AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #1 Skrevet 26. april 2019 Hvordan er det med boliglån for de som har studentlån? Jeg har 700 000 i oppsparte midler, men nesten det samme i studielån. Fryktelig mye mao. Anonymkode: d5540...aa7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #2 Skrevet 26. april 2019 De fleste bankene trekker studielånet fra det du kan låne. Jeg hadde selv omtrent like mye som deg i studielån, og hadde ca. samme beløp oppspart (nettopp fordi jeg bodde hjemme, og tok opp fullt lån for å få egenkapital). Det er bedre å ha 300 000 i studielån og 300 000 i banken, enn å ha 0 i lån og 0 banken. Anonymkode: e626c...5c3 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #3 Skrevet 26. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste bankene trekker studielånet fra det du kan låne. Jeg hadde selv omtrent like mye som deg i studielån, og hadde ca. samme beløp oppspart (nettopp fordi jeg bodde hjemme, og tok opp fullt lån for å få egenkapital). Det er bedre å ha 300 000 i studielån og 300 000 i banken, enn å ha 0 i lån og 0 banken. Anonymkode: e626c...5c3 Okay, så da gikk du i "null" da uansett? Men det er bedre å ha noe oppspart? Anonymkode: d5540...aa7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #4 Skrevet 26. april 2019 27 minutter siden, AnonymBruker said: Okay, så da gikk du i "null" da uansett? Men det er bedre å ha noe oppspart? Anonymkode: d5540...aa7 For de av oss som ikke har foreldre som kan hjelpe til med egenkapital / som kausjonister, så synes jeg det er et bedre alternativ enn å ikke ha en krone i banken når man er ferdig som student. Skal sies at jeg også har studert i utlandet på et dyrt universitet, så det er ikke slik at jeg har bodd hjemme alle disse årene. Men da jeg faktisk bodde i Norge sparte jeg meg opp mye penger utenom studiene (deltidsjobb), så totalt sett har jeg gått ca. i null. Nå har jeg ca. 650 000 i studielån, og omtrent 680 000 i egenkapital. Ja, det trekkes fra beløpet som jeg kan låne til boliglån, men det hadde tatt meg lang tid å spare opp et slikt beløp på egen hånd etter studiene. Anonymkode: e626c...5c3 1
ajarRun Skrevet 26. april 2019 #5 Skrevet 26. april 2019 Ikke finn på å betale studielånet tidlig iallefall! Mye flere banker låner hvis du har egenkapital, jeg vet bare om to som tilbyr topplån uten kausjonist/medlånetaker (Gjensidige og Sbanken). Husk at studielån har lave renter og er forsikret mot arbeidsledighet, død og uførhet. Hvis du betaler 700' i studielån og så blir ufør har du 0. Hvis du sparer pengene og blir ufør, har du fortsatt 700' og ingen gjeld. Blir du arbeidsledig slipper du å betale mens du er arbeidsledig, så da går kostnadene ned. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #6 Skrevet 26. april 2019 3 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Ikke finn på å betale studielånet tidlig iallefall! Mye flere banker låner hvis du har egenkapital, jeg vet bare om to som tilbyr topplån uten kausjonist/medlånetaker (Gjensidige og Sbanken). Husk at studielån har lave renter og er forsikret mot arbeidsledighet, død og uførhet. Hvis du betaler 700' i studielån og så blir ufør har du 0. Hvis du sparer pengene og blir ufør, har du fortsatt 700' og ingen gjeld. Blir du arbeidsledig slipper du å betale mens du er arbeidsledig, så da går kostnadene ned. Enig i alt du sier, men Gjensidige gir ikke topplån MED kausjonist en gang, så jeg tror ikke akkurat den biten om dem stemmer. Fikk beskjed om at de ikke kom til å behandle søknaden min en gang når jeg bare hadde 10% ek. De trekker alle eksisterende lån fra totalsummen, ts. Her er er enkelt regnestykke: Du tjener 500 000. Maks lån er 5 x inntekt = 2,5 mill. Du har 700 000 i studielån, kanskje 50 000 i billån, og mastercard med en ramme på 50 000. Alt dette trekkes fra, og du får 1,7 i lån. Sammen med ek kan du da kjøpe for 2,4. Alle lån telles, også dine kredittrammer, fordi du potensielt kan makse ut disse. Anonymkode: a41af...8d2
ajarRun Skrevet 27. april 2019 #7 Skrevet 27. april 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig i alt du sier, men Gjensidige gir ikke topplån MED kausjonist en gang, så jeg tror ikke akkurat den biten om dem stemmer. Fikk beskjed om at de ikke kom til å behandle søknaden min en gang når jeg bare hadde 10% ek. De trekker alle eksisterende lån fra totalsummen, ts. Her er er enkelt regnestykke: Du tjener 500 000. Maks lån er 5 x inntekt = 2,5 mill. Du har 700 000 i studielån, kanskje 50 000 i billån, og mastercard med en ramme på 50 000. Alt dette trekkes fra, og du får 1,7 i lån. Sammen med ek kan du da kjøpe for 2,4. Alle lån telles, også dine kredittrammer, fordi du potensielt kan makse ut disse. Anonymkode: a41af...8d2 Kanskje jeg blander, men da er jo Sbanken et bedre alternativ.
Ingeniør1989 Skrevet 27. april 2019 #8 Skrevet 27. april 2019 Det er klart at det store studielånet medfører at du kan låne mindre enn med et mer moderat lån. På den andre siden viser du banken at du har evnen til å spare. Det vitner om disiplin mht.pengebruk osv. Det øker sjansene dine til at de kan yte deg mer lån.
Gliffy Skrevet 27. april 2019 #9 Skrevet 27. april 2019 14 hours ago, abrasiveRefraction said: Ikke finn på å betale studielånet tidlig iallefall! Mye flere banker låner hvis du har egenkapital, jeg vet bare om to som tilbyr topplån uten kausjonist/medlånetaker (Gjensidige og Sbanken). Husk at studielån har lave renter og er forsikret mot arbeidsledighet, død og uførhet. Hvis du betaler 700' i studielån og så blir ufør har du 0. Hvis du sparer pengene og blir ufør, har du fortsatt 700' og ingen gjeld. Blir du arbeidsledig slipper du å betale mens du er arbeidsledig, så da går kostnadene ned. Dette stemmer ikke nødvendigvis, hvis man tjener bra slik at man får en ok trygd eller dagpenger blir ikke lånet slettet. Deter kun for de med lavest inntekt (https://www.lanekassen.no/ufor_nn). Hvis du tjener mer enn 460000, og har lavere rente på boliglånet så lønner det seg å betale ned studielånet.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #10 Skrevet 27. april 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Enig i alt du sier, men Gjensidige gir ikke topplån MED kausjonist en gang, så jeg tror ikke akkurat den biten om dem stemmer. Fikk beskjed om at de ikke kom til å behandle søknaden min en gang når jeg bare hadde 10% ek. De trekker alle eksisterende lån fra totalsummen, ts. Her er er enkelt regnestykke: Du tjener 500 000. Maks lån er 5 x inntekt = 2,5 mill. Du har 700 000 i studielån, kanskje 50 000 i billån, og mastercard med en ramme på 50 000. Alt dette trekkes fra, og du får 1,7 i lån. Sammen med ek kan du da kjøpe for 2,4. Alle lån telles, også dine kredittrammer, fordi du potensielt kan makse ut disse. Anonymkode: a41af...8d2 Kredittrammene telles vel ikke med helt enda? Når den endringen trer i kraft så anbefaler jeg de som sliter med å få nok i boliglån om å ta kontakt med kredittkortselskapet sitt / kredittkortselskapene sine, og be om å få senket rammen til det laveste som er mulig. Mange tilbyr en ramme så lav som 5000. Anonymkode: e626c...5c3
ajarRun Skrevet 27. april 2019 #11 Skrevet 27. april 2019 1 time siden, Gliffy skrev: Dette stemmer ikke nødvendigvis, hvis man tjener bra slik at man får en ok trygd eller dagpenger blir ikke lånet slettet. Deter kun for de med lavest inntekt (https://www.lanekassen.no/ufor_nn). Hvis du tjener mer enn 460000, og har lavere rente på boliglånet så lønner det seg å betale ned studielånet. Hvem har 2.168% i boliglånsrente? Og den er uansett forsikret mot arbeidsledighet, og det er verdt ganske mye i seg selv. Samme med død. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #12 Skrevet 27. april 2019 Makset studielånet hele tiden. Selv da jeg ikke trengte det (betalt etterutdanning). Så hadde både formue og studielån da jeg kjøpte bolig. Høyere EK=høyere lån, og det studielånet trakk ned har jo mye mindre effekt på totalen. I fortsettelsen - betaler minst mulig på studielånet (bedre vilkår og lavere rente), og betaler heller ekstra på boliglånet. Anonymkode: ecc1d...a76
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #13 Skrevet 27. april 2019 1 hour ago, abrasiveRefraction said: Hvem har 2.168% i boliglånsrente? Og den er uansett forsikret mot arbeidsledighet, og det er verdt ganske mye i seg selv. Samme med død. Jeg kjenner flere som har lavere rente på boliglånet enn på studielånet. Om jeg tok opp boliglån akkurat nå ville jeg fått lavere rente enn jeg har på studielånet (har flytende rente på studielånet), men store forskjellen er det ikke. Har god boliglånsavtale gjennom fagforeningen. Anonymkode: e626c...5c3
ajarRun Skrevet 27. april 2019 #14 Skrevet 27. april 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner flere som har lavere rente på boliglånet enn på studielånet. Om jeg tok opp boliglån akkurat nå ville jeg fått lavere rente enn jeg har på studielånet (har flytende rente på studielånet), men store forskjellen er det ikke. Har god boliglånsavtale gjennom fagforeningen. Anonymkode: e626c...5c3 Men tar ikke de blodsugerne i fagforenningen masse penger hvert år? Og de tar vel fra oss alle arbeidsrettighetene våre?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #15 Skrevet 27. april 2019 1 hour ago, abrasiveRefraction said: Men tar ikke de blodsugerne i fagforenningen masse penger hvert år? Og de tar vel fra oss alle arbeidsrettighetene våre? Betaler ikke mer enn omtrent 400 i måneden. Endel av dette får en fradrag på skatten for. Og forsikringene som jeg får via fagforeningen sparer jeg også mye på. I tillegg får en den sikkerheten som en fagforening faktisk er. Anonymkode: e626c...5c3
Gliffy Skrevet 27. april 2019 #16 Skrevet 27. april 2019 3 hours ago, abrasiveRefraction said: Hvem har 2.168% i boliglånsrente? Og den er uansett forsikret mot arbeidsledighet, og det er verdt ganske mye i seg selv. Samme med død. Gjelder det samme for arbeidsledighet, har man normal inntekt får man ikke slettet renter: https://www.lanekassen.no/tilbakebetaling/sletting Da står man igjen med at det blir sletta dersom man dør. Dette kan være relevant om man har familie å tenke på, men er du singel er det ikke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå