Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet barne og ungdomsarbeider, men kjenner nå at jeg kraver etter noe mer. Jeg vil studere videre. Litt fordi jeg vil ha mer ansvar men mest fordi jeg vil ha mer erfaring. Har vært barne og ungdomsarbeider nå i 7 år. Er det noen her som vet om jeg må ta påbygg til generell studiekompetanse, eller kan jeg slippe unna det fordi jeg har jobbet så lenge? Hørt litt forskjellig og finner ikke noe ordentlig svar.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt den aktuelle høyskolen/universitetet. Hvis det er barnehagelærer du ønsker å bli kan du velge ABLU for å slippe å ha så mye studielån.

Anonymkode: 138bf...6ee

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke etter 23/5, sjekk info og krav på samordna opptak. 

Anonymkode: 1664e...438

Skrevet
34 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Du vil kunne søker etter 23/5 regelen, men du må fortsatt ha en del fag. 
https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/235-regelen

Hvis studiet du ønsker gå er noe som bygger videre på utdanningen du allerede har, og du er over 25 år, så kan du også søke med realkompetanse. https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/andre-veier-til-opptak/realkompetanse/index.html

Jaa jeg har hørt om det der, men det er jo veldig mange fag man må ta likevel. Hørt at om man har jobbet i fem år kan man slippe unna påbygging om utdanningen er relevant til det man skal utdanne seg videre som. Var egentlig det jeg lurte på.

Skrevet
2 hours ago, kattiie said:

Jaa jeg har hørt om det der, men det er jo veldig mange fag man må ta likevel. Hørt at om man har jobbet i fem år kan man slippe unna påbygging om utdanningen er relevant til det man skal utdanne seg videre som. Var egentlig det jeg lurte på.

Da er det siste linken jeg sendte som er relevant for deg :) 

Med andre ord: skal du utdanne deg videre innenfor barn/ungdoms-feltet, så kan du søke inn på realkompetanse. Men der kan utdanningsstedet sette mer spesifikke regler, så da må du kontakte inntakskontoret på den aktuelle skolen du vil gå, og spørre om du er kvalifisert. 

Skal du studere noe helt annet som ikke er relatert til barn/ungdom, så er det 23/5 regelen hvor du må ha mange fag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...