AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #1 Skrevet 26. april 2019 Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette,så jeg hopper bare i det. pappa fant seg ny dame for ca 3 år siden,etter å ha vært i flere skakkjørte forhold siden han og mamma gikk fra hverandre for 12 år siden. Hun flytta inn for kanskje 1 1/2 år siden. Hun har tre barn, der 2 av de er voksne og bor for seg selv,mens 3dje er en jente på 11. jeg har bevisst holdt en viss avstand,dvs at jeg har ikke gått inn for å få vite så mye om denne dama og bakgrunnen hennes. Men det har dukket opp så mange rare ting som skurrer, og enkelte ting gjør meg bekymret. 1: Hun og pappa drikker hver eneste helg. Pappa har alltid vært litt svak for alkohol,men jeg syns det har eskalert veldig det siste året. Men der han ofte tar kveld tidlig og ikke drikker seg kanon,så er det nettopp det hun gjør. Søsteren min(hun er 20,men bor hjemme enda) har flere ganger opplevd å finne dama sovende i sofaen. Hun har også fortalt om flere fyllehendelser der dama har falt i trappa, og er så full at hun ikke kan snakke tydelig,osv osv. Det har vært MYE av den sorten. 2: etter at hun flytta inn hos pappa har vi jo innsett at hun ikke har hovedansvaret for datteren sin. Det er ikke 50/50 engang. Jeg begynner jo å skjønne at alkoholen har vært årsaken til dette. 3: hun benekter at hun har et alkoholproblem,og skylder på eksmannen, at det er han som er den stygge skurken. Han har penger, kontakter osv. Tror ikke på noe av dette her. 4: Hun drikker selv de dagene datteren hennes er hjemme hos henne og pappa. Datteren har sladra til faren sin, men foreløpig har det ikke skjedd noe som tyder på at problemet blir tatt tak i. Ettersom at jeg personlig ikke har vært vitne til noe eller hørt noe,så har jeg egentlig latt vær å bry meg. Jeg har ikke noe spesielt forhold til datteren hennes, for jeg har ikke ønsket å involvere meg. Jeg har rett og slett ikke ønsket å være involvert i livet til denne jenta,fordi jeg har ikke hatt noe tro på at forholdet mellom pappa og dama skal vare. Men jeg føler at noe må skje,for jeg klarer ikke å bare lukke øynene for dette her. Har forsøkt å prate med pappa om det,for vi har et nokså ok forhold jeg og han. Problemet er å få han på tomannshånd, da dama henger i buksa på han 24/7. Hun forlater aldri huset uten han, blir aldri igjen hjemme hvis han drar noe sted. I tillegg tror jeg hun "krever" at han må ha på høytaler hvis han snakker med noen av oss barna over telefon. Problemet med pappa er det at han ikke takler å være alene. Så jeg tror ikke at han ikke skjønner alvoret, men han tolererer det...jeg er såpass voksen(32) at jeg tørr å si fra, men jeg har så lite å komme med. Jeg har allerede sagt ifra til han én gang at jeg syns hun drikker for mye, men han kan jo ikke nekte henne heller.. skulle jeg ha sagt noe til henne måtte jeg nesten ha sett noe selv,vært vitne til det som foregår etc..føler ikke jeg har noe "bevis", og det vil uansett ende med ord mot ord, pluss dårlig stemning. Jeg må ha noe konkret,noe hun ikke kan bortforklare. Jeg er så i villrede. Er det noen som har en idé om hvordan man skal gå fram i en slik situasjon? Anonymkode: 28ece...b9a
Solsikke2 Skrevet 26. april 2019 #2 Skrevet 26. april 2019 Du kunne kanskje gitt barnevernet en anonym bekymringsmelding?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #3 Skrevet 26. april 2019 3 minutter siden, Solsikke2 skrev: Du kunne kanskje gitt barnevernet en anonym bekymringsmelding? Jeg har vurdert det,men tenkte jeg skulle vente litt. Datteren hennes har nettopp sagt ifra(nå i helga som var)til faren sin at moren drikker mens hun er der, så jeg ville bare se om han gjør noe med det...om han ikke gjør det er det absolutt noe jeg vurderer. Men det er så mange ting å ta hensyn til føler jeg. Hva skjer med forholdet til henne og pappa, kommer han til å skjønne at det er jeg, hva kommer til å skje med forholdet vårt osv. Jeg vet ikke helt hvor han står enda. Jeg vet at hun har vært i søkelyset tidligere, da krevde eksmannen at hun måtte ta prøver hver uke. Blod/urin eller hva det enn er. Så jeg håper han krever det på nytt. Han VET jo om alkoholproblemet hennes, men jeg syns det er rart at han lar datteren sin dra dit. Særlig i helgene når han vet at dama drikker. Ts Anonymkode: 28ece...b9a 1
Solsikke2 Skrevet 26. april 2019 #4 Skrevet 26. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vurdert det,men tenkte jeg skulle vente litt. Datteren hennes har nettopp sagt ifra(nå i helga som var)til faren sin at moren drikker mens hun er der, så jeg ville bare se om han gjør noe med det...om han ikke gjør det er det absolutt noe jeg vurderer. Men det er så mange ting å ta hensyn til føler jeg. Hva skjer med forholdet til henne og pappa, kommer han til å skjønne at det er jeg, hva kommer til å skje med forholdet vårt osv. Jeg vet ikke helt hvor han står enda. Jeg vet at hun har vært i søkelyset tidligere, da krevde eksmannen at hun måtte ta prøver hver uke. Blod/urin eller hva det enn er. Så jeg håper han krever det på nytt. Han VET jo om alkoholproblemet hennes, men jeg syns det er rart at han lar datteren sin dra dit. Særlig i helgene når han vet at dama drikker. Ts Anonymkode: 28ece...b9a Jeg håper du finner ut av hva som er riktig å gjøre for deg! Masse lykke til ♥️
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #5 Skrevet 26. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vurdert det,men tenkte jeg skulle vente litt. Datteren hennes har nettopp sagt ifra(nå i helga som var)til faren sin at moren drikker mens hun er der, så jeg ville bare se om han gjør noe med det...om han ikke gjør det er det absolutt noe jeg vurderer. Men det er så mange ting å ta hensyn til føler jeg. Hva skjer med forholdet til henne og pappa, kommer han til å skjønne at det er jeg, hva kommer til å skje med forholdet vårt osv. Jeg vet ikke helt hvor han står enda. Jeg vet at hun har vært i søkelyset tidligere, da krevde eksmannen at hun måtte ta prøver hver uke. Blod/urin eller hva det enn er. Så jeg håper han krever det på nytt. Han VET jo om alkoholproblemet hennes, men jeg syns det er rart at han lar datteren sin dra dit. Særlig i helgene når han vet at dama drikker. Ts Anonymkode: 28ece...b9a Gjør det likevel. At det allerede ligger inne en bekymringsmelding vil styrke hans sak når han foretar seg noe. Veldig vanskelig å få endret på samvær, og særlig når det ikke er noen «beviser». Anonymkode: e7df4...6f4 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #6 Skrevet 26. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vurdert det,men tenkte jeg skulle vente litt. Datteren hennes har nettopp sagt ifra(nå i helga som var)til faren sin at moren drikker mens hun er der, så jeg ville bare se om han gjør noe med det...om han ikke gjør det er det absolutt noe jeg vurderer. Men det er så mange ting å ta hensyn til føler jeg. Hva skjer med forholdet til henne og pappa, kommer han til å skjønne at det er jeg, hva kommer til å skje med forholdet vårt osv. Jeg vet ikke helt hvor han står enda. Jeg vet at hun har vært i søkelyset tidligere, da krevde eksmannen at hun måtte ta prøver hver uke. Blod/urin eller hva det enn er. Så jeg håper han krever det på nytt. Han VET jo om alkoholproblemet hennes, men jeg syns det er rart at han lar datteren sin dra dit. Særlig i helgene når han vet at dama drikker. Ts Anonymkode: 28ece...b9a Enig med ab...6f4 over, meld anonymt til barnevernet. Det kan hende at din far vil komme til å mistenke at det er du som har meldt, men det kan faktisk hende at dette på sikt kan «åpne øynene» hans, og at han etterhvert forstår at han er i et destruktivt forhold. Uansett er det velferden til denne datteren som er viktigst. Denne eksmannen har kanskje ikke ønske om å hindre datteren samvær med sin mor og det kan hende han håper på at moren til hans barn klarer å ta seg sammen de helgene datteren er der. En bekymringsmelding vil kunne styrke hans sak mtp på å overta det fulle ansvar for denne datteren, når mor ikke synes å være egnet i det hele tatt som omsorgsperson. Anonymkode: 29973...722
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå