AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #1 Skrevet 26. april 2019 Oppigjennom fem-seks år har jeg opparbeidet meg en del tegninger som jeg nå har sjansen til å stille ut i galleriet til ei venninne. Tegningen har alltid vært terapeutisk for meg, og har vært en fin måte å føle at jeg har fått til ting selv om jeg har vært for syk til å jobbe. Men, jeg er bekymret for AAP'en min. Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal rapportere inn eventuelle salg. La oss si jeg tjener 3000 på dette - jeg husker jo ikke hvor lenge jeg satt med hvert bilde. Jeg kan gi anslag, men det vil mest sannsynlig være feil. Dessuten er dette en hobby, jeg har ikke gjort dette med penger i tankene, eller målretta mot en utstilling. Det har bare blitt en samling bilder av seg selv, liksom. Er det ikke dessuten en greie med at man kan tjene opptil 50 000 kr på hobby uten å rapportere det? Gjelder dette også når man går på AAP? Jeg må jo stå i galleriet noen timer når utstillingen foregår - skal jeg kanskje bare rapportere inn disse timene på meldekortet (dersom salg)? Jeg er redd for å si ifra til NAV, samtidig som jeg er redd for å IKKE si ifra til NAV. Jeg er nesten alltid blakk og hadde gledet meg til å kanskje kunne bruke disse pengene på tannlege, som jeg sårt trenger. Nå er jeg stressa. Hjelp! Anonymkode: 9e620...011 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #2 Skrevet 26. april 2019 Tror det beste er å kontakte nav og spørre. Evt snakk med saksbehandleren din om hun/ han kan hjelp deg finne ut av det Anonymkode: f40ae...f7a 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #3 Skrevet 26. april 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det beste er å kontakte nav og spørre. Evt snakk med saksbehandleren din om hun/ han kan hjelp deg finne ut av det Anonymkode: f40ae...f7a Ringte litt rundt til folk jeg kjenner, og fant ut at pappa, som tidligere spilte i band (mens han gikk på AAP) var i lignende situasjon. NAV ante ikke åssen de skulle beregne antall timer han brukte på musikken, så de kom fram til at han bare skulle skrive opp tid han faktisk stod på scenen (dersom han fikk betalt for konserten, da). Det vil altså si at dersom ingen kjøper noe av meg, skriver jeg ingenting. Dersom noen kjøper noe, skriver jeg opp at jeg stod to timer i et galleri - for det skal jeg jo. Regelen er jo at man skal skrive inntektskgivende hobby som vanlig arbeid, men denne hobbyen har ikke vært inntektsgivende før (potensielt) nå, så da gir det ikke mening å føre opp all den tid den ikke var inntektsgivende. Hvis NAV blir sure og mener jeg har gjort det feil, forteller jeg bare denne historien, så vet i alle fall de at jeg har rent mel i posen. Anonymkode: 9e620...011 1
Leo Skrevet 26. april 2019 #4 Skrevet 26. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ringte litt rundt til folk jeg kjenner, og fant ut at pappa, som tidligere spilte i band (mens han gikk på AAP) var i lignende situasjon. NAV ante ikke åssen de skulle beregne antall timer han brukte på musikken, så de kom fram til at han bare skulle skrive opp tid han faktisk stod på scenen (dersom han fikk betalt for konserten, da). Det vil altså si at dersom ingen kjøper noe av meg, skriver jeg ingenting. Dersom noen kjøper noe, skriver jeg opp at jeg stod to timer i et galleri - for det skal jeg jo. Regelen er jo at man skal skrive inntektskgivende hobby som vanlig arbeid, men denne hobbyen har ikke vært inntektsgivende før (potensielt) nå, så da gir det ikke mening å føre opp all den tid den ikke var inntektsgivende. Hvis NAV blir sure og mener jeg har gjort det feil, forteller jeg bare denne historien, så vet i alle fall de at jeg har rent mel i posen. Anonymkode: 9e620...011 Problemet med NAV er ikke at de blir sure, men at de kan redusere eller (I verste fall) frata deg utbetalingene dine. Jeg ville derfor ha tatt kontakt med veileder, forklart saken og sørget for å få svaret skriftlig. 9
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #5 Skrevet 26. april 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis NAV blir sure og mener jeg har gjort det feil, forteller jeg bare denne historien, så vet i alle fall de at jeg har rent mel i posen. Anonymkode: 9e620...011 Dersom du er pliktig betale noe, så vil ikke nav nødvendigvis godta denne forklaringen. Det at han var musiker og du tegner er også ikke nødvendigvis det samme. For å være sikker burde du forhøre deg. Om du i det minste spør, så kan du vise til at du gjorde ditt Anonymkode: f40ae...f7a 1
Gjest Krampus Skrevet 26. april 2019 #6 Skrevet 26. april 2019 Du bør spørre. Er noe dritt å stå uten penger fordi man gamblet på at noe var riktig.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #7 Skrevet 26. april 2019 3 minutter siden, Leo skrev: Problemet med NAV er ikke at de blir sure, men at de kan redusere eller (I verste fall) frata deg utbetalingene dine. Jeg ville derfor ha tatt kontakt med veileder, forklart saken og sørget for å få svaret skriftlig. Har faktisk et relevant svar skriftlig allerede. For en tid tilbake vurderte jeg å starte enkeltmannsforetak og jobbe med språkvasking hjemmefra. I forbindelse med dette lurte jeg på hvordan jeg skulle fylle ut meldekortet - saksbehandler sa da at det spilte ikke noen rolle hvor mye jeg tjente, jeg kunne tjene mange tusen i timen (om så). Jeg måtte bare skrive antall timer jeg faktisk jobbet og bli trukket for de, det var det eneste de brydde seg om. Bildene jeg har tegnet var terapeutisk koseaktivitivitet inntil de skulle henges opp på en utstilling. Før noen har kjøpt noe, er de dekorasjon på en vegg. Dersom det er salg, teller de to timene jeg står i galleriet som inntektsgivende arbeid, og da fører jeg opp at jeg var der. Anonymkode: 9e620...011 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #8 Skrevet 7. mai 2019 On 4/26/2019 at 11:33 AM, AnonymBruker said: Oppigjennom fem-seks år har jeg opparbeidet meg en del tegninger som jeg nå har sjansen til å stille ut i galleriet til ei venninne. Tegningen har alltid vært terapeutisk for meg, og har vært en fin måte å føle at jeg har fått til ting selv om jeg har vært for syk til å jobbe. Men, jeg er bekymret for AAP'en min. Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal rapportere inn eventuelle salg. La oss si jeg tjener 3000 på dette - jeg husker jo ikke hvor lenge jeg satt med hvert bilde. Jeg kan gi anslag, men det vil mest sannsynlig være feil. Dessuten er dette en hobby, jeg har ikke gjort dette med penger i tankene, eller målretta mot en utstilling. Det har bare blitt en samling bilder av seg selv, liksom. Er det ikke dessuten en greie med at man kan tjene opptil 50 000 kr på hobby uten å rapportere det? Gjelder dette også når man går på AAP? Jeg må jo stå i galleriet noen timer når utstillingen foregår - skal jeg kanskje bare rapportere inn disse timene på meldekortet (dersom salg)? Jeg er redd for å si ifra til NAV, samtidig som jeg er redd for å IKKE si ifra til NAV. Jeg er nesten alltid blakk og hadde gledet meg til å kanskje kunne bruke disse pengene på tannlege, som jeg sårt trenger. Nå er jeg stressa. Hjelp! Anonymkode: 9e620...011 Nei, den grensen på 50.000 gjelder mva registrering. Anonymkode: 90a13...285
Tibbie Skrevet 7. mai 2019 #9 Skrevet 7. mai 2019 Det er en grense, ja. Vet ikke hva den er, men den er langt over 3000 Send dem en mail eller ring for å høre. Du trenger ikke forklare hvorfor du lurer. Skal du betale skatt av dette, eller får du pengene cash i hånda? Om det er det siste, så ville jeg bare tatt imot pengene uten å registrere dem. Bruk dem på tannlege og kjøp deg noe annet du ellers ikke kan spandere på deg. Så kan du heller ta det med Nav om dette blir en fast inntekt.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #10 Skrevet 7. mai 2019 2 minutter siden, Tibbie said: Det er en grense, ja. Vet ikke hva den er, men den er langt over 3000 Send dem en mail eller ring for å høre. Du trenger ikke forklare hvorfor du lurer. Skal du betale skatt av dette, eller får du pengene cash i hånda? Om det er det siste, så ville jeg bare tatt imot pengene uten å registrere dem. Bruk dem på tannlege og kjøp deg noe annet du ellers ikke kan spandere på deg. Så kan du heller ta det med Nav om dette blir en fast inntekt. Et seriøst galleri driver ikke med svarte penger. Og man driver ikke på slik overfor NAV. Skjerpings! Noen aktiviteter har mer preg av hobby enn av næringsvirksomhet. Grensen er ikke definert i lovverket, men hobby er skattefritt, mens næring er skattepliktig virksomhet. Forskjellen er med andre ord helt avgjørende for hvordan du skal skattlegges og om du kan få fradrag for utgiftene. Det er Skatteetaten som avgjør om en aktivitet er hobby eller næring, men i første omgang må du selv vurdere om du skal rapportere aktiviteten din som skattepliktig virksomhet. Er omfanget av aktiviteten liten og kostnadene omtrent like store eller større enn inntektene, kan dette trekke i retning av at du driver en hobby. For at en aktivitet skal regnes som næringsvirksomhet må den drives for egen regning og risiko, ha et visst omfang og en viss varighet. Den skal over tid være egnet til å gi overskudd. Anonymkode: 90a13...285
Dracoster Skrevet 9. mai 2019 #11 Skrevet 9. mai 2019 On 4/26/2019 at 11:59 AM, AnonymBruker said: Ringte litt rundt til folk jeg kjenner, og fant ut at pappa, som tidligere spilte i band (mens han gikk på AAP) var i lignende situasjon. NAV ante ikke åssen de skulle beregne antall timer han brukte på musikken, så de kom fram til at han bare skulle skrive opp tid han faktisk stod på scenen (dersom han fikk betalt for konserten, da). Det vil altså si at dersom ingen kjøper noe av meg, skriver jeg ingenting. Dersom noen kjøper noe, skriver jeg opp at jeg stod to timer i et galleri - for det skal jeg jo. Regelen er jo at man skal skrive inntektskgivende hobby som vanlig arbeid, men denne hobbyen har ikke vært inntektsgivende før (potensielt) nå, så da gir det ikke mening å føre opp all den tid den ikke var inntektsgivende. Hvis NAV blir sure og mener jeg har gjort det feil, forteller jeg bare denne historien, så vet i alle fall de at jeg har rent mel i posen. Anonymkode: 9e620...011 NAV fraskriver seg ansvar ved feilinformasjon. Du er fortsatt pliktig til å tilbakebetale bruttobeløpet du fikk. God tro-prinsippet gjelder ikke i NAV-saker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå