AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #1 Skrevet 26. april 2019 Syns alltid russetiden er så trist fordi jeg selv aldri har feiret russetiden. Har mye psykiske problemer som gjorde at jeg for det første tok det noen år ekstra for meg å fullføre videregående og for det andre så har jeg aldri hatt noen venner heller så jeg hadde jo uansett neppe dratt for det er jo ingen som drar på sånne treff uten å ha noen å henge med liksom.. Andre som aldri har feiret russetiden selv om du egentlig hadde lyst? Anonymkode: 425a3...235 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #2 Skrevet 26. april 2019 Jeg måtte jobbe i russetida (familien hadde dårlig økonomi, så jeg jobbet de fleste dager etter skoletid) og var uansett et år senere ute enn de andre. Tenker ikke over lenger, det ble som det ble og livet er for kort til å gruble på ting som ikke kan endres. Synes det er hyggelig at russen i dag koser selv om jeg ikke fikk nuligheten, så lenge de oppfører seg nogenlunde ordentlig. Anonymkode: 8771a...d00
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #3 Skrevet 26. april 2019 Gikk Medier og kommunikasjon. Planen var å søke lærlingplass hos fotograf etter 2. året. Jeg var den eneste på hele skolen som var svartruss det året, da resten av klassen skulle gå tredje klasse. Gikk med russeklær, men følte meg ikke som russ i det hele tatt. Var på byen med andre venner som ikke var russ én gang. Var ganske utstøtt i utgangspunktet og det forsterket det bare enda mer. Føler derimot ikke at jeg har gått glipp av noe, og nå som jeg har blitt voksen med barn er ikke akkurat russefester noe jeg ettertrakter Gruer meg til ungene blir russ. Anonymkode: b7772...bc1
Elán Skrevet 26. april 2019 #4 Skrevet 26. april 2019 Jeg var russ. Eller, det vil si at jeg hadde russeklærne som jeg gikk med fra 1. mai, men gjorde ingen knuter eller festet. Ble mobbet og utstøtt av skolen, spesielt klassen, så jeg gjorde ingenting med tiden...
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #5 Skrevet 26. april 2019 Jeg fikk aldri fullført videregående, enda jeg prøvde flere ganger, på flere linjer, siste gangen som 21-åring etter å ha jobbet noen år i mellomtiden, men det var et andreår yrkesfag, som jeg heller ikke fikk noe ut av (ble gravid i løpet av skoleåret, og kunne dermed ikke søke lærlingplass), så dette med russetid er bittelitt sårt for meg. Jeg ser jo at det er noe stort for alle andre, det er liksom en begivenhet i livet, og jeg har to eldre søsken som begge var russ i sin tid, men dette er noe jeg aldri personlig har fått tatt del i. Men samtidig så tror jeg egentlig jeg er litt glad for det, med tanke på alt dramaet, busser og vennegjenger, "rulling", utestengelse og alt det sosiale dramaet som følger med. Siden jeg nå har funnet ut, om voksen, at jeg har Aspergers, så tror jeg ikke at jeg hadde hatt en særlig fin russetid uansett, med tanke på hvor ekstremt det sosiale spillet er i forhold til alt dette. Kanskje jeg egentlig bare skal være glad til, og tenke at jeg heller slapp billig unna, på en måte..? Jeg har begått min del av sosiale brølere opp igjennom altså, og jeg tror om at jeg hadde vært russ hadde jeg kunnet lagt til mange flere dårlige opplevelser på listen min...... Anonymkode: 07d36...cd8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #6 Skrevet 26. april 2019 Jeg droppet ut av VGS to ganger (pga. sykdom), og ble derfor ikke russ. Det var lenge veldig sårt for meg, spesielt april/mai hvor man ser og hører russen "over alt". Det kjentes ut som at ALLE ANDRE i hele Norge, bortsett fra meg, hadde vært russ. Det var nok mye følelsen av å "stå på utsiden av fellesskapet" jeg følte på. Uten å gå i detaljer følte jeg meg i utgangspunktet veldig "på utsiden av storsamfunnet" på grunn av sykdommen min (som gjorde at jeg droppet ut), kombinert med at det var utrolig sårt å ikke klare å fullføre videregående skole. Jeg fullførte VGS i midten av 20-årene som privatist (ved siden av full jobb), og etter det har jeg ikke følt noe på at jeg ikke var russ. Da jeg begynte på universitetet møtte jeg flere i min situasjon, og jeg forsto jo at følelsen av at "alle har vært russ" var noe jeg følte mye på, men ikke var reellt. I dag har jeg master Som sagt føler jeg ikke noe rundt i det i dag. Antageligvis fordi mine negative følelser rundt russen var knyttet til at jeg selv ikke hadde fullført VGS og opplevde det som vondt, men sikkert også fordi jeg nå er voksen-voksen og hva jeg drev med som 19-åring ikke definerer meg på samme måte som det ghorde da jeg var 19-25 år. Anonymkode: 2d4f4...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #7 Skrevet 27. april 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns alltid russetiden er så trist fordi jeg selv aldri har feiret russetiden. Har mye psykiske problemer som gjorde at jeg for det første tok det noen år ekstra for meg å fullføre videregående og for det andre så har jeg aldri hatt noen venner heller så jeg hadde jo uansett neppe dratt for det er jo ingen som drar på sånne treff uten å ha noen å henge med liksom.. Andre som aldri har feiret russetiden selv om du egentlig hadde lyst? Anonymkode: 425a3...235 Å være "russ" er bare oppskrytt tullball uansett. En patetisk unnakylsning fra ungdommer som ikke gidder å oppføre seg som voksne, og som ønsker å gå på flatfylla isteden for å studere på videregående... Anonymkode: 1f98c...e6d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #8 Skrevet 27. april 2019 Jeg synes du setter russetiden på en unødvendig pidestall. Det er ikke det helt store for de fleste der universitetslivet trumfer russetiden på alle måter. Jeg skjønner at det å høre om russetiden forsterker kontrasten med at du var utenfor, men det er ikke sikkert at du hadde hatt det så gøy uansett om du var med på det. Jeg har noen venninner som var med på russebuss. De har ikke særlig kontakt med dem i dag, om i det hele tatt, men de har nå kontakt med oss som ikke var russ. Jeg ville heller ha klappet deg selv på skulderen for at du har gjennomført videregående til tross for utfordringer, og å få og være med venner kan du gjøre i andre sammenhenger. Anonymkode: e0bc3...85d 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #9 Skrevet 27. april 2019 Jeg droppet ut av 3 klasse på vgs (3 måneder før skolen slutta) på grunn av fysisk sykdom Kjøpte russedress osv, men den ble jo aldri brukt. Hadde heller ingen venner å feste eller ha det gøy med. Fant russedressen for noen år siden i boden, og den kasta jeg. Burde egentlig gitt den til Fretex. Anonymkode: 9ab02...dd5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #10 Skrevet 27. april 2019 Jeg ble syk og droppet ut noen måneder før russetiden. Jeg hadde jo kjøpt alt utstyret allerede, så jeg ville gjerne bli med på noen ting. Hadde ikke særlig mange venner, og siden kjæresten min begynte å være en dritt mot meg (slå opp, bli sammen igjen, spre rykter om meg og samtidig bli sammen med ei anna jente) var folk ganske stygge mot meg, uten at jeg forsto hvorfor. Jeg var veldig skuffet over hvordan det ble, forventningene hadde jo vært skyhøy i flere år. Fikk dratt på én fest, men det endte bare med tårer. Det var vondt i noen år, men nå er det ikke så viktig lenger. Har fått mange gode minner siden, og hele livet er jo 10x bedre som voksen. Anonymkode: c047b...eab
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #11 Skrevet 27. april 2019 Jeg var på utveksling i USA da jeg skulle gått siste året på VGS her hjemme og den gangen var det ikke mulig å få året godkjent, så da jeg kom hjem måtte jeg ta tredjeåret og havnet da i klasse med de som var et år yngre enn meg. Vennene mine var russ mens jeg var på utveksling og jeg ble aldri skikkelig inkludert i den nye klassen, var en outsider hele året. Ble ikke invitert til å være med på noen av russebilene i klassen og fikk heller aldri tilbud om å være med dem å "rulle". Kjøpte russeklær, men jeg hadde knapt på meg russebuksa og russelua tok jeg aldri ut av plasten den kom i. Det var kjipt da det stod på, jeg følte veldig på at jeg stod utenfor fellesskapet og ikke ble inkludert, men det har ikke plaget meg noe særlig i etterkant. Jeg går ikke rundt og er bitter for at jeg ikke var rss. Anonymkode: b0b33...877
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #12 Skrevet 27. april 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns alltid russetiden er så trist fordi jeg selv aldri har feiret russetiden. Har mye psykiske problemer som gjorde at jeg for det første tok det noen år ekstra for meg å fullføre videregående og for det andre så har jeg aldri hatt noen venner heller så jeg hadde jo uansett neppe dratt for det er jo ingen som drar på sånne treff uten å ha noen å henge med liksom.. Andre som aldri har feiret russetiden selv om du egentlig hadde lyst? Anonymkode: 425a3...235 Ja, tok mange år å forsone meg med at jeg aldri ble russ. Angrer veldig! Anonymkode: 961b3...8c0
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #13 Skrevet 27. april 2019 Jeg var med bare 16. mai på kvelden og 17. mai på grunn av sykdom. Var borte nesten hele det siste halve året. Har ikke tenkt på russetiden som noe savn egentlig. Kan være mye fordi jeg var 1 år eldre enn de faste vennene mine også. Anonymkode: 02303...ee8
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #14 Skrevet 27. april 2019 Russetiden var veldig overvurdert synes jeg. Anonymkode: 87360...9bb
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #15 Skrevet 27. april 2019 Hadde lyst, men gadd ikke. Hadde ingen å feire med. Gikk på skole i en by jeg ikke kjente noen, ingen i klassen gikk i den klassen. Vi var 11 stk i klassen, 10 av dem var muslimer som mente russetiden var en synd. Jeg var nr. 11 som da ikke gadd Anonymkode: ef58f...21e
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #16 Skrevet 28. april 2019 Fill aldri lov å bli med på russefeiringen, og hadde uansett masse angst så jeg hadde nok ikke klart å ha det gøy.. men jeg angrer ikke syntes ikke man går glipp av sp veldig mye Anonymkode: 40f5e...0af
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #17 Skrevet 28. april 2019 Ja nå får jo de som går ut i læretid være russ det fikk vi ikke på starten av 2000-tallet. Da var det kun de som gikk fysisk 3år skole som fikk være russ. Så hjelpepleieren fikk men ikke omsorgsarbeideren (hjelpepleier og omsorgsarbeider er gamle titler for HELSEFAGARBEIDER). Jeg har ikke savnet det så veldig da, utenom å gå i toget og dele ut russekort til småunger Anonymkode: 6c94a...dfe
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #18 Skrevet 1. mai 2019 Flere som aldri har vært russ? Anonymkode: 425a3...235
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå