Gå til innhold

Radiokanaler - Hva står P for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hva P står for i navnene på en del radiokanaler? P1, P2 osv. Det lurer jeg på i dag 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

har alltid tenkt det er for Program, jeg!

Anonymkode: 0e54c...8e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Program 

Anonymkode: 3bbb0...962

AnonymBruker
Skrevet

Program? 🤨 er ikke sikker da

Anonymkode: a011d...96b

Skrevet

Tenkte også program, men det er jo litt rart når de faktisk har mange forskjellige program hver dag (som de også kaller 'program')

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Tenkte også program, men det er jo litt rart når de faktisk har mange forskjellige program hver dag (som de også kaller 'program')

Et program er egentlig en bredere betegnelse, jamført et program for dagen, eller et radiostasjonens program. Når det er sagt vet jeg ikke hvorfor det heter P. Kan det ha med frekvensnavnene på FM-nettet eller rekkefølgen der å gjøre kanskje?

Anonymkode: b4158...98a

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et program er egentlig en bredere betegnelse, jamført et program for dagen, eller et radiostasjonens program. Når det er sagt vet jeg ikke hvorfor det heter P. Kan det ha med frekvensnavnene på FM-nettet eller rekkefølgen der å gjøre kanskje?

Ja jeg skjønner det. Tenkte også på at det har noe med nettet/rekkefølgen å gjøre. 

Men begynte altså så veldig å lure på dette... 😂

Gjest Sorbus
Skrevet (endret)

Jeg har det bare fra RadioResepsjonen, men det skal stå for 'program'.  Nettsiden laster ikke for meg (den er kanskje lagt ned), men enkelfortklart.no har et innlegg om det blant annet.

Endret av Sorbus
AnonymBruker
Skrevet

Pølse 

Anonymkode: 2e897...487

Skrevet
7 minutter siden, Sorbus skrev:

Jeg har det bare fra RadioResepsjonen, men det skal stå for 'program'.  Nettsiden laster ikke for meg (den er kanskje lagt ned), men enkelfortklart.no har et innlegg om det blant annet.

Jeg googlet og fant den siden, men kom ikke inn på den jeg heller! 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pølse 

Nei 😉

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pølse 

:ler: 

Anonymkode: 37daa...f11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 26.4.2019 den 12.50, AnonymBruker skrev:

I "gamle dager" hadde vi bare en landsdekkende norsk radiokanal, og det var NRK. På 80-tallet fikk vi en NRK-kanal til, P1 fortsatte i gammel tralt mens P2 satset mer på underholdning. Og i neste runde kom P3, og da var "standarden" for kanalnavn tydeligvis satt. P'ene tenker jeg kommer fra program, som i program for dagen. Altså P1 og P2 var to forskjellige dagsprogrammer.

(I følge Wikipedia virker det som P1 het det samme også før P2 kom, men jeg kan ikke huske at noen brukte det navnet før P2 dukket opp. Det var bare NRK eller radio'n.)

Anonymkode: 27371...d6b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...