Gå til innhold

Er dette sølvkre eller skjeggkre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har flyttet inn i ny bolig og fått disse krekene med på kjøpet. Kan noen uttale seg om dette likner sølv- eller skjeggkre? Har observert de i to etasjer på bad/åpen kjøkken/stue løsning/gang og kontor. Har bare observert de pilende på gulvet (ikke på vegger el.liknende) og ser heller ikke noe særlig «behåring», men stusser allikevel på at vi påtreffe dem i så mange rom. De fleste er ca, 1 cm eller mindre, mistenker derfor at det er sølvkre, men har jo ikke peeeiling.

0C680D48-61D5-4E49-A73C-AECC288BBDC7.thumb.jpeg.3c39d53ae55c0a5d8af242fde7955c9c.jpeg

Anonymkode: be71f...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sølvkre er smalere "hele veien", mens skjeggkre er breiere oppover mot hodet. 

Anonymkode: 3eae0...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det er sølvkre. Skjeggkre er mer "hårete", eller skjeggete da...

Anonymkode: 818e0...53c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sølvkre har kort hale, under halvparten av egen kroppsstørrelse. Skjeggkre har lang hale, ca like lang som sin egen kropp. Derfor ser det ut til at dette er sølvkre. 

Endret av Ms. Steele
Skrivefeil
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.png.5d0a40349b4a748b0efcef12c82dd788.pngSkjeggkre. Når jeg zoomer inn er langhårene for lange til å være sølvkre, samtidig som du ser beina tydligere på skjegg. Aldri sett beina på de sølvkrene vi hadde i leiligheten i Oslo. I tillegg til at de er i andre rom enn badet, hadde det vært sølvkre, ville jeg dog ha bekymret meg over om det er noe fuktighet som ikke burde ha vært der. Kjøp noen limfeller og se hva som kommer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ser mye av begge artene daglig, det er et sølvkre. Skjeggkre er mer skjeggete og du kan også se det på stjerten.

Anonymkode: a542f...89b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest LaptopPute

Kontakt skadefirma for befaring med en gang, og ta vare på kreet så de kan konstantere hva det er. Hvis du bor i et fuktig hus/leilighet så kan sølvkre befinne seg overalt. Kjøpt luftavfukter. Luft godt, ta opp temperaturen.

Endret av LaptopPute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har skjeggkre selv, og dette ligner nå på dem jeg har. MEN det er utrolig va skelig å si noe kun ut i fra et bilde. Jeg ville kontaktet et akadedyrfirma, da vil de kunne sette ut feller og fange noen, for så å finne ut hva disse dyrene er. 

For som er nevnt tidligere, er det sølvkre, kan det tyde på et fuktproblem, aærlig da du har sett dem flere steder, annet enn badet. 

Er det skjeggkre, ja da vet du nå om det. Su kan sette ut feller å prøve å minimere mengden dyr hos deg. De er jo ikke farlige, bare litt ekle :) 

Anonymkode: cc0c6...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cowboylaila

Takk for svar!!! Utrolig vanskelig å se forskjell, men ut i fra strørrelsen, at fargen er så jevn + at jeg ikke ser noen hår, så tenker jeg fortsatt sølvkre. Men de er jo i alle rom :( Skal kontakte skadedyrsfirma for befaring. Skal kjøpe dobbeltsidig teip og begynne innsamling av kre.

Har også satt opp temperatur på alle varmekablene, satt på ovner og vurdere luftavfukter. Men samboer er redd gipsen i huset vil sprekke opp hvis vi setter inn avfukter.

Vi har også blitt enige om å tørke klær ute,  vi mopper/støvsuger hver kveld...

Uansett skjeggkre eller sølvkre (evt råteskader) konkluderer vi med at det finnes værre ting å bli utsatt for.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror også det er sølvkre.

Bor dere på bakkeplan/underetasje delvis under bakken? Jeg leier en sokkel og her er det litt sølvkre, spesielt på soverommet som stort sett er under bakkenivå (rømningsvei er OK, huset ligger i skråning så vinduet er greit) der det ikke er gulvvarme. Her vet vi at dreneringen antagelig er litt så-som-så og huset er fra 70-tallet. 

Anonymkode: f87d8...63d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...