TanjaS Skrevet 26. april 2019 #1 Skrevet 26. april 2019 Hei. Jeg lurer på hvordan permisjon fungerer? Er kun 4 uker gravid, så har god tid. Får jobber fulltid, mens jeg skulle egentlig ta vgs fra høsten da jeg aldri fikk fullført når jeg var yngre. Men om jeg får permisjon fra skolen, om jeg kan, dette er en annen sak. Jeg regner med at siden får kvalifiserer for foreldrepenger, så er det det vi får. Men dersom jeg ikke jobber, får han fremdeles fri fra jobb for å være hjemme? Forstår virkelig ingenting av dette. Står at noen av ukene kan bare jeg ta fri, og at far får 15 dager fri etter fødsel, så må jeg være alene, men han kan ta mange uker (49?) Permisjon, betalt? Det høres jo så veldig mye ut, så jeg forstår ikke. Er det slik at hvis jeg går på skolen/er privatist, så kan han få permisjon, mens hvis jeg allerede er hjemmeværende, så får han ikke permisjon? Takker for alle svar slik at jeg kan forstå dette mye bedre!!
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #2 Skrevet 26. april 2019 Dersom du ikke har rett på foreldrepenger har dessverre ikke far det heller. Så da må du velge engangsstønaden. Anonymkode: bd7d5...ba8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #3 Skrevet 26. april 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Dersom du ikke har rett på foreldrepenger har dessverre ikke far det heller. Så da må du velge engangsstønaden. Anonymkode: bd7d5...ba8 Far har rett på permisjon om mor ikke har. Men den løper fra 6 uker etter fødsel. Anonymkode: 3e67d...569 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #4 Skrevet 26. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Far har rett på permisjon om mor ikke har. Men den løper fra 6 uker etter fødsel. Anonymkode: 3e67d...569 Nei, om mor ikke har opparbeidet seg rettigheten til foreldrepenger (ikke vært i inntektsgivende arbeide 6 av 10 mnd før fødsel), så har heller ikke far rett til foreldrepenger med mindre han er alene med omsorgen. Anonymkode: bd7d5...ba8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #5 Skrevet 26. april 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, om mor ikke har opparbeidet seg rettigheten til foreldrepenger (ikke vært i inntektsgivende arbeide 6 av 10 mnd før fødsel), så har heller ikke far rett til foreldrepenger med mindre han er alene med omsorgen. Anonymkode: bd7d5...ba8 Jo, det har skjedd en endring. Heldigvis! Les på nav.no. Anonymkode: 91ae9...132 2
Gjest Albbas Skrevet 26. april 2019 #6 Skrevet 26. april 2019 57 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, om mor ikke har opparbeidet seg rettigheten til foreldrepenger (ikke vært i inntektsgivende arbeide 6 av 10 mnd før fødsel), så har heller ikke far rett til foreldrepenger med mindre han er alene med omsorgen. Anonymkode: bd7d5...ba8 Hvorfor kommer du med usann info?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #7 Skrevet 26. april 2019 Far kan ta hele fellesperioden hvis du er i full aktivitet, dvs jobber eller studerer/går på skole som er godkjent. Videregående er ok. Men han får ikke foreldrepenger hvis du er ikke gjør noe. Anonymkode: 2ab26...56d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #8 Skrevet 26. april 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Far kan ta hele fellesperioden hvis du er i full aktivitet, dvs jobber eller studerer/går på skole som er godkjent. Videregående er ok. Men han får ikke foreldrepenger hvis du er ikke gjør noe. Anonymkode: 2ab26...56d Far kan få hele permisjonen uten om de 6 første ukene om mor er i full aktivitet. Anonymkode: 91ae9...132
Gjest potetxx Skrevet 26. april 2019 #9 Skrevet 26. april 2019 (endret) . Endret 26. april 2019 av potetxx
TanjaS Skrevet 26. april 2019 Forfatter #10 Skrevet 26. april 2019 Jeg snakket med nav på chat, og ser ut til at jeg kan få engangsstønad, og far vil ta permisjon fra uke 7, slik at jeg kan studere ved en offentlig godkjent skole, fulltid. Og han får da 100% betalt permisjon, samtidig jeg får engangsstønad. Har mange ganger skjedd jeg får feil informasjon fra NAV, så jeg bare håper at dette jeg har fått stemmer, da det er veldig irriterende og gå frem og tilbake, uten å få planlagt noe som helst. Og dersom vi får engangsttønaden i tillegg, så får vi kjøpt en bil, slik at jeg ikke må drasse med spedbarn på bussen ofte!
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #11 Skrevet 26. april 2019 Vær bare obs på at du ikke kan få full støtte fra lånekassen når far skal motta foreldrepenger. Eventuelt må far gradere sin permisjon om du skal kunne motta noe studiestøtte. Anonymkode: cdbad...92e
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #12 Skrevet 26. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Vær bare obs på at du ikke kan få full støtte fra lånekassen når far skal motta foreldrepenger. Eventuelt må far gradere sin permisjon om du skal kunne motta noe studiestøtte. Anonymkode: cdbad...92e Hæ? Det er jo aktivitetskrav fra nav for at far skal få permisjonen. Så hun må jo studere og da får hun jo støtte. Eller mente du foreldrestipend? Anonymkode: 3e67d...569 1
TanjaS Skrevet 26. april 2019 Forfatter #13 Skrevet 26. april 2019 I min situasjon så spiller det Ingen rolle da jeg ikke får støtte uansett. Så lenge får får permisjon, så klarer vi oss fint
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #14 Skrevet 26. april 2019 2 hours ago, TanjaS said: I min situasjon så spiller det Ingen rolle da jeg ikke får støtte uansett. Så lenge får får permisjon, så klarer vi oss fint Han får det om du er i aktivitet. Anonymkode: 3e67d...569
TanjaS Skrevet 26. april 2019 Forfatter #15 Skrevet 26. april 2019 27 minutter siden, AnonymBruker said: Han får det om du er i aktivitet. Anonymkode: 3e67d...569 Ja, det vet jeg. Men jeg snakket nå om dette de nevnte med studielån. Jeg får ikke studielån uansett, så om jeg har rett på det spiller ingen rolle da jeg ikke får det uansett.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #16 Skrevet 26. april 2019 5 timer siden, TanjaS skrev: I min situasjon så spiller det Ingen rolle da jeg ikke får støtte uansett. Så lenge får får permisjon, så klarer vi oss fint Da er det jo greit! Ser ut til at dere har klart å finne ut av permisjonskabalen. Lykke til med resten av svangerskapet 🙂 Anonymkode: cdbad...92e 1
TanjaS Skrevet 26. april 2019 Forfatter #17 Skrevet 26. april 2019 Tusen takk! Stresser mye over mye rart, så får mye hjelp her! 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #18 Skrevet 26. april 2019 8 timer siden, TanjaS skrev: Jeg snakket med nav på chat, og ser ut til at jeg kan få engangsstønad, og far vil ta permisjon fra uke 7, slik at jeg kan studere ved en offentlig godkjent skole, fulltid. Og han får da 100% betalt permisjon, samtidig jeg får engangsstønad. Har mange ganger skjedd jeg får feil informasjon fra NAV, så jeg bare håper at dette jeg har fått stemmer, da det er veldig irriterende og gå frem og tilbake, uten å få planlagt noe som helst. Og dersom vi får engangsttønaden i tillegg, så får vi kjøpt en bil, slik at jeg ikke må drasse med spedbarn på bussen ofte! Du vil få engangstønad, siden du ikke har opparbeidet deg til foreldrepenger, eller hva det heter. Du skriver at du skulle egentlig ta opp videregående til høsten. Hvorfor gjør du det ikke? Om jeg ikke regner galt så vil du få babyen i slutten av november/tidlig desember. Du kan da få foreldrestipend. Rett meg gjerne om jeg tar feil. Anonymkode: 8c51b...414
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #19 Skrevet 26. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil få engangstønad, siden du ikke har opparbeidet deg til foreldrepenger, eller hva det heter. Du skriver at du skulle egentlig ta opp videregående til høsten. Hvorfor gjør du det ikke? Om jeg ikke regner galt så vil du få babyen i slutten av november/tidlig desember. Du kan da få foreldrestipend. Rett meg gjerne om jeg tar feil. Anonymkode: 8c51b...414 Om mor skal motta foreldrestipend så får ikke far foreldrepenger. Eventuelt kan far gradere foreldrepengene til 49% eller mindre, da får mor foreldrestipend. Anonymkode: cdbad...92e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå