Gå til innhold

Hvordan få småbarn til å forstå at de ikke kan gå ut alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei på 2 1\2 år som klarer å ta på seg joggesko selv og åpne alt av dører. Til og med låse opp ytterdøra.

I dag når jeg gikk på do, var hun plutselig vekke. Så ut av vinduet og der var hun. Sprang ut og var nogså streng med henne. Hun sa at skulle gå tur, basta bom. Men ble lei seg når jeg sier at hun kan bli borte og sier selv at ikke skal gå ut uten mamma eller pappa. Men tror hun fort glemmer dette, er fryktelig glad i å gå tur og er litt for nysgjerrig på å se nye ting her og der.

Hun hadde da tatt på seg sko, tatt opp 2 dører og låst opp ytterdøra. Vi bor landelig, så det er mange plasser å rote seg bort her. Flere som har hatt denne problemstillingen?

Anonymkode: 753f2...97b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke si at hun bare må være rundt huset, slik at du kan se henne?

Anonymkode: 221b9...5a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bytt til kodelås! Når hun tydeligvis er av utforsker-typen, så ville jeg gjort det slik at jeg slapp å være redd for det hele tiden. 

Med kodelås kan du bestemme automatisk låsning, og man må vri på selve låsevrideren for å åpne. Du kan også sette opp at du får varsel når den låses opp. 

Anonymkode: 7d1d2...73a

• Liker 2
Skrevet

Forstå og forstå. Vi hadde krok på døra høyt oppe.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Ja, monterte lenke på døren da 3 åringen stakk ut før vi våknet. Fant han i lekekassen, men fikk rimelig panikk. 

Anonymkode: 37f4a...7b8

• Liker 3
Skrevet

Lenke på døra er en quick fix når ungen er for liten til å egentlig skjønne ting så godt!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke si at hun bare må være rundt huset, slik at du kan se henne?

Anonymkode: 221b9...5a6

🏻 Haha! Lykke til med dette når man har en toåring som har en annen plan/ser noe spennende!

Hos oss har vi fått ekstralås på døren som vi har festet høyt oppe på døren. Har også måttet skaffe oss «barnesikker» lås på porten. Vi er flere med utbryterkonger😂😄

Anonymkode: 87b9b...6c3

• Liker 14
Skrevet

Snu dørhåndtakene for en periode

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gitt opp å har lenke på døra. Det er en vei altfor nærme til at jeg tar sjansen. 

Anonymkode: ea9f6...a98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snu dørhåndtakene (men hun skjønner det nok fort) og lag til en lenke som hun ikke når. Om hun er så lur at hun henter en krakk eller stol så bør du ha lenken ekstra langt oppe. Skummelt det der 

Anonymkode: 9fcae...04f

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Centrino skrev:

Snu dørhåndtakene for en periode

Selv katten min som kunne åpne døra knakk koden med snudd håndtak i løpet av 48 timer.... 

Støtter forslaget om lenke. Det er billig. Og mange varianter er vanskelige å få opp selv om luringen henter en stol. 

Anonymkode: 2ac60...280

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ei på 2 1\2 år som klarer å ta på seg joggesko selv og åpne alt av dører. Til og med låse opp ytterdøra.

I dag når jeg gikk på do, var hun plutselig vekke. Så ut av vinduet og der var hun. Sprang ut og var nogså streng med henne. Hun sa at skulle gå tur, basta bom. Men ble lei seg når jeg sier at hun kan bli borte og sier selv at ikke skal gå ut uten mamma eller pappa. Men tror hun fort glemmer dette, er fryktelig glad i å gå tur og er litt for nysgjerrig på å se nye ting her og der.

Hun hadde da tatt på seg sko, tatt opp 2 dører og låst opp ytterdøra. Vi bor landelig, så det er mange plasser å rote seg bort her. Flere som har hatt denne problemstillingen?

Anonymkode: 753f2...97b

Hun er ikke stor nok til å verken forstå eller huske det. Sikkerhetslenke/krok høyt oppe er nok løsningen. Fulgt opp av stadig terping på 'ikke gå ut alene'.

Anonymkode: 0c062...8d2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi også, hadde låsen høyt oppe, pluss at det var en slik lenke som en ser på eldgamle filmer. Men fulgte med falkeøyne når utedøra var interessant.  Det er bare å ta henne vekk, vekk, vekk, utallige ganger, ble så sliten av det men ungen skjønner ikke enda, hvorfor ho ikke får lov.

Endret av tussi680
AnonymBruker
Skrevet

Lenke på døra til de er gamle nok til å forstå :) 

Anonymkode: 8d254...3cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så godt å se vi er flere med lenke på døra!🙈😃 Jeg har aldri sett andre har det, og følt det bare er her, men nå ble dagen bedre😅 

Kjøp lenke med knapp du må klemme ned for å åpne💪

Anonymkode: 6b5da...172

• Liker 2
Skrevet

Vi har sikkerhetslenke på døra. Barn i den alderen skjønner ikke alvoret i å gå ut alene. 

AnonymBruker
Skrevet

Sikkerhetslenke. Du får ikke et 2,5-år gammelt barn til å forstå alvoret i å gå ut uten mamma/pappa. De lydigste barna vil nok høre på beskjeden, men før eller senere er risikoen der for at de glemmer seg og går ut likevel. 

Anonymkode: ab773...48a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 26.4.2019 den 14.16, AnonymBruker skrev:

Bytt til kodelås! Når hun tydeligvis er av utforsker-typen, så ville jeg gjort det slik at jeg slapp å være redd for det hele tiden. 

Med kodelås kan du bestemme automatisk låsning, og man må vri på selve låsevrideren for å åpne. Du kan også sette opp at du får varsel når den låses opp. 

Anonymkode: 7d1d2...73a

Har en på 20mnd som fant ut av dette ila noen timer. Han er for lav til å nå opp til låsen, men det var bare å hente en krakk. 

Vi får riktignok varsel når det låses opp, men når man sitter på do når han er på tur ut, er det ikke like praktisk. Så nå har vi montert lenke.

Anonymkode: 6f7cc...114

AnonymBruker
Skrevet

Krok på døren. 

Anonymkode: 13ec2...f41

Skrevet

Vi byttet lås sånn at nøkkelen på innsiden kan tas utav og legges bort. Da er det ingen nøkkel til å låse opp 😅 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...