Gå til innhold

Er dette sølvkre eller skjeggkre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 30.4.2019 den 16.07, AnonymBruker skrev:

Ser ut som det er sølvkree. Her er bildet av ett sølvkre som jeg fant på badet.2DEDCA2A-E6F3-4B3A-B3A2-5DC6E691C877.thumb.jpeg.2fc399472a904c80eea0aead814747c4.jpeg

Anonymkode: e6366...936

Et prakteksemplar av et skjeggkre! 

Anonymkode: 3eae0...8f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et prakteksemplar av et skjeggkre! 

Det stemmer ikke. 

Anonymkode: 23add...6c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er sølvkre.62C153AC-94F2-4463-99DC-41CBEBE707C8.thumb.jpeg.fa26006172309f2416b709aefa4144d9.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. 

Jo.

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg mener at insektet som TS har tatt bilde av er sølvkre er pga at bakpartiet som har tydelige to små streker i mellom de tre halene eller hva det er vi kaller det. Det er det sølvkre som har, ikke skjeggkre. En kan også se det på bakkroppen som er litt smalere og lengre. Skjeggkre er mer hårete også. 

Anonymkode: f771b...aaf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nesten voksent skjeggkre. Legg merke til hvilke retninger og lengder det er på følehornene både fremme og bak, og ikke minst hvor MYE følere den har sammenlignet med sølvkre 😅gk6DRUT.jpg

Anonymkode: a542f...89b

AnonymBruker
Skrevet

Det var en kakerlakk! :fnise:

Anonymkode: 818e0...53c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lett å se haletråder på den du viser på bildet, men skjeggkre har i alle fall lange haletråder, like lange som eller lengre enn kroppslengden. Sølvkre har haletråder som er cirka halve kroppslengden eller kortere.

Anonymkode: 28d91...f27

AnonymBruker
Skrevet

94C5381C-640A-4939-8934-41B7761B5A3D.jpeg

Anonymkode: a815d...2bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville saksøkt selger. Det er jo nesten umulig å vite forskjellen på de, så sjansen for at du får 700 000kr tilbake er stoooooor ;)

Anonymkode: 1975f...a39

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

94C5381C-640A-4939-8934-41B7761B5A3D.jpeg

Anonymkode: a815d...2bc

Nettopp! Derfor så skjønner jeg ikke disse som sier at bildet til TS er skjeggkre... Bare halen i seg selv forteller jo hva det er.

Gjest Cowboylaila
Skrevet

Hei dere! TS her.

Har vært i kontakt med skaldedyrsfirma og sendt bilder, de sa sølvkre. Vi har ikke sett noen med mye behåring og halehårene er mer passende med sølvkre. Skadedyrsfirma sa at det kunne skyldes manglende ventilering og at det var løsningen på problemet. Huset har stått tomt en periode, så vi mistenke kondens og fukt mot ytterveggen i mur.

Synes vi merker bedring allerede :)  Men men, alltid greit å sjekke stemningen på KG :) Og setter selvfølgelig pris på alle svar. Vil vurdere å sende inn noen eksemplarer til FHI hvis problemet vedvarer til tross for tiltak. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje greit å finne ut av det med fukt om det er hus dere nylig har kjøpt, kan jo være noe man kan klage på som selger burde opplyst om. 

Anonymkode: 817a7...a87

Gjest Cowboylaila
Skrevet

Foreløpig mistenker vi ikke at det er det er et stort problem, og at det vil tørke opp av seg selv ved bedre ventilering. Noen av vinduene i huset var bl.a malt igjen, noe som jeg har fått åpnet opp først nå når jeg skjønte at det kunne påvirke ventilasjonen. Trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne det, men mye å tenke på i en flytteprosess. Er ikke ekstreme mengder sølvkre heller, fanger et par stk annenhver dag ellernoe.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det i lang tid i leiligheten min, men etter å ha brukt denne sprayen i et par mnd så er jeg kvitt dem. Har ikke sett dem siden før jul og da tør jeg å juble! Før dette så luftet jeg, hadde lyset stående på i lang tid, støvsugde daglig, og dette hjalp men jeg ble ikke kvitt problemet. Sølvkre er ikke skadelige, men det er psykisk terror! Sette seg på do og vente på at de piler over gulvet. Nervøst se over kjøkkenbenken og langs lister når du skrur på lyset. 

https://www.jernia.no/hjem-og-hage/hage-og-uterom/ugress-og-skadedyr/insekt/trinol-super-permetrin-500ml/p/66944410

Anonymkode: 57b45...6f5

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner nødvendigheten med å skille disse kreene så bastant. De er av samme familie, og de opptrer ofte på samme måte i boligen. Den verste "casen" jeg har lest om er en uheldig huseier på dette forumet som fanget oppimot 1000 insekter på noen uker, og dette var faktisk sølvkre. Og de avdekket ikke noe fuktproblem her. https://byggebolig.no/skadedyr/skjeggkre-tips-og-tiltak-for-a-redusere-antall/290

Syns vi heller skal fokusere på omfang. Jeg kjenner folk som har skjeggkre som bare ser de en sjelden gang. Så det at skjeggkre skal være så mye verre enn sølvkre er feil fokus. Ekle er de uansett.

Anonymkode: a5a88...a8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner nødvendigheten med å skille disse kreene så bastant. De er av samme familie, og de opptrer ofte på samme måte i boligen. Den verste "casen" jeg har lest om er en uheldig huseier på dette forumet som fanget oppimot 1000 insekter på noen uker, og dette var faktisk sølvkre. Og de avdekket ikke noe fuktproblem her. https://byggebolig.no/skadedyr/skjeggkre-tips-og-tiltak-for-a-redusere-antall/290

Syns vi heller skal fokusere på omfang. Jeg kjenner folk som har skjeggkre som bare ser de en sjelden gang. Så det at skjeggkre skal være så mye verre enn sølvkre er feil fokus. Ekle er de uansett.

Anonymkode: a5a88...a8c

Grunn til å skille dem: skjeggkre kan klatre på veggen, sølvkre kan ikke :fnise:

Jeg har selv skjeggkre. Så først et dyr på veggen, har nå satt opp feller. Har sett 2 dyr til etter jeg satte opp limfeller, men ikke i fellene. 

Har gått 3 mnd siden jeg så første dyret. Det er gått 2 uker siden limfellene ble satt opp. Ingen dyr har dukket opp i dem! Absolutt ingen. Holder på å bli litt gal, da disse liksom skal «bekjempe» disse dyrene. Det eneste dyret som er fanget er en edderkopp, som jeg føler gir meg større psykiske skader enn disse kreene 😅😂 

Det er et alt for stort hysteri rundt skjeggkre. De er ikke farlige. Joda ekle, men ikke farlige. Jeg lever fint her, tenker litt på hva som kommer til å skje når jeg en gang skal selge, men håper de er blitt såpass vanlige at de ikke lengre er noe som krever erstatning :) 

Ts: så bra at du har fått svar. Selv følte jeg dette så ut som skjeggkre, men som jeg og skrev tidligere ikke lett å vurdere fra et bilde 😅

Anonymkode: cc0c6...bcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...