Gå til innhold

Privatisteksamen- Samfunnsfag. Hvilket tema trakk du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har samfunnsfag eksamen om to dager. Gruer meg veldig:/ Har man lov å ta med notater under eksamen? Hvordan er eksamen delt opp? Hvilke hjelpemidler er lov under eksamen? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
anonym424 skrev (På 26.4.2022 den 19.57):

Hei, har samfunnsfag eksamen om to dager. Gruer meg veldig:/ Har man lov å ta med notater under eksamen? Hvordan er eksamen delt opp? Hvilke hjelpemidler er lov under eksamen? 

Hei!
Jeg har eksamen i samfunnsfag om 3 dager, gruer meg også helt forferdelig.
Fant en oversikt over hvordan muntlig eksamen foregår i Viken, jeg tror ikke det er så veldig annerledes andre steder i landet.
https://viken.no/tjenester/skole-og-opplaring/eksamen-og-vitnemal/privatisteksamen/forbered-deg-til-eksamen/rammedokumenter-for-privatisteksamen-i-lk20/muntlig-eksamen/muntlig-eksamen-i-samfunnskunnskap-og-geografi-privatisteksamen.121115.aspx
Det lureste du kan gjøre er å se på kompetansemålene for faget, det er særlig viktig når man leser seg opp på egen hånd.

Anonymkode: b3824...2de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2019 den 0.41):

Dette er 7 år siden, så jeg vet ikke hvordan eksamen er nå. Men da jeg tok det som privatist fikk vi ett "stort" emne vi skulle snakke om i 20 (?) minutter og et "lite" emne vi skulle snakke om i 5 minutter (?) og så 5 minutter med spørsmål fra sensor.

Som mitt "store" emne trakk jeg parlamentarisme. Jeg husker ikke hva det lille emnet var.

Jeg hadde eksamen på en mandag, og åpnet boka på fredag. Gjorde absolutt ALLE de teoretiske oppgavene i boka. Parlamentarisme var det temaet jeg syntes var absolutt vanskeligst, men jeg fikk (svak) 6 på eksamen. En del av spørsmålene jeg fikk under spørsmålsrunden dreide seg om ting som hadde skjedd i nyhetsbildet det siste halvåret. Det hjalp nok veldig at jeg holdt meg oppdatert på nyhetene og leste aviser.

Anonymkode: a9d61...952

Jeg er historie og samf. Lærer. Hadde neppe klart snakke i 20 minutter om parlamentarisme.

Anonymkode: 7da59...749

AnonymBruker
Skrevet

Hadde eksamen i samfunnsfag for noen dager siden. 30 minutters forberedelsestid med et gitt tema, her får man bruke alt av notater man har og lærebok (det fikk i hvert fall jeg). Jeg fikk temaet «organisasjoner» hvor jeg skulle snakke om både nasjonale og internasjonale. Man får ha med seg et ark med notater inn og man skal presentere dette på ca 10 minutter. Etter dette får man spørsmål om presentasjonen, og så kan man regne med å få spørsmål fra hele pensum til tiden går ut (30 minutter). Sørg for å prate, prate, prate! Dra inn dagsaktuelle tema, dra linjer, reflekter, bruk fagbegrep.

Anonymkode: 51db2...d83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...