Gå til innhold

hjem som er overfylt av kaos

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som har kaos i hjemmet, og det er tusen ting som er hulter til bulter og ingen oversikt. Letteste metoden å få orden i et sånt hjem?

kaste alt selv om det kan være ting som er "verdifult" for å være effektiv, og prioritere orden først og fremst raskest mulig? 

Jeg tror neppe det er sunt å leve under sånne forhold over lengre tid. 

Hva vil du gjort?

Anonymkode: cb262...845

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

har du erfart det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bestilt en container og gått ut med søpla.

Anonymkode: 383b9...522

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville bestilt en container og gått ut med søpla.

Anonymkode: 383b9...522

tviler på at han har budsjett til det. Men enig der. Få ut alt i et nu. 

Skrevet

Be om hjelp, f.eks fra NAV eller psykisk helse i kommunen. Dette klarer du ikke selv. 

Det lureste er bare å tenke på hva du vil beholde. Ikke hva du skal kaste. Plukk ut få ting og få hjelp fra et firma eller kommunen til å ta resten. Det meste kan erstattes. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Be om hjelp, f.eks fra NAV eller psykisk helse i kommunen. Dette klarer du ikke selv. 

Det lureste er bare å tenke på hva du vil beholde. Ikke hva du skal kaste. Plukk ut få ting og få hjelp fra et firma eller kommunen til å ta resten. Det meste kan erstattes. 

Kommunen er ikke ansatt for å rydde for folk, firma må bestilles.  

Anonymkode: 99c14...2a5

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner en som har kaos i hjemmet, og det er tusen ting som er hulter til bulter og ingen oversikt. Letteste metoden å få orden i et sånt hjem?

kaste alt selv om det kan være ting som er "verdifult" for å være effektiv, og prioritere orden først og fremst raskest mulig? 

Jeg tror neppe det er sunt å leve under sånne forhold over lengre tid. 

Hva vil du gjort?

Har vedkommende problemer med mange ting som fører til rot i sitt eget hjem? Eller er det du som kjenner trangen til at denne skal ha det ryddig? Har du sett for mange samler-program på tv og vil praktisere, eller lider denne personen i livet sitt og kan ikke finne ut av dette selv?  

Noen mennesker trives med mange ting rundt seg. Det er ikke sikkert at man trenger hjelp. Ikke sikkert at man vil ha det heller. Ikke sikkert at man vil ha folk som stikker nesa si opp i deres liv, umyndiggjør og bestemmer for dem. 

Anonymkode: 41277...b7b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vedkommende problemer med mange ting som fører til rot i sitt eget hjem? Eller er det du som kjenner trangen til at denne skal ha det ryddig? Har du sett for mange samler-program på tv og vil praktisere, eller lider denne personen i livet sitt og kan ikke finne ut av dette selv?  

Noen mennesker trives med mange ting rundt seg. Det er ikke sikkert at man trenger hjelp. Ikke sikkert at man vil ha det heller. Ikke sikkert at man vil ha folk som stikker nesa si opp i deres liv, umyndiggjør og bestemmer for dem. 

Anonymkode: 41277...b7b

Han har erfart omsorgssvikt fra ung alder, og har lidet ved å bo i en svært destruktiv samfunn over lengre tid. Det har tilført at han har vært økonomisk presset i alle år, ikke funnet seg til rette i arbeidslivet, ingen venner, ingen ha ville ha noe med han å gjøre, passet ikke inn i kirkemiljøet, og har i de fleste år vært uten hjem. Jeg bare tenker at å bry seg kan være løsningen, tror det vil være en god hånd å kunne hjelpe der ingen andre vil. Jeg ser at han er en fantastisk person, en som ikke er oppdaget enda. 

Jeg tror det vil hjelpe mye mentalt for et menneske, bare oppleve en som viser omsorg,og å få oppleve det er orden i hjemmet,og være til støtte og tilgjengelig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo greit å starte med å kaste det som faktisk er søppel, rusk og rask, ødelagte ting og klær, gammel mat, flasker etc. Ikke begynn med å vurdere om gjenstander er noe han hun trenger eller ønsker å beholde først, bare få ut søppel og skrot. 

I neste skritt er å faktisk gjøre rent og rydde! Det er motiverende å få det rent, man får mer lyst til å bli kvitt overflødige ting og tang. Når man har tømt kjøkkenskapet og vasket i krinker og kroker, så han man ikke lyst til til å bare stappe det fullt av ræl igjen. Da ser man gjerne at man ikke trenger 10 gamle plastboller og isbokser uten lokk..

Anonymkode: 24dcc...0ae

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo greit å starte med å kaste det som faktisk er søppel, rusk og rask, ødelagte ting og klær, gammel mat, flasker etc. Ikke begynn med å vurdere om gjenstander er noe han hun trenger eller ønsker å beholde først, bare få ut søppel og skrot. 

I neste skritt er å faktisk gjøre rent og rydde! Det er motiverende å få det rent, man får mer lyst til å bli kvitt overflødige ting og tang. Når man har tømt kjøkkenskapet og vasket i krinker og kroker, så han man ikke lyst til til å bare stappe det fullt av ræl igjen. Da ser man gjerne at man ikke trenger 10 gamle plastboller og isbokser uten lokk..

Anonymkode: 24dcc...0ae

jeg liker din metode,det er rett og slett konstruktivt metode. Leiligheten er rett og slett ikke beregnet for å ta med masse flyttelass, men kun et sted som man kan oppholde mellom slagene. 

Har du formening hvor stor leilighet man trenger i kvm, for å kunne ha som et hjem der man kan få lagret det som man tar med i livet. Bod er vel kriteriet da? synd så få leiligheter er tilpasset for å kunne leve normalt.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg liker din metode,det er rett og slett konstruktivt metode. Leiligheten er rett og slett ikke beregnet for å ta med masse flyttelass, men kun et sted som man kan oppholde mellom slagene. 

Har du formening hvor stor leilighet man trenger i kvm, for å kunne ha som et hjem der man kan få lagret det som man tar med i livet. Bod er vel kriteriet da? synd så få leiligheter er tilpasset for å kunne leve normalt.

En person som er alene klarer seg fint med 30 kvadrat pluss en bod på ca 5, men det krever at man ikke har mye mer ting enn nødvendig. Om leiligheten er litt større og har gode skap-løsninger vil det gå fint uten bod.

Det handler mest om at man må innse at man ikke trenger så mye ting for å leve et normalt liv. De aller fleste har alt for mange ting som de egentlig aldri bruker. Den keramikksauen du fikk av tante Magda for 10 år siden er sikkert fin, men om den har tilbrakt de siste 8 årene i en kasse er det kanskje på tide at den fikk et nytt liv hos noen andre. 

Selv har jeg bodd to på 30 kvm, og det gikk fint det også i mange år. Vi kunne leve som alle andre, og ha 8 personer til middag eller flere gjester uten middag. Overnattingsgjester hadde heller ikke vært noe problem, dersom det hadde vært aktuelt. Vi kunne selvfølgelig ikke ta vare på alt mulig skrot bare fordi det hadde sentimental verdi, men vi fikk plass til det som virkelig var verdt noe for oss. Siden bøker er viktig for oss tok vi vare på en del gode bøker og bøker av bestemte forfattere, men bøker vi ikke kom til å lese igjen ga vi videre til familie, venner eller bruktbutikk.

For å unngå at vi samlet opp for mye ting hadde vi jevnlig en gjennomgang av ting vi eide, og fjernet alt det vi ikke trengte eller kom til å bruke. Da så vi også hva vi hadde av ting, slik at vi faktisk brukte tingene. I tillegg fikk vi vasket i hyller og skap, noe som er nødvendig.

Pga barn, penger og et ønske om å bo mer landlig har vi nå rekkehus med fire ganger så mye plass, og aner ikke hva vi skal gjøre med all plassen. Hva er det egentlig folk fyller opp loft og kjeller med, når man har innebygde garderobeskap på hvert eneste soverom og skyvedørsgarderobe i gangen?

Anonymkode: 70607...fc9

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommunen er ikke ansatt for å rydde for folk, firma må bestilles.  

Anonymkode: 99c14...2a5

Det er klart, men her kan kommunen være behjelpelig, altså med å ordne med et firma. 

Ts, du har startet mange tråder om dette og jeg personlig tror du trenger litt støtte fra noen andre. Du skrev jo i en annen tråd at du hadde fullført ryddeprosjektet, gikk det ikke likevel? Det er ingen skam å be om hjelp. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...