Gå til innhold

Hvordan kan jeg forbedre konsistens på hjemmelaget iskrem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere, her om dagen lagde jeg hjemmelaget iskrem for første gang, brukte denne oppskriften, og isen ble kjempegod! Det eneste jeg stusser litt på er konsistensen, siden den ble litt sånn som hjemmelaget sjokoladepudding eller sjokolademousse i stedet for det jeg forbinder med iskrem. Har sett noen oppskrifter som bruker søtet kondensert melk i stedet for egg, vil dette gi bedre konsistens? Mistenker nemlig at det er eggene som skurrer for meg i den isen jeg lagde!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, altså jeg synes 5 eggeplommer var veldig mye jeg, kanskje det er mengden egg? Det virker også ut fra oppskriften at det mer eller mindre er frossen mousse, normalt skal eggeplommer varmebehandles i ordentlig iskrem . Hverfall etter det jeg har lært

Jeg bruker søtet kondensert melk, kremfløte og ønsket smak, og liker det bedre enn egg. Blir veldig silkemyk og fin konsistens, den blir heller ikke stenhard i frysa.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig, kondensert melk gir bedre konsistens og smak.

Anonymkode: 3b1dd...4ef

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Mengden eggeplommer er i og for seg grei - eggeplommene gjør isen mer stabil og komplementerer vanilje-smaken. Men dette er igjen har med personlig preferanser å gjøre og hvilke smaker man ønsker å fremheve.

Et par viktige ting som ikke er nevnt i oppskrifta, men som er viktig for å få en kremet iskrem som ikke er steinhard, samt forhindre dannelse av iskrystaller:

1) Sett iskremmassen til kjøling i kjøleskapet. Når den er kjøleskapskald, setter du den i fryseren.

2) Rør rundt i iskremmassen først hvert 15. minutt den første timen, deretter hvert 20. minutt den andre timen. Dette gjør at iskrystallene blir knust og fordeler seg i hele massen (iskremmassen fryser først i kantene av beholderen)

3) Bruk en beholder som har stor flate, f.eks. gratengform, langpanneform, e.l. 

Poenget er å få iskremen til å fryse så raskt som mulig. 

Og her et par tips:

- Bruk vaniljestang i stedet for vaniljesukker. Splitt vaniljestangen i to, skrap ut frøene og ha de samt stangen i fløten. Gi så fløten et oppkok, og trekk kasserollen bort fra kokeplata. Hvis du har tid, sett det hele i kjøleskapet over natta. Dette gjør at fløten blir infusert med vaniljesmak. Når du skal bruke fløten, fjerner du vaniljestanga, og bruker fløten slik det er oppgitt i oppskrifta.

- Skal du bruke kakao, bruk i såfall en høykvalitets kakao, f.eks. fra Valrhona. Det samme går for sjokoladen - bruk den beste du kan finne. 

- Pisk fløten til den er stiv

- Over et vannbad rører du sammen sukker, egg, og ei klype salt til blandingen har en temperatur på 71°C. I en mixmaster e.l. pisker du denne eggedosisen til volumet har mer enn firedoblet seg og er tykk. Vend så forsiktig inn kremen (og eventuelt sjokolade). Ha iskremmassen i en egnet beholder. Sett det hele til kjøling i kjøleskapet, og når det er kjøleskapskaldt flytter du det til fryseren, jf. pkt 1 og 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...