Gå til innhold

Fortelle sexpartner om herpes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en mann jeg lenge har ettertraktet. Vi har flørtet en god del i kanskje i overkant av en måned, og har sovet sammen flere ganger. De to siste gangene vi har sovet sammen har vi hatt sex. Forrige gang var sist helg, da hadde vi sex lenge og flere ganger. Problemet her var at jeg var relativt sår på mandagen og tirsdagen, noe jeg trodde var et resultat av sexen. Det forverret seg, så jeg dro til legen og fikk påvist herpes. 

Jeg har altså hatt sex med en person uten å vite at jeg har herpes, og siden vi hadde sex kun noen få dager før utbruddet var jeg muligens svært smittsom. Men for alt jeg vet så er det han som har smittet meg.

Herpes er gjerne veldig tabu, men legen sier at 1/3 av 30 åringer sannsynligvis har genital herpes i Norge, uten å vite om det. 80% har herpes enten i underliv, eller på munnen og det kan smittes fra munn til underliv ved oralsex. Mesteparten får visstnok aldri utbrudd heller.

Jeg er generelt sett veldig redd for å fortelle han dette, siden jeg liker han veldig godt. Har enda ikke fortalt dette her til noen, de tror jeg ligger hjemme med vanlig omgangssyke. Jeg må innrømme at tanken om å ikke fortelle han det har streifet meg, siden man kan gå med det i flere år uten vite, men det blir for dumt.

Har noen her tips til hvordan jeg forteller han dette? Er det noe jeg burde opplyse om raskest mulig? Noen her med lignende erfaringer?

Mvh 21 år gammel jente

Anonymkode: 7c795...df4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Damen min fikk utbrudd 2 mnd inn i forholdet, jeg så at det var noe galt, å spurte rett ut, hun var også livredd for at jeg skulle bli sint på hun, men det ble jeg altså ikke, kunne like så greit vært jeg som smittet henne, så denne praten må du nok bare ta. Vi er fortsatt i lag, og tenker ikke så mye på det, det er faktisk ganske vanlig :)

få høre hvordan det går da 😊

Anonymkode: 39c9c...8e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må du i si ifra.  

Anonymkode: 3fd8a...e60

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Damen min fikk utbrudd 2 mnd inn i forholdet, jeg så at det var noe galt, å spurte rett ut, hun var også livredd for at jeg skulle bli sint på hun, men det ble jeg altså ikke, kunne like så greit vært jeg som smittet henne, så denne praten må du nok bare ta. Vi er fortsatt i lag, og tenker ikke så mye på det, det er faktisk ganske vanlig :)

Ja, men bekymrer meg for at folk blir såpass redd for å få det, at når de hører man aldri er 100% beskyttet under samleie så vil de ikke ha samleie. Det høres også rart ut for meg å ha sex med kondom resten av livet, når det ikke engang beskytter 100%

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en mann jeg lenge har ettertraktet. Vi har flørtet en god del i kanskje i overkant av en måned, og har sovet sammen flere ganger. De to siste gangene vi har sovet sammen har vi hatt sex. Forrige gang var sist helg, da hadde vi sex lenge og flere ganger. Problemet her var at jeg var relativt sår på mandagen og tirsdagen, noe jeg trodde var et resultat av sexen. Det forverret seg, så jeg dro til legen og fikk påvist herpes. 

Jeg har altså hatt sex med en person uten å vite at jeg har herpes, og siden vi hadde sex kun noen få dager før utbruddet var jeg muligens svært smittsom. Men for alt jeg vet så er det han som har smittet meg.

Herpes er gjerne veldig tabu, men legen sier at 1/3 av 30 åringer sannsynligvis har genital herpes i Norge, uten å vite om det. 80% har herpes enten i underliv, eller på munnen og det kan smittes fra munn til underliv ved oralsex. Mesteparten får visstnok aldri utbrudd heller.

Jeg er generelt sett veldig redd for å fortelle han dette, siden jeg liker han veldig godt. Har enda ikke fortalt dette her til noen, de tror jeg ligger hjemme med vanlig omgangssyke. Jeg må innrømme at tanken om å ikke fortelle han det har streifet meg, siden man kan gå med det i flere år uten vite, men det blir for dumt.

Har noen her tips til hvordan jeg forteller han dette? Er det noe jeg burde opplyse om raskest mulig? Noen her med lignende erfaringer?

Mvh 21 år gammel jente

Har du herpes i underlivet? Da må du sifra, du kan ikke være egoistisk bare for at du vil ha deg et ligg.

Anonymkode: cc790...24b

• Liker 4
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du herpes i underlivet? Da må du sifra, du kan ikke være egoistisk bare for at du vil ha deg et ligg.

Anonymkode: cc790...24b

Desverre er majoriteten i gruppa her. De tenker mere på den lille opplevelsen enn smittefaren til et annet menneske. 

• Liker 1
Skrevet

Det er anslått at over 70% av verdensbefolkningen har herpes. Med andre ord svært vanlig. Mange av dem har ingen symptomer eller plager, og er som oftest uvitende om sin tilstand.

Men du er ikke uvitende om din tilstand, og det er en risiko for at du smitter, dermed er det viktig at du forteller om det slik at han selv kan ta valget om hvordan han ønsker å beskytte seg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså, om dere hadde lest innlegget mitt så er ikke spørsmålet om jeg burde fortelle han det eller ikke, det er hvordan og når jeg skal gjøre det. selvfølgelig skal jeg fortelle

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, om dere hadde lest innlegget mitt så er ikke spørsmålet om jeg burde fortelle han det eller ikke, det er hvordan og når jeg skal gjøre det. selvfølgelig skal jeg fortelle

Ansikt til ansikt. I dag. Hvis han tåler å høre det, så tåler han det nok best kort tid etter at du selv fikk vite det.

Anonymkode: 9978d...24a

AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt være at han har smittet deg, har du tenkt på det?

Anonymkode: 13a87...bf3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanlig. Mange av de som sier de ikke vil ha sex med noen som har herpes fordi de ikke ønsker å bli smittet er faktisk smittet allerede. 

Anonymkode: b2056...e29

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen tvil om at å si fra så partneren selv får velge om hen tar risikoen er det rette å gjøre. Men forstår godt at mange kvier seg. Ikke bare fordi de risikerer å bli avvist, men også fordi de risikerer at vedkommende forteller det til uvedkommende. 

Skrevet

Du må selvfølgelig si det. Samtidig kan du jo si som sant er, at du lurer på om du ble smittet av han da du aldri har opplevd noe utbrudd før det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal du selvfølgelig si. Jeg hadde aldri rørt noen med herpes eller kjønnsvorter. Hadde heller hatt sex med noen som informerte meg om at de var hiv smittet. Kan ikke tenke meg noe mer nasty enn herpes, uansett hvor enn det er på kroppen!

Anonymkode: d908a...738

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal du selvfølgelig si. Jeg hadde aldri rørt noen med herpes eller kjønnsvorter. Hadde heller hatt sex med noen som informerte meg om at de var hiv smittet. Kan ikke tenke meg noe mer nasty enn herpes, uansett hvor enn det er på kroppen!

Anonymkode: d908a...738

Har du tatt blodprøve og sjekket om du har herpesvirus i kroppen, da? De fleste har en eller annen type herpesvirus. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herpes er utrolig vanlig. Folk går rundt og vet ikke de har det. Jeg hadde ikke herpes. Ble smitta av typen min 2 år etterpå inn i forholdet da han hadde et lite utbrudd.  Han var selv ikke klar over at det var herpes han hadde. Han hadde på innsiden av leppa. Etter smitten gikk det vel 1,5 år før jeg fikk et kraftig utbrudd i munnen. Varte flere uker og var utrolig vondt. Jeg hadde da samtidig svekket immunforsvar pga annet virus så derfor kom herpes utbruddet. Etter det har jeg ikke hatt noe utbrudd. Gått 3 år. Hender typen min får utbrudd men da holder jeg avstand. Siden orker ikke et eventuelt nytt utbrudd. Er mange som sier de ukkeharhetpesog så har de likevel siden de aldri har sjekka. Ikke søl før du vet om du har det eller ei. Og er ikke så ekkelt som mange vil ha det til. Det offentlige dørhåndtaket eller bordet på café er mer ekkelt. 

Anonymkode: 60e0c...5f5

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Herpes er utrolig vanlig. Folk går rundt og vet ikke de har det. Jeg hadde ikke herpes. Ble smitta av typen min 2 år etterpå inn i forholdet da han hadde et lite utbrudd.  Han var selv ikke klar over at det var herpes han hadde. Han hadde på innsiden av leppa. Etter smitten gikk det vel 1,5 år før jeg fikk et kraftig utbrudd i munnen. Varte flere uker og var utrolig vondt. Jeg hadde da samtidig svekket immunforsvar pga annet virus så derfor kom herpes utbruddet. Etter det har jeg ikke hatt noe utbrudd. Gått 3 år. Hender typen min får utbrudd men da holder jeg avstand. Siden orker ikke et eventuelt nytt utbrudd. Er mange som sier de ukkeharhetpesog så har de likevel siden de aldri har sjekka. Ikke søl før du vet om du har det eller ei. Og er ikke så ekkelt som mange vil ha det til. Det offentlige dørhåndtaket eller bordet på café er mer ekkelt. 

*sier de ikke har herpes og så har de det likevel...

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik at det er det herpesviruset du alkerede har i kroppen som kan gi eventuelle nye utbrudd? Du blir jo ikke smittet av mannen din på nytt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig: om dere har sovet sammen en måned UTEN å ha sex, er det kanskje nettopp fordi HAN har herpes og var redd for å smitte deg☺️

Anonymkode: b7a3f...8b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du si ifra!!! Helst før det blir seriøst! 

Jeg har ikke lyst på sykdommer og antar mange andre tenker likt! 

Anonymkode: 2a94c...183

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...