AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #1 Skrevet 25. april 2019 Jeg har kommet i en helt forferdelig situasjon! Trodde aldri jeg skulle bli sykemeldt, da jeg har slitt og jobbet for å overleve hver dag på skole/jobb i 25 år nå. Det som har skjedd er at jeg har som mange andre før meg - møtt veggen. Problemet er at jeg har psykiske problemer - store vansker med å ville leve generelt. Legen min vil ikke sykemelde meg, men jeg er redd for hva jeg blir å gjøre dersom jeg må fortsette. Har akkurat startet å gå til psykolog. Er sykepleier, og har jobb fram ut juli. Det er et 3 måneder oppsigelsestid. Jeg er tilkallingsvikar, noe som gjør ting enda verre da jeg dekker opp vakter for andre som er syke, i permisjon osv. Jeg er redd det vil gå utover pasientene dersom jeg må fortsette, tenker absolutt ikke klart. Hjelp, jeg har ikke samvittighet til å sykemelde meg sånn egentlig men er helt desperat! Hva ville du gjort? Takk for svar Anonymkode: 771f0...176
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #2 Skrevet 25. april 2019 Er du til fare for pasientene så sykemelder du deg selvfølgelig. Dette vet du som sykepleier. Anonymkode: 4fcd3...430 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #3 Skrevet 25. april 2019 Sykmeld deg! Hvorfor skal du ta hensyn til andre men ikke deg selv? Og hva om det skjer noe på jobb på grunn av din tilstand, kan du leve med det? Ingen vil noen gang takke deg for at du lot deg selv gå til grunne! Anonymkode: 00648...1e9 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #4 Skrevet 25. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du til fare for pasientene så sykemelder du deg selvfølgelig. Dette vet du som sykepleier. Anonymkode: 4fcd3...430 Jeg vet jo selvsagt det. Det har ikke skjedd noe enda, og jeg vet ikke hvor grensa går. Det er så stor mangel.. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykmeld deg! Hvorfor skal du ta hensyn til andre men ikke deg selv? Og hva om det skjer noe på jobb på grunn av din tilstand, kan du leve med det? Ingen vil noen gang takke deg for at du lot deg selv gå til grunne! Anonymkode: 00648...1e9 Nei det er sant. Får bytte fastlege å håpe på det beste. Tror dere jeg får sykemelding ut juli? Trenger ikke sykepenger, vil ikke tilbake til den jobben. Og må jeg fortelle arbeidsgiver grunnen? -TS Anonymkode: 771f0...176
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #5 Skrevet 25. april 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykmeld deg! Hvorfor skal du ta hensyn til andre men ikke deg selv? Og hva om det skjer noe på jobb på grunn av din tilstand, kan du leve med det? Ingen vil noen gang takke deg for at du lot deg selv gå til grunne! Anonymkode: 00648...1e9 Man kan ikke sykemelde seg selv. Det er legen som sykemelder. Anonymkode: 375b0...f4c 14
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #6 Skrevet 25. april 2019 I en alder av 25 orker du ikke mer? Hva er det med den oppvoksende generasjonen? Så mye folk som feiger ut. Gå i behandling, reduser vaktantallet ditt litt så du kan balansere jobb og behandling, og så blir det bedre etterhvert. Anonymkode: 2c9c4...067 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #7 Skrevet 25. april 2019 Er leger som bestemmer om de synes du må sykemeld deg. Sykemeldt i oppsigelsestiden går nok ei heller å være. Men du har selv ikke bestemmelsesrett på om du skal sykemeldes. Dog som tilkallingsvikar er det bare å si nei til vakter. Anonymkode: 872a9...646
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #8 Skrevet 25. april 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet jo selvsagt det. Det har ikke skjedd noe enda, og jeg vet ikke hvor grensa går. Det er så stor mangel.. Nei det er sant. Får bytte fastlege å håpe på det beste. Tror dere jeg får sykemelding ut juli? Trenger ikke sykepenger, vil ikke tilbake til den jobben. Og må jeg fortelle arbeidsgiver grunnen? -TS Anonymkode: 771f0...176 Du vet ikke hvor grensa går? Den er NÅ! Du kan ikke utsette uskyldige mennesker for dette. Gå til fastlegen din å si akkurat dette så får du sykemelding. Sjefen din vil ikke bli opplyst om årsaken. Anonymkode: 4fcd3...430
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #9 Skrevet 25. april 2019 Her var det mange ufølsomme svar. Hvorfor ville ikke legen sykemelde deg? Hva føler du er vanskelig? Går du til psykolog? Kan være lurt å bytte fastlege, jeg gjorde det nettopp og er sååå fornøyd. Jeg er sykemeldt pga depresjon og utbrenthet, vært det i flere mnd og det er virkelig en pause jeg trenger. Håper du finner ut av det og får noen til å hjelpe deg. Anonymkode: 863a0...8be 3
Apis Skrevet 25. april 2019 #10 Skrevet 25. april 2019 Blir jo synsing uansett da vi ikke kjenner deg, kan det være noe i at legen tror det er andre ting enn jobben som er utfordringen for deg, å det å ha en jobb faktisk er en positiv ting? 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #11 Skrevet 25. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det mange ufølsomme svar. Hvorfor ville ikke legen sykemelde deg? Hva føler du er vanskelig? Går du til psykolog? Kan være lurt å bytte fastlege, jeg gjorde det nettopp og er sååå fornøyd. Jeg er sykemeldt pga depresjon og utbrenthet, vært det i flere mnd og det er virkelig en pause jeg trenger. Håper du finner ut av det og får noen til å hjelpe deg. Anonymkode: 863a0...8be Tusen takk ❤️ Han tror ikke at psykisk sykdom er likestilt med somatisk. Det er vanskelig å leve, jeg har vært kronisk suicidal hele livet nå, og nå er det nok. 3 minutter siden, Apis skrev: Blir jo synsing uansett da vi ikke kjenner deg, kan det være noe i at legen tror det er andre ting enn jobben som er utfordringen for deg, å det å ha en jobb faktisk er en positiv ting? Det kan hende. Det er positivt for meg å ha en jobb. Jobbe vil jeg, men her jeg jobber nå er det så mye kaos og jeg føler ikke at jeg har kontroll. Er ganske langt nede. -TS Anonymkode: 771f0...176
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #12 Skrevet 25. april 2019 Det høres virkelig ut som om du trenger å ta vare på deg selv og egen helse nå. Legen din høres gammeldags ut. Jeg ville gått til han igjen og understreket og vært meget tydelig. Si det du skrev til meg. Uttrykk deg meget klart og ikke underdriv! Noen leger forstår ikke alvoret før man virkelig forteller hvordan det ligger an. Anonymkode: 863a0...8be 1
Apis Skrevet 25. april 2019 #13 Skrevet 25. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk ❤️ Han tror ikke at psykisk sykdom er likestilt med somatisk. Det er vanskelig å leve, jeg har vært kronisk suicidal hele livet nå, og nå er det nok. Det kan hende. Det er positivt for meg å ha en jobb. Jobbe vil jeg, men her jeg jobber nå er det så mye kaos og jeg føler ikke at jeg har kontroll. Er ganske langt nede. -TS Anonymkode: 771f0...176 Syntes du skal kontakte fastlegen din som det første du gjør i morgen og si du sliter nå og ikke føler deg sikker på om du klarer å gjøre en så god jobb som det er forventet, så må du tenke på at en ikke vet kvaliteten på rådene du får her, ønsker deg lykke til 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 25. april 2019 #14 Skrevet 25. april 2019 (endret) 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: I en alder av 25 orker du ikke mer? Hva er det med den oppvoksende generasjonen? Så mye folk som feiger ut. Gå i behandling, reduser vaktantallet ditt litt så du kan balansere jobb og behandling, og så blir det bedre etterhvert. Anonymkode: 2c9c4...067 Du må lese hva hun skriver "før " du svarer,eller kanskje er du ordblind. Hvor gammel dama nå er blitt må bli bare antagelser. Endret 25. april 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #15 Skrevet 25. april 2019 Vil bare si at dette er helt normalt å oppleve i løpet av livet. Husk å ikke definere deg som psyk. En pause og litt endringer så går dette bra! 🌸 Anonymkode: 597a7...1b9 1
Alivamale Skrevet 25. april 2019 #16 Skrevet 25. april 2019 (endret) 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: I en alder av 25 orker du ikke mer? Hva er det med den oppvoksende generasjonen? Så mye folk som feiger ut. Gå i behandling, reduser vaktantallet ditt litt så du kan balansere jobb og behandling, og så blir det bedre etterhvert. Anonymkode: 2c9c4...067 Leste du HI? Vedkommende går i behandling. Jeg er veldig nysgjerrig på hvor gammel du er? Jeg er 45, og har forståelse for at mennesker som er yngre eller eldre enn meg selv ikke kan orke mer arbeid akkurat nå, slik som TS beskriver det. Endret 25. april 2019 av Alivamale 3
Alivamale Skrevet 25. april 2019 #17 Skrevet 25. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kommet i en helt forferdelig situasjon! Trodde aldri jeg skulle bli sykemeldt, da jeg har slitt og jobbet for å overleve hver dag på skole/jobb i 25 år nå. Det som har skjedd er at jeg har som mange andre før meg - møtt veggen. Problemet er at jeg har psykiske problemer - store vansker med å ville leve generelt. Legen min vil ikke sykemelde meg, men jeg er redd for hva jeg blir å gjøre dersom jeg må fortsette. Har akkurat startet å gå til psykolog. Er sykepleier, og har jobb fram ut juli. Det er et 3 måneder oppsigelsestid. Jeg er tilkallingsvikar, noe som gjør ting enda verre da jeg dekker opp vakter for andre som er syke, i permisjon osv. Jeg er redd det vil gå utover pasientene dersom jeg må fortsette, tenker absolutt ikke klart. Hjelp, jeg har ikke samvittighet til å sykemelde meg sånn egentlig men er helt desperat! Hva ville du gjort? Takk for svar Anonymkode: 771f0...176 Hat du fortalt legen din alt dette, slik du beskriver det her? Har du fortalt psykologen dette? Dersom du føler deg så dårlig at du er redd for at det går ut over pasientene, bør legen din sykmelde deg. Dette betyr ikke at du er uegnet, eller en dårlig sykepleier (arbeidstaker). Tvert imot, du har selvinnsikt og kan sette grenser for deg selv. Du er allerede i en prosess med å få hjelp fra psykolog. Du vil sannsynligvis på nåværende tidspunkt få god nytte av å bruke denne ressursen samtidig som du tar en kortvarig pause fra arbeid. Dersom lederen din er en empatisk og fin person, bør du gjerne ha en dialog med vedkommende rundt dette. Du trenger ikke å avsløre alt du sliter med. ❤️
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #18 Skrevet 26. april 2019 18 timer siden, Alivamale skrev: Hat du fortalt legen din alt dette, slik du beskriver det her? Har du fortalt psykologen dette? Dersom du føler deg så dårlig at du er redd for at det går ut over pasientene, bør legen din sykmelde deg. Dette betyr ikke at du er uegnet, eller en dårlig sykepleier (arbeidstaker). Tvert imot, du har selvinnsikt og kan sette grenser for deg selv. Du er allerede i en prosess med å få hjelp fra psykolog. Du vil sannsynligvis på nåværende tidspunkt få god nytte av å bruke denne ressursen samtidig som du tar en kortvarig pause fra arbeid. Dersom lederen din er en empatisk og fin person, bør du gjerne ha en dialog med vedkommende rundt dette. Du trenger ikke å avsløre alt du sliter med. ❤️ Tusen takk igjen ❤️ Legen vet det, men han vil ikke henvise meg til psykolog eller gi meg sykemelding med mindre jeg har en konkret plan for selvmord.. Så jeg går til privat, men det kan jo ikke vare så veldig mye lenger. Jeg vil ikke tilbake til jobben, og vil ikke de skal finne ut hvorfor jeg er sykemeldt Lederen blir nok superstressa av dette, da jeg dekker opp en 100% stilling. Huff, dette er ikke enkelt, har for stor samvittighet. -TS 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil bare si at dette er helt normalt å oppleve i løpet av livet. Husk å ikke definere deg som psyk. En pause og litt endringer så går dette bra! 🌸 Anonymkode: 597a7...1b9 Har hatt det sånn hele livet dessverre, men har blitt verre det siste halvåret. Takk for omtanken ❤️ Anonymkode: 771f0...176
Gliffy Skrevet 26. april 2019 #19 Skrevet 26. april 2019 19 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk ❤️ Han tror ikke at psykisk sykdom er likestilt med somatisk. Det er vanskelig å leve, jeg har vært kronisk suicidal hele livet nå, og nå er det nok. Det kan hende. Det er positivt for meg å ha en jobb. Jobbe vil jeg, men her jeg jobber nå er det så mye kaos og jeg føler ikke at jeg har kontroll. Er ganske langt nede. -TS Anonymkode: 771f0...176 Jeg syns du skal si opp jobben din og prøve å få deg en ny jobb de det er mindre kaos. Det å føle at det er kaos, at man ikke kommer ovenpå samme hva man gjør og at man ikke får mulighet til å gjøre en så god jobb som man skulle ønske er gift for psyken. Slike forhold kan ta knekken på hvem som helst. Skjønner at du har mye samvittighet, men tenk på at du kan bidra mye mer til samfunnet dersom du får deg en jobb som du kan stå i over tid, enn om du strekker deg for langt i den du har nå og blir sykemeldt i lang tid. Å ha en jobb der du trives kan bidra positivt til helsen din OG du kan hjelpe andre samtidig. Ingenting er bedre enn det 1
Alivamale Skrevet 26. april 2019 #20 Skrevet 26. april 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk igjen ❤️ Legen vet det, men han vil ikke henvise meg til psykolog eller gi meg sykemelding med mindre jeg har en konkret plan for selvmord.. Så jeg går til privat, men det kan jo ikke vare så veldig mye lenger. Jeg vil ikke tilbake til jobben, og vil ikke de skal finne ut hvorfor jeg er sykemeldt Lederen blir nok superstressa av dette, da jeg dekker opp en 100% stilling. Huff, dette er ikke enkelt, har for stor samvittighet. -TS Har hatt det sånn hele livet dessverre, men har blitt verre det siste halvåret. Takk for omtanken ❤️ Anonymkode: 771f0...176 Dersom legen din eksplisitt har sagt dette, ville jeg vurdert å bytte til en annen. Det finnes mange mennesker som på helt rettmessig grunnlag blir helt eller delvis sykemeldt pga psykiske problemstillinger, uten at de samtidig er suicidale. Har du familie/venner som kan bli med deg til legen, eventuelt en lege (Volvat, Aleris m.fl) som ikke er din nåværende fastlege? Jobben får ikke vite hvorfor du er sykemeldt. Det vet kun du, sykemelder og NAV. Av og til kan det likevel være greit å åpne seg litt for leder, men jeg ser at du ikke er i en fast stilling, og at dette da kanskje vil virke mot sin hensikt. Det høres ut som at du er i en liten krise, og det er viktig å ta tak i det nå. Du er fremdeles ung, og skal jobbe mange år til. Kanskje en liten pause hvor du kan få ro til å jobbe med deg, sammen med psykologen din, er helt på sin plass nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå