gjelder i samme grad.

Før var det slik at helsemyndighetene anbefalte omskjæring av guttebarn. Nå er de gått bort fra det, men det er ikke slik at de fraråder folk fra å gjøre det.

Slik jeg ser det er det enkelte medisinske fordeler ved å omskjære og enkelte risikoer.

Gjest Omskåret mann
Skrevet
Omskjæring av gutter/menn:

Like lett uansett alder

Kan MULIGENS begrense UVI ol

Begrenser følelsen hos mange

Uoprettelig

Jeg stiller spørsmålstegn ved alle disse punktene bortsett fra det siste.

Legene jeg har snakket med sier at inngrepet er langt enklere på et barn

At du velger å se bort fra undersøkelser som ikke støtter ditt syn er ikke overraskende

Og når det gjelder at det begrenser følsomheten hos "mange" så er det også en påstand som henger i luften.

Skrevet
Og hvorfor er det slik at dere som er mot omskjæring velger å se bort fra de positive effektene?
Hvem har sagt av vi velger å se bort fra positive sider? Vi ser bare ikke hvordan renslighet og muligens urinveisinfeksjon som kan benhandles med medisiner skal kunne forsvare et mulig uheldig resultat der seksuelle problemer oppstår.

Det er å snu problemstillingen på hodet - da det i all hovedsak er mostanderne av omskjæring som ønsker å forby eller karakterisere omskjæring som et overgrep.
Snu problemstillingen på hodet? Nei nå må du gi deg, det er jo dere som vil omskjære et friskt barn som skaper problemet i det hele tatt.

Det er ikke slik at vi ønsker å tvinge gjennom omskjæring for alle guttebarn.
Nei takk og lov. Men dere ønsker å tvinge dette på deres egne barn, uten å ta hensyn til at det kan medføre problemer for barnet, og om du ikke forstår at vi syntes det er rart, ja så skjønner jeg hvorfor dette ikke er noe dere vil at barnet skal få avgjøre selv i voksen alder.
Skrevet

Har lest artikkelen, klarer ikke se noen fordeler jeg, bortsett fra at det kan ha bittebittelitt å si for enkelte sykdommer som er ytterst lite hyppige uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...