Gjest Omskåret mann Skrevet 26. april 2005 #41 Skrevet 26. april 2005 Sumo: Jeg har hverken vært nedsettende mot deg, eller følt meg bedre på noe som helst vis, så jeg ser ikke helt grunnen til den vinklingen i innlegget... Men jeg kan ikke skjønne hvordan man kan velge å omskjære sitt barn uten noen religiøs årsak? Det er uansett et fysisk inngrep. Om det blir gitt bedøvelse eller ikke er ingen garanti for at det ikke vil gjøre vondt. Hva med evt betennelse senere. at det er et relativt enkelt inngrep betyr ikke at det ikke kan forekomme komplikasjoner. Jeg lurer også på hvorfor du ønsker det. Er det fordi din mann er omskåret og at du trives best med det? Er det fordi det er vanlig i det landet du bor i? Mener du at du gjør (din kanskje kommende) sønn en tjeneste ved å gjøre det i ung alder? (Igjen: Jeg spør ike for å være nedsettende, men for å prøve å forstå hvorfor man i det hele tatt vurderer noe slikt. Jeg kan ikke se noen åpenbar grunn, so please: enlighten me.) En annen ting: Jeg kan ikke skjønne at foreldre kan mene at de har noen rett til å gjøre slikt mot sine barn. Utfra min overbevisning er slike inngrep et overgrep, da barnet ikke får velge selv. Og sammenlikningen med naturlig fødsel er litt på kanten: Det ligger i ordvalget: naturlig fødsel. Ville bare komme med noen påpekninger her. Ja, jeg skjønner dere som har betenkeligheter med omskjæring som fysisk inngrep på et barn. Nå er det dog slik at inngrepet er adskillig enklere å utføre på et lite barn enn på en voksen - og derav risikoen for komplikasjoner. Det gis bedøvelse, og risikoen for at barnet skal ha det vondt er liten. Likevel skjønner jeg at det er et argument at det potensielt sett kan føre til komplikasjoner. Men for å se det litt i perspektiv - hva med tannregulering? For mange er ikke dette noe man "må" gjøre. Det er noe som gjøres fordi foreldrene ser et estetisk behov for det. Og risikoen for komplikasjoner er like reel her. Omskjæringen foretas vel først og fremst av rent estetiske grunner slik det fremkommer her. Det finnes dog en praktisk konsekvens - og det er at det er faktisk enklere i holde en omskåret penis ren. Dette har igjen den indirekte konsekvens at omskjærte menn eksempelvis har mindre sjanse for å få kjønnssykdommer. Jeg er selv omskåret i voksen alder pga praktiske årsaker. Men jeg har latt min egen sønn omskjære da jeg selv har en veldig positiv erfaring med det. Alle foreldre ønsker det beste for sine barn, og jeg reagerer ganske sterkt når karakteristikken "overgrep" dras frem i denne debatten. Jeg forhørte meg en del om den faktiske risikoen for komplikasjoner i forbindelse med omskjæring av barn før jeg bestemte meg for å gjøre det med min sønn - og risikoen er uhyre liten.
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #42 Skrevet 26. april 2005 Til siste omskjærte mann: Jeg har aldri hørt at omskjæring og dermed bedre hygiene medfører mindre sjanse for kjønnssykdommer. Jeg har alltid hørt at det er kondombruk som avgjør den saken. Link?
Gjest Omskåret mann Skrevet 26. april 2005 #43 Skrevet 26. april 2005 http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.v...yhet?vp_id=4584
Gjest SumoBryter Skrevet 26. april 2005 #44 Skrevet 26. april 2005 Tusen takk til omskåret mann. Lider du av å ha blitt omskåret?
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #45 Skrevet 26. april 2005 Tenk på alle mestrusjons smertene, blodtapet og barnefødsels smertene gutter og menn slipper. I forhold til alt det vi kvinner går igjennom, er vel en ussel omskjæring lite,spesielt hvis du husker det like godt som din egen fødsel.
nyibyen Skrevet 26. april 2005 #46 Skrevet 26. april 2005 Tenk på alle mestrusjons smertene, blodtapet og barnefødsels smertene gutter og menn slipper. I forhold til alt det vi kvinner går igjennom, er vel en ussel omskjæring lite,spesielt hvis du husker det like godt som din egen fødsel. Problemet er vel at mange omskårede menn har nedsatt følsomhet der, og det kan skape seksuelle vansker.
Gjest Omskåret mann Skrevet 26. april 2005 #47 Skrevet 26. april 2005 Problemet er vel at mange omskårede menn har nedsatt følsomhet der, og det kan skape seksuelle vansker. Stiller et lite spørsmålstegn ved denne. Normalt sett så har omtrent hver tredje mann problem med for tidlig utløsning. For de fleste tror jeg ikke de vil oppleve nedsatt følsomhet som noe problem. Jeg gjorde det i alle fall ikke.
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #48 Skrevet 26. april 2005 Tenk på alle mestrusjons smertene, blodtapet og barnefødsels smertene gutter og menn slipper. I forhold til alt det vi kvinner går igjennom, er vel en ussel omskjæring lite,spesielt hvis du husker det like godt som din egen fødsel. Noe må dere lide for muligheten til bedre orgasmer
Gjest Omskjært mann Skrevet 26. april 2005 #49 Skrevet 26. april 2005 Jeg er også omskjært som baby, og jeg kan bekrefte at barnet ikke kjenner noe så lenge det gjøres på rett måte og man bedøves. Men, jeg har ikke like gode erfaringer som din mann med tanke på at forhuden er fjernet. Jeg har nedsatt følsomhet i penishodet, fordi den er vant til berøring. Jeg har problemer med å onanere meg selv til utløsning fordi jeg ikke har noen forhud å skyve. Fordi jeg har nedsatt følsomhet i penis, så må jenta være ekstremt våt for at jeg skal ha noen glede av samleiet, da friksjonen ellers blir så dårlig at jeg ikke føler noe. Dette er alle ting som kan komme til å bli resultatet av at dere velger å omskjære deres guttebarn, og jeg lurer da på om du syns det er greit å påføre sønnen din dette? Du har nemlig ingen garanti for at det blir et like vellykket resultat som med kjæresten din. Så, syns du det er greit å kanskje ødelegge store deler av din sønns seksliv fordi du /dere syns det er greit i forhold til renslighet? SumoBryter, jeg vil gjerne ha et svar på dette over. Du har glatt hoppet over alle inlegg som refererer til negative erfaringer, mens du takker "omskåret mann" og spør om han har hatt problemer med omskjæringen. Hvorfor vil du ikke kommentere at du faktisk "kan" komme til å påføre din sønn problemer ved å omskjære han? Faktisk så mye at han vil kunne få liten glede av onanering, munnsex eller samleie med en jente.
Gjest Amona Skrevet 26. april 2005 #50 Skrevet 26. april 2005 Stiller et lite spørsmålstegn ved denne. Normalt sett så har omtrent hver tredje mann problem med for tidlig utløsning. For de fleste tror jeg ikke de vil oppleve nedsatt følsomhet som noe problem. Jeg gjorde det i alle fall ikke.Nei, du har kanskje vært en av de heldige. Det er folk som skriver om helt andre opplevelser her, og hva skal man da si til sønnen sin om 20 år når han sliter? Tror du da det hjelper han at dere sier at vi gjorde dette fordi vi trodde det var til det beste for deg?
Gjest Omskåret mann Skrevet 26. april 2005 #51 Skrevet 26. april 2005 Nei' date=' du har kanskje vært en av de heldige. Det er folk som skriver om helt andre opplevelser her, og hva skal man da si til sønnen sin om 20 år når han sliter? Tror du da det hjelper han at dere sier at vi gjorde dette fordi vi trodde det var til det beste for deg?[/quote'] Du glemmer at det faktisk også finnes en rekke helsemessige fordeler ved omskjæring. Skal du da stå som foreldre å si "nei, vi tok ikke sjansen", når sønnen din får urinveisinfeksjoner som liten eller infeksjoner i forhuden som voksen. Anbefaler å lese denne: http://www.dagbladet.no/kultur/2000/12/06/231766.html
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #52 Skrevet 26. april 2005 Her kan man lese litt om det: I Sverige og USA er debatten i gang. Staten og foreldre trues av søksmål fra omskårede menn. Sverige regulerer nå omskjæring av gutter. Og menn står fram og forteller om problemer etter inngrepet. I Norge vet ikke helsemyndighetene helt hva de skal mene. Omskåret like følsom Penis er like følsom etter omskjæring, viser ny forskning. Er omskjæring av gutter forsvarlig ? I de siste tiårene er det i økende grad reist spørsmål om det er riktig å påføre nyfødte barn denne påkjenningen. Det er helt åpenbart at det gjør vondt å få klippet vekk forhuden, slik at penishodet blottlegges permanent. Gutten viser alle tegn på at han opplever sterke smerter. Og hvorfor skal man fjerne vev fra et organ som ellers betyr så mye for den seksuelle lystfølelsen og nytelsen ? Dessuten, når naturen først har utstyrt hankjønnet med forhud, så må det bety at den har en funksjon det er grunn til å beholde. Men er det nå så sikkert at ikke omskjæringen likevel kan ha helsemessige fordeler, for eks. at den kan bidra til å forebygge visse sykdommer ? Den smerten det lille guttebarnet opplever er kortvarig og bagatellmessig sett i forhold til hva man har å vinne på omskjæringens mulige sykdomsforebyggende virkning, sier forsvarerne av omskjæringen. Og et lite skråblikk: Onani er grunnen til at omskjæring praktiseres i store deler av verden både på menn og kvinner
Gjest Omskåret mann Skrevet 26. april 2005 #53 Skrevet 26. april 2005 Jeg kan i alle fall avkrefte at det skulle være noe vanskeligere å onanere som omskåret. For kvinner vil det selvfølgelig være annerledes..
Gjest Ulykkelig omskjært Skrevet 26. april 2005 #54 Skrevet 26. april 2005 Jeg kan i alle fall avkrefte at det skulle være noe vanskeligere å onanere som omskåret. For kvinner vil det selvfølgelig være annerledes.. Menn men forhud drar forhuden opp og ned ved onani, en mann uten forhud kan ikke skyve forhuden og får ikke onanert slik det er tenkt fra naturens side. Din erfaring er altså helt forskjellig fra min opplevelse når det gjelder omskjæring, og når jeg og mange andre står frem og forteller om problemer med omskjæring, hvorfor er du da villig til å risikere at din sønn får slike problemer? Syns det er på tyde at det kommer et svar på dette. Hva ville dere ha sagt til sønnen deres om han fikk problemer?
Gjest Omskåret mann Skrevet 26. april 2005 #55 Skrevet 26. april 2005 Din erfaring er altså helt forskjellig fra min opplevelse når det gjelder omskjæring, og når jeg og mange andre står frem og forteller om problemer med omskjæring, hvorfor er du da villig til å risikere at din sønn får slike problemer? Syns det er på tyde at det kommer et svar på dette. Hva ville dere ha sagt til sønnen deres om han fikk problemer? Som jeg tidligere påpekte er det også en del positive effekter ved omskjæring. Så jeg kan stille spørsmålet tilbake - hvorfor ville du ikke omskåret din sønn når dette er kjent? Sum a summarum vil jeg si at det i stor grad må være opp til foreldrene å bestemme dette, noe som også er synspunktet i kronikken i Dagbladet.
jolie Skrevet 26. april 2005 #56 Skrevet 26. april 2005 Er det et poeng at 'omskåret mann' fikk det gjort som voksen, mens 'ulykkelig omskjært' var barn da det ble gjort? Jeg tenker på sånn i forhold til friksjon og følsomhet? Er det det, så kan man vel si det sånn at selv om du, 'omskåret mann' ikke har hatt problemer med sexlivet etter inngrepet, så kan din sønn likevel komme til å få det. Slik som du kanskje får problemer med følsomheten om tjue år. Noen som skjønner hva jeg mener? Gah, kan dere ikke bare få dere nick, så man skjønner hvem man 'snakker' til?
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #57 Skrevet 26. april 2005 Sum a summarum vil jeg si at det i stor grad må være opp til foreldrene å bestemme dette, noe som også er synspunktet i kronikken i Dagbladet. Men trenger man strengt tatt kirurgiske ingrep på barn, hvis det ikke er noen særlig medisinske eller kulturelle årsaker til det? Hvor går grensen for hva foreldre skal få lov til å gjøre med sine barn? Skal jeg få lov til å fikse på nesen? Fetsuge barnet? Skal jeg få lov til å gjøre hva jeg vil så lenge det ikke påfører barnet varig men? Ja, jeg krisemaksimerer litt nå, men det er en interessant debatt om hva som kan regnes som lov, og hva som er et overgrep mot individet.
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #58 Skrevet 26. april 2005 Men trenger man strengt tatt kirurgiske ingrep på barn, hvis det ikke er noen særlig medisinske eller kulturelle årsaker til det? Helt enig i at det er en interessant debatt. Og jeg mener at eksempelvis tannregulering kan trekkes inne her(når det kun er estetiske årsaker til det).
Gjest Omskåret mann Skrevet 26. april 2005 #59 Skrevet 26. april 2005 Er det et poeng at 'omskåret mann' fikk det gjort som voksen, mens 'ulykkelig omskjært' var barn da det ble gjort? Jeg tenker på sånn i forhold til friksjon og følsomhet? Er det det, så kan man vel si det sånn at selv om du, 'omskåret mann' ikke har hatt problemer med sexlivet etter inngrepet, så kan din sønn likevel komme til å få det. Slik som du kanskje får problemer med følsomheten om tjue år. Noen som skjønner hva jeg mener? Gah, kan dere ikke bare få dere nick, så man skjønner hvem man 'snakker' til? Tror jeg skjønner hva du mener. Men da er forutsetningen at følsomheten blir stadig dårligere hos de som er omskåret. Jeg har ikke merket noe til det, og har vært det i 16 år nå.
Gjest Ulykkelig omskjært Skrevet 26. april 2005 #60 Skrevet 26. april 2005 Som jeg tidligere påpekte er det også en del positive effekter ved omskjæring. Så jeg kan stille spørsmålet tilbake - hvorfor ville du ikke omskåret din sønn når dette er kjent? Sum a summarum vil jeg si at det i stor grad må være opp til foreldrene å bestemme dette, noe som også er synspunktet i kronikken i Dagbladet. Ser du velger å unngå å svare på hva du skal si til din sønn om han får seksuelle problemer som resultat av å ha blitt omskjært. Det er her da snakk om å ødelegge en viktig del av en persons liv, nemlig dårligere seksualitet. Istede forsøker du å vri spørsmålet over til meg ved å henvise til henvise til positive effekter ved omskjæring, og lurer på hva jeg ville ha sag til min sønn om f.eks. Du glemmer at det faktisk også finnes en rekke helsemessige fordeler ved omskjæring. Skal du da stå som foreldre å si "nei, vi tok ikke sjansen", når sønnen din får urinveisinfeksjoner som liten eller infeksjoner i forhuden som voksen. Svaret er så såre enkelt, jeg sier: "uff da, dette var ikke bra. La oss reise til doktoroen og få litt antibiotika så problemet går over" og vips så er han frisk igjen et par dager senere. Den skaden du muligens har påvørt din sønn derimot, den er opprettelig!!!!. Så igjen, hva skal du fortelle han?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå