AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #1 Skrevet 26. april 2019 Lønner det seg å ha leasingbil? Hva betyr det å kjøpe ut bil? Hva skjer med bilen når leasingen går ut? Erfaringer? Anonymkode: cb45c...6eb
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #2 Skrevet 26. april 2019 Har du for vane å bytte bil hvert tredje år kan det kanskje lønne seg. Det kommer veldig ann på hva bilen er verdt etter tre år. Det er vanskelig å si sikkert på forhånd. Når leasingen går ut leverer du bilen tilbake. De sjekker bilen for skader og unormal slitasje og sender deg en regning dersom de finner noen feil. Kjøpe ut bilen vil si at du betaler leasingselskapet en sum penger når avtalen går ut og bilen blir da din. Anonymkode: 6fe57...85e
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #4 Skrevet 26. april 2019 Man burde ikke ha en bil som er dyrere enn 1/3 av inntekten. Anonymkode: 5f0c2...6d3
Miewyn77 Skrevet 27. april 2019 #5 Skrevet 27. april 2019 Sjekk dinepenger.no. de har akkurat skrevet en sak der de sjekket pris på kjøpe vs leie på en rekke biler. På de fleste lønnet det seg å kjøpe. I tillegg tar du en risiko på leasing på at du får en kjemperegning når du leverer inn bilen..
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #6 Skrevet 27. april 2019 Leasing er ikke lønnsomt for andre enn banken. Det ligger jo i sakens natur: Du betaler rente på et produkt som faller i verdi, altså mer og mer penger for noe som stadig er mindre verdt. Når perioden er over...eier du ingenting. Billån er også et tapsprosjekt, men i mye mindre grad enn leasing, om du får en av de gode <2% lånene. Men: Lettvint er det! Skal du ha økonomisk bilhold må du kjøpe statens kjære barn, elbilen, eller en god bruktbil i prisklassen 50-70000 kr. Da får du mange fine, relativt nye biler i god stand, men du må ha med en bilkyndig for å unngå å gjøre et bomkjøp. Anonymkode: 7f149...04f 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #7 Skrevet 27. april 2019 Leasingbilselskapene tjener jo gode penger, så nei, det lønner seg ikke. Jobber et sted hvor vi har flere titalls leasingbiler til våre omreisende selgere og det å levere inn bilene blir alltid dyrt, da bilen skal settes tilbake i omtrent ny stand for leiers regning (det er ikke mye som går under «normal slitasje») Anonymkode: 7e5a5...38b 1
-jk- Skrevet 27. april 2019 #8 Skrevet 27. april 2019 Skal man først kjøpe ny bil ville jeg leaset om man skal ha dieselbil, ellers ikke. Dieselbiler kommer nok til å fortsett å falle i verdi fortere enn alternativene fremover, så der kan man fort gå på en smell. En elbil tror jeg derimot ikke det blir veldig gunstig å lease. Å kjøpe en 3 år gammel modell blir selvsagt uansett mye billigere.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #9 Skrevet 27. april 2019 38 minutter siden, -jk- skrev: Skal man først kjøpe ny bil ville jeg leaset om man skal ha dieselbil, ellers ikke. Dieselbiler kommer nok til å fortsett å falle i verdi fortere enn alternativene fremover, så der kan man fort gå på en smell. En elbil tror jeg derimot ikke det blir veldig gunstig å lease. Har du sett på leasingavtaler? Verditapet tar jo leasingbankene høyde for! Anonymkode: 7f149...04f 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #10 Skrevet 27. april 2019 Skal du ta over bilen etter x år, så må du ha pengene klar. Ser mange rundt meg som ikke har tenkt tre år frem i tid. De har store tap. Anonymkode: 7af2f...4cc
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #11 Skrevet 27. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser mange rundt meg som ikke har tenkt tre år frem i tid. De har store tap. Anonymkode: 7af2f...4cc Er ikke det utrolig? Forbauser meg hver gang. Vi burde ha hatt mer grunnleggende økonomiopplæring i skolen; mange foreldre suger tydeligvis i dette. Anonymkode: 7f149...04f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #12 Skrevet 27. april 2019 Lønner seg og lønner seg... mine foreldre elsker ordningen, de har god økonomi, liker å kjøre "ny" bil og har lite slitasje på bilen når de leverer inn. For meg, med småbarn og hund, og tung bruk av bilen, ville jeg antagelig fått en kjemperegning ved innlevering og har derfor slått fra meg tanken. Ikke er det viktig for meg å kjøre ny bil heller. Anonymkode: 7c113...4a3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #13 Skrevet 27. april 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Leasingbilselskapene tjener jo gode penger, så nei, det lønner seg ikke. Jobber et sted hvor vi har flere titalls leasingbiler til våre omreisende selgere og det å levere inn bilene blir alltid dyrt, da bilen skal settes tilbake i omtrent ny stand for leiers regning (det er ikke mye som går under «normal slitasje») Anonymkode: 7e5a5...38b Er vel fordi de fleste ikke tør å ta slike problemstillinger til retten. Å kreve å sette en tre år gammel leasingbil til tilnærmet ny stand vil med stor sannsynlighet bli ansett som et urimelig krav for en leietaker, og jeg håper på å se en eller annen ressurssterk person som har god nok økonomi til å kjøre en slik sak for retten slik at man kanskje får sett litt mer rettspraksis rundt det. Anonymkode: 09579...d8c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå