Gå til innhold

Måtte trekke en tann og sette inn implantat - deppa

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skjønner deg faktisk. Ofte får de vonde følelsene man har i seg utløp på de merkeligste ting. Det er en stolthet å ha egne tenner. TS mistet sin egen tann. TS fikk en ny tann fra noen andre som ikke var skapt av han selv, fordi TS sin tann ikke var "bra nok". Det kan være en måte å se på det på. Da kan det være forståelig at man blir trist. Men aksept og takknemlighet er følelser du kan lete etter i denne situasjonen, istedenfor fokus på hva du har tapt. 

Se bort i fra hendelsen, men se følelsesmønsteret i dette. Dette er noe du kan bagatellisere, men prøv å forstå deg selv til hvorfor du ble så trist av dette. Og aksepter. Søk hjelp, for dette er ikke en normal reaksjon i forhold til hva som har skjedd, men det er forståelig. Varme tanker til deg, det kommer til å gå bra. 

Anonymkode: f8ebf...c7b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har implantat. Er 30 år og hadde en rotfylt tann der fyllingen falt ut. Jeg gikk uten fylling såpass lenge at det endte med at tannen måtte trekkes og implantat settes inn.

Det var ikke vondt i det hele tatt og tannen ser helt ekte ut. 

Det som jeg synes bar trist var at det kunne vært unngått om jeg bare hadde gått til tannlegen, og at det var sinnsykt dyrt!

Anonymkode: 04584...d9e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi meg sinnsro til å godta det jeg ikke kan forandre, 

mot til å forandre det jeg kan, 

og visdom til å se forskjellen.

Anonymkode: 604b0...414

Det skal være akseptere, ikke godta. 

Anonymkode: 8d385...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har måtte trekke tre jeksler på forskjellige steder i munnen  og lever supert uten de tre. Merker ikke at de er borte engang. Ingen ser det heller, kun om jeg gaper for høyt. Så ta det med ro, du er ikke alene om å måtte trekke en tann, om det er til noen trøst.

Anonymkode: a40ab...0ad

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Alivamale said:

Det går fint an å leve uten en jeksel. Man trenger ikke et implantat heller, som erstatning. 

Dersom du, ts, faktisk blir suicidal av dette, bør du søke psykiatrisk helsehjelp snarest.

https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen

Mental helse er en brukerstyrt organisasjon bestående av erfaringskonsulenter og frivillige, så anbefaler heller å ringe legevakta eller lege. Det er kvalifisere folk som har slik kompetanse. Før folk anbefaler  noe så bør man virkelig ha kjennskap til hva man anbefaler. Man vet aldri hvem som sitter op andre siden av tastaturet og virkelig trenger profesjonell hjelp. 

Men her inne så trykke for liker på det man TROR høres best ut. Man skal ikke tro i slike tilfeller, man skal vite hvordan man henviser til LEGEVAKT ved suicidale, og akutte tilfeller! 

Anonymkode: 59950...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har implantat. Er 30 år og hadde en rotfylt tann der fyllingen falt ut. Jeg gikk uten fylling såpass lenge at det endte med at tannen måtte trekkes og implantat settes inn.

Det var ikke vondt i det hele tatt og tannen ser helt ekte ut. 

Det som jeg synes bar trist var at det kunne vært unngått om jeg bare hadde gått til tannlegen, og at det var sinnsykt dyrt!

Anonymkode: 04584...d9e

Takk for svar og trøst men jeg synes det er vondt enda (snart 4 mnd) og synes heller ikke at den er fin 😕

Anonymkode: 8d9fb...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mental helse er en brukerstyrt organisasjon bestående av erfaringskonsulenter og frivillige, så anbefaler heller å ringe legevakta eller lege. Det er kvalifisere folk som har slik kompetanse. Før folk anbefaler  noe så bør man virkelig ha kjennskap til hva man anbefaler. Man vet aldri hvem som sitter op andre siden av tastaturet og virkelig trenger profesjonell hjelp. 

Men her inne så trykke for liker på det man TROR høres best ut. Man skal ikke tro i slike tilfeller, man skal vite hvordan man henviser til LEGEVAKT ved suicidale, og akutte tilfeller! 

Anonymkode: 59950...72f

Jeg ser den. Det var ment godt. Jeg tolket ts som en som kanskje ikke vil ta kontakt med legevakt med dette problemet, men jeg burde nok gitt legevakt som første alternativ.

Jeg rapporterte innlegget raskt, men vet at det tar tid før moderator kan stenge tråden.

Endret av Alivamale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar og trøst men jeg synes det er vondt enda (snart 4 mnd) og synes heller ikke at den er fin 😕

Bare en liten er erfaring herfra: 

( sier ikke det må være slik for deg, men en tanke..)

Jeg har slitt mye psykisk og vet jeg har slik med ting som har med utseende å gjøre at jeg bruker det som panser og kontroll. Er det i orden kan jeg klare mye. Men sprekker fasaden sprekker alt.. Jeg blir hudløs og så sårbar jeg ikke vet opp og ned på ting..

alle liker ha fasaden i orden tenker jeg da. Men jeg vet at for meg så er det så ubærelig mye bak det panseret at jeg faller helt sammen om jeg føler fasaden ikke er på plass. Traumer og overgrep og drit. Jeg har litt kontroll over følesene som truer med å sluke meg daglig om jeg har visse ting på plass. Om ikke... raser alt.

Kan det være er ett tegn på at du generelt trenger hjelp og støtte med ting og hjelp til å bearbeide opplevelser. At dette som du sier, er det det som får det til å gå i svart. Men at det egentlig ikke handler om tanna.. men om all driten under.. 

Uff. Farlig å tolke andre. Så ta det som en erfaring jeg har hatt. Og at jeg ønsker seg fred og ro og lys.😊

og føler du du ikke vil leve, søk hjelp hver så snill❤️

(obs: denne posten er bare for de som skjønner psyken er komplisert og ikke dømmer)

Anonymkode: 68db9...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare en liten er erfaring herfra: 

( sier ikke det må være slik for deg, men en tanke..)

Jeg har slitt mye psykisk og vet jeg har slik med ting som har med utseende å gjøre at jeg bruker det som panser og kontroll. Er det i orden kan jeg klare mye. Men sprekker fasaden sprekker alt.. Jeg blir hudløs og så sårbar jeg ikke vet opp og ned på ting..

alle liker ha fasaden i orden tenker jeg da. Men jeg vet at for meg så er det så ubærelig mye bak det panseret at jeg faller helt sammen om jeg føler fasaden ikke er på plass. Traumer og overgrep og drit. Jeg har litt kontroll over følesene som truer med å sluke meg daglig om jeg har visse ting på plass. Om ikke... raser alt.

Kan det være er ett tegn på at du generelt trenger hjelp og støtte med ting og hjelp til å bearbeide opplevelser. At dette som du sier, er det det som får det til å gå i svart. Men at det egentlig ikke handler om tanna.. men om all driten under.. 

Uff. Farlig å tolke andre. Så ta det som en erfaring jeg har hatt. Og at jeg ønsker seg fred og ro og lys.😊

og føler du du ikke vil leve, søk hjelp hver så snill❤️

(obs: denne posten er bare for de som skjønner psyken er komplisert og ikke dømmer)

Anonymkode: 68db9...ef7

Takk, ja kanskje. Det sprekker liksom opp all dritten under. Åpner alt som er vondt under. Som et symbol på at ingenting fungerer i livet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du burde gå litt i deg selv, og oppsøke hjelp snarest. 

Jeg har implantat på fem tenner oppe, fortenner pluss tre til ved siden av. Den ene driver til og med og faller ut i perioder. Det er faktisk bare tenner, og de kronene man får i dag er faktisk såpass like dine originale tenner at det kun er du som ser forskjell, og slik jeg har forstått det, så vises ikke din en gang. Jeg måtte gå med plasttenner foran i 6mnd før jeg fikk ekte kroner. jeg ville ikke dø av den grunn. 

Syntes som flere her at dette er et hån til de som faktisk sliter psykisk, noe jeg selv også har gjort flere ganger. 

Ta´rei sammen!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Vi ønsker ikke å vurdere og tolke ordbruk når det kommer til vanskelige livssituasjoner hvor vi opplever at man befinner seg i en sårbar tilstand, og det er umulig for oss å vite hva den enkelte legger i ordene som brukes. Vi kan ikke vite om det er en generell følelse av å ville dø - i den forstand at man er nedbrutt og sliten, og ønsker å slippe - eller om det involverer en tanke om selvmord hvor man ønsker å utføre en handling som fører til døden for den som utfører det.

Vi ønsker på ingen måte å tabubelegge de følelsene du har, men vi må stenge denne tråden med bakgrunn i det ovennevnte, samt at vi ikke har mulighet til å overvåke tråden din og vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du kan lese mer om hvorfor vi har denne regelen her.

Hvis du sliter med slike tanker vil vi oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113.

Alternative kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i.

• Mental Helse: 116 123 
  • Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år)
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40

Med vennlig hilsen,

pinar, adm. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...