Gå til innhold

Sele på barn/barn i bånd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa til søsteren min at vi vurderer det til vår på 22 mnd. Vi skal blant annet ut og fly til en storby nå i mai. Det hadde jo vært praktisk. Dette var hun helt sjokkert over! Hun mente at dette var barnemishandling. Jeg tenker at alternativet er at barnet må sitte mye mer i vogn enn nødvendig. Hun kan ikke gå fritt på hverken flyplass eller i storby, med en sele så får vi alle en mer avslappende ferie. 

Anonymkode: ae8d2...88a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke holde i handa hennes da?

Er enig med søstra di... 

Anonymkode: 258f0...86d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og det du ville frem til var...?

Denne tråden er laget kun for å provosere.

Anonymkode: fae36...e01

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke holde i handa hennes da?

Er enig med søstra di... 

Anonymkode: 258f0...86d

Det vil hun ikke. Det godtar hun i 20 sek kanskje. Hvorfor mener du det er barnemishandling? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og det du ville frem til var...?

Denne tråden er laget kun for å provosere.

Anonymkode: fae36...e01

Hva blir du provosert av? 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Husk at halsringen ikke blir for stram, da 😛

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, vintage skrev:

Husk at halsringen ikke blir for stram, da 😛

Vil du delta i en ordentlig diskusjon? Har du noen gode argumenter å komme med for hvorfor man ikke kan bruke sele? 

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vil du delta i en ordentlig diskusjon? Har du noen gode argumenter å komme med for hvorfor man ikke kan bruke sele? 

Ts

Hvorfor må du spørre om det på et forum?

Anonymkode: 30365...4c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mishandling? 😂 kjære tid.... 

det blir jo det eller å sitte i vogn/holde hånd hele tiden da... 

Anonymkode: aea52...71b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du spørre om det på et forum?

Anonymkode: 30365...4c6

Hva har man forum for egentlig? 

Anonymkode: aea52...71b

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Sorry - det var vel bare en tidlig følelse av freddan 😁

Selvfølgelig kan du ha ungen din i sele hvis du vil. Det kan til og med være smart på travle steder. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Uenig med søstra di. Forskjell på å ta på et hundehalsbånd og et flexibånd, og sikker barnesele laget for barn. Disse sekkene med bånd er jo geniale! 

Det tar bare sekunder å miste et barn og det er jævlig lett på store plasser hvor det er totalt kaos, man er ukjent på stedet og aner ikke hvor man skal gå og man i tillegg er ekstremt stress. Et barn kan vri hånden sin utav hånden din på sekunder, og vips så er barnet borte. Det skjer så fort at man kan ikke en gang klandre seg selv. Mistet selv en 3 åring i det vi skulle gå over et lyskryss. Sto å holdt i hånden, på sekunder så bestemte han seg for at NÅ, NÅ skal han løpe over veien. Så han rykket til seg hånden og la på sprang. Jeg rakk ikke en gang å register hva som skjedde før han var 5 skritt ut på lyskrysset, på rødt, midt i sentrum. Det var bare flaks at bilisten hadde lav fart og registeret det med en gang. Det var snakk om sekunder unna å bli påkjørt. Bare fordi han fikk et innfall om at han bare måtte løpe over veien.
Det var nettopp en slik video om akkurat dette, og det kunne ha vært stoppet ved bruk av blant annet sele. 
https://www.tv2.no/v/1404229/
Dersom barnet er typen som vil helst gå og slår seg helt vrang i vogn. Så er slike seler ypperlig og burde nesten være et krav hos mange. 

Det kan skje så fort at i mange situasjoner så kan ikke de voksne en gang klandres for det. Annet enn at man kan si "Du burde ha brukt sele på ungen!". Fordi det kan skje så fort uten forvarsel. Joda, vogn er bra for sikkerheten men det er ikke alltid så svart/hvit at du bare kan sette et barn i en vogn også er alt perfekt. Ikke alle er vognbarn. 

Så sele er absolutt ikke barnesmishandling i denne situasjonen. Om du bruker det hjemme og setter fast barnet til en krok i veggen og lar hen stå der mens du dusjer. DET er barnemishandling. Kontekst og bruk er veldig viktig. 

Anonymkode: 75302...55a

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Sele i folkemengder er GULL! Brukte det selv da vesla var rundt samme alder og hadde behov for å få bruke beina sine. Det er ikke noe ålreit for småtråkk (og ikke sunt heller, i følge de nye retningslinjene til WHO) å sitte fastspent i vogn over lengre tid (maks en time i strekk, sier WHO).

Anonymkode: 645c5...13a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte sele på guttungen som brems når han brukte sparkesykkelen da han var liten, siden han ikke hadde følelse av fart og det var vanskelig å bremse.

Anonymkode: 34ade...79c

• Liker 3
Gjest Birbie
Skrevet

Dette var helt vanlig da jeg var liten (på 70-tallet), og fremdeles vanlig da barna mine var små (på 90-tallet).

Skrevet

Vet du hva, kjære ts? Jeg har sagt før og sier igjen: er litt opp i årene, dvser  snart 60, så når jeg var lita så var det helt vanlig å ha sele på de aller minste ungene som kunne gå for at de ikke skulle løpe ut i veien,springe etter andre, osv. Jeg husker ikke noe av det, men jeg har sett selen jeg hadde på den gangen. I 60 årene. Når jeg ble litt eldre, rundt 3 år, så var det en overgang for mamma sikkert, men ho gav seg med selen, hørte andre sa at jeg måtte holde ho i hånda mens vi gikk på fortauet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for sele når man er på steder med store folkemengder. Tenker at det absolutt ikke er barnemishandling. 

Anonymkode: 98852...8bd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, tussi680 skrev:

Vet du hva, kjære ts? Jeg har sagt før og sier igjen: er litt opp i årene, dvser  snart 60, så når jeg var lita så var det helt vanlig å ha sele på de aller minste ungene som kunne gå for at de ikke skulle løpe ut i veien,springe etter andre, osv. Jeg husker ikke noe av det, men jeg har sett selen jeg hadde på den gangen. I 60 årene. Når jeg ble litt eldre, rundt 3 år, så var det en overgang for mamma sikkert, men ho gav seg med selen, hørte andre sa at jeg måtte holde ho i hånda mens vi gikk på fortauet.

Både min søster og jeg gikk i sele da vi var små (60- og 70-tallet). Det var ganske vanlig, og vi følte oss absolutt ikke mishandlet.... 

Anonymkode: 6140c...150

• Liker 5
Skrevet

Både min søster og jeg gikk i sele da vi var små (60- og 70-tallet). Det var ganske vanlig, og vi følte oss absolutt ikke mishandlet.... 

Anonymkode: 6140c...150

Ja, det var helt vanlig det, når ungene den gangen var så små, de hadde vel falkeøyne på oss og, når vi tråkket uten sele, men gud hjelpe meg , alle reagerte sa modern om en ikke hadde sele på ungen sin!

AnonymBruker
Skrevet

Sele er helt supert å bruke i folkemengder. 

Anonymkode: a4043...f98

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...