Gå til innhold

Slankeoperasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Ønsker å høre erfaringer fra dere som har gjennomgått slankeoperasjon (gastric sleeve/bypass). Hva var det som gjorde at du valgte å ta operasjonen? Fikk du noen komplikasjoner/bivirkninger? Ville du gjort det igjenn? Hvorfor valgte du den ene av den andre typen op? Andre innslag?

tusen takk😃

Anonymkode: 827e9...719

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gleder du deg til å bli operert??

Anonymkode: b60af...668

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gleder du deg til å bli operert??

Anonymkode: b60af...668

Hvorfor spør du om det?

AnonymBruker
Skrevet

Fatter virkelig ikke de som velger slankeoperasjon. Eller, jeg forstår de som veier rundt 200 kg. Men når du veier iallefall under 150 kg så klarer man jaggu å gå ned bare man vil det. Men er ikke alle som vil.. 

Har nok litt fordommer når det kommer til dette temaet, men det finnes SÅ UTROLIG MANGE offentlige personer der ute som forteller om sine erfaringer med vektnedgang uten operasjon, og dette er mennesker som har vært gigantiske. Eksempelvis obese to beast og fat girl fed up (google de). Og bare fordi noen klarer det betyr det ikke at alle klarer det, sier mange.. Jo, faktisk når det gjelder dette så beviser det at alle klarer det bare de vil. Men er ikke alle som vil og mener slankeoperasjon er lettest vei ut.

En venn av meg tok slankeoperasjon. Han mistet smaken på mat, og kjenner den dag i dag fortsatt ikke smaken på mat. Han slankeopererte seg for 10 år siden, gastric bypass. Han hadde aldri i verden operert seg igjen, for det ødela mye for han.

Anonymkode: 819ae...081

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok gbp for 2 mnd siden. Har gått ned 20 kilo. Jeg tok det privat.

Jeg hadde bmi på langt over 40. Jeg hadde vondt i hele kroppen og orket ingenting utenom jobb. 

I ettertid har jeg ikke hatt noen komplikasjoner og jeg angrer på at jeg ikke gjorde det før.

Jeg har gått ned mange kilo selv, men har alltid gått opp igjen. Kirurgen, Halvar Græsli, mener en av årsakene til overvekt og hormoner som er fucka opp. 

Anonymkode: d936b...563

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fatter virkelig ikke de som velger slankeoperasjon. Eller, jeg forstår de som veier rundt 200 kg. Men når du veier iallefall under 150 kg så klarer man jaggu å gå ned bare man vil det. Men er ikke alle som vil.. 

Har nok litt fordommer når det kommer til dette temaet, men det finnes SÅ UTROLIG MANGE offentlige personer der ute som forteller om sine erfaringer med vektnedgang uten operasjon, og dette er mennesker som har vært gigantiske. Eksempelvis obese to beast og fat girl fed up (google de). Og bare fordi noen klarer det betyr det ikke at alle klarer det, sier mange.. Jo, faktisk når det gjelder dette så beviser det at alle klarer det bare de vil. Men er ikke alle som vil og mener slankeoperasjon er lettest vei ut.

En venn av meg tok slankeoperasjon. Han mistet smaken på mat, og kjenner den dag i dag fortsatt ikke smaken på mat. Han slankeopererte seg for 10 år siden, gastric bypass. Han hadde aldri i verden operert seg igjen, for det ødela mye for han.

Ikke uttal deg før du har gått ned massiv vekt selv. 

Anonymkode: aa595...e53

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok gbp for 2 mnd siden. Har gått ned 20 kilo. Jeg tok det privat.

Jeg hadde bmi på langt over 40. Jeg hadde vondt i hele kroppen og orket ingenting utenom jobb. 

I ettertid har jeg ikke hatt noen komplikasjoner og jeg angrer på at jeg ikke gjorde det før.

Jeg har gått ned mange kilo selv, men har alltid gått opp igjen. Kirurgen, Halvar Græsli, mener en av årsakene til overvekt og hormoner som er fucka opp. 

Anonymkode: d936b...563

Takk for at du svarer på det jeg spør om!

hets om de som velger å gjennomføre denne operasjonen var meget tydelig i trådstart ikke hvorfor tråden ble laget!! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Idiotiske fordommer noen har rundt dette. 

Når det er snakk om 40-50kg overvekt er det ikke bare å slanke seg. 

Dette er noe folk vurderer i årevis før de gjør, og man har ørti forsøk bak seg og enda flere grunner til å måtte lykkes. 

Det er mange av oss andre som har gode liv etter operasjonen, og som sagt mange grunner til at man ikke klarer å gå ned.

Provoserende dårlig holdning på mange rundt dette.

Anonymkode: 1ff73...10c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Samboer har tatt sleeve.  Ca 6 år siden nå. Han har litt mindre energi og må ofte legge seg nedpå. Men det gjorde han før operasjonen også da han var så stor at kroppen rett og slett ikke orka. Han har tatt av 60 kg. Matvanene er nå slik at han spiser lite og ofte. Gjerne en halv skive til frokost, han holder seg borte fra fyllmat som poteter og ris når vi spiser middag. Livskvalitet er økt, blod trykk normalisert. Han kunne nok tatt av seg ytterlige 10 kg men han er fornøyd. Han har et stort hudforkle på magen dette ser han ikke noe grunn til å fjerne. Men skulle det oppstå soppinfeksjon i huden vil han nok også gjøre det etterhvert. 

Anonymkode: dc1c5...bda

AnonymBruker
Skrevet

Jo! Det er faktisk bare å slanke seg. Det er viktig å lære seg å ha et normalt forhold til mat. Operasjon hjelper ikke med det. Å få et normalt kosthold som overvektig kan ta langt tid. Jeg har gått ned 60 kg og først nå har jeg fått et normalt forhold til mat. Et eksempel på et normalt forhold til mat er f.eks ikke behov for metthetsfølelse, men å «være fornøyd med riktig porsjon». Jeg skal ned hele 22 kilo til. Det er hardt og krevende, men slettes ikke umulig. 

Anonymkode: b6729...6fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo! Det er faktisk bare å slanke seg. Det er viktig å lære seg å ha et normalt forhold til mat. Operasjon hjelper ikke med det. Å få et normalt kosthold som overvektig kan ta langt tid. Jeg har gått ned 60 kg og først nå har jeg fått et normalt forhold til mat. Et eksempel på et normalt forhold til mat er f.eks ikke behov for metthetsfølelse, men å «være fornøyd med riktig porsjon». Jeg skal ned hele 22 kilo til. Det er hardt og krevende, men slettes ikke umulig. 

Fint at dette fungerer for deg. Noen har forsøkt mange ganger, og stadig oppleve å endt opp tilbake til start. Det gjør noe med et menneske, og da vurderer man kanskje etterhvert operasjon som et alternativ. De fleste får også samtidig 5 års oppfølging. Ingenting er umulig, men det handler mye etterhvert om livskvalitet, og psyken gjør at mange ikke har ressursene du tydeligvis har greid å hentet fram. Flott for deg, men det går ikke for alle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke jeg men en i nær familie har tatt. Mistet 15kg før operasjon, og gikk kanskje ned litt etter operasjonen, men er nå større enn noen gang. Så ikke alltid det fungerer

Anonymkode: 31fdc...42d

AnonymBruker
Skrevet

En ting som er veldig viktig er å finne ut av grunnen til at du er overvektig. Hvis du er overvektig på grunn av psykiske problemer, så er det viktig å jobbe med dette først. Da reduserer du sjansen for å gå opp igjen eller utvikle andre former for avhengighet. 

Men hvis du ikke har et problematisk forhold til mat, så kan dette et godt hjelpemiddel i veien mot et lengre og sunnere liv. Lykke til ❤️

Anonymkode: 74d5d...a29

AnonymBruker
Skrevet

Operert for 9 år siden. Ingen komplikasjoner og veldig fornøyd. Gjorde det privat hos Aleris. Gikk ned fra 107 til 78 kg på ett halvt år - da var bmi på 24. Hadde aldri klart dette uten. Hadde forsøkt i 10-15 år. Hadde vært oppe i 120 kg før operasjon.  Får fortsatt dumping 9 år etter men det er jeg bare glad for da spiser jeg ikke over evne. Tok gastric buypas 

Anonymkode: cd168...0db

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Idiotiske fordommer noen har rundt dette. 

Når det er snakk om 40-50kg overvekt er det ikke bare å slanke seg. 

Dette er noe folk vurderer i årevis før de gjør, og man har ørti forsøk bak seg og enda flere grunner til å måtte lykkes. 

Det er mange av oss andre som har gode liv etter operasjonen, og som sagt mange grunner til at man ikke klarer å gå ned.

Provoserende dårlig holdning på mange rundt dette.

Anonymkode: 1ff73...10c

Det er ikke en fordom når det er fakta....? Se på de hjelpeløse menneskene på my 600 lb life. Hadde de holdt seg til la oss si 1400 kalorier per dag så hadde de jo klart å gått ned alt selv, men de får slankeoperasjon når de har gått ned alt mellom 10 kg til 50 kg på egenhånd for at operasjonen skal være litt mer risikofri. For at det skal gå fortere. Fordi det haster som faen når du veier over 200 kg. 

Det er forskjell på de som er handikappet pga overvekten sin og de som bare er feite. Jeg har vært feit en gang selv, og gått ned mye, og vet det går på vilje. Så ikke kom her å si til meg at jeg klarte det fordi jeg er annerledes enn alle andre. For det er jeg ikke. Jeg bare ville det hardt nok, etter å ha feilet mange mange ganger! Jeg fikk hjelp av ernæringsfysiolog, personlig trener, lege og psykolog. Et enormt støtteapparat. Det var bare i løpet av de første 20 kg, resten gjorde jeg selv. 

Med andre ord syns jeg det blir patetisk av folk som tar slankeoperasjon å si at de har prøvd og prøvd, men det gikk ikke... Da er det bedre å si at de klarte det ikke, de hadde ikke nok viljestyrke og motivasjon, så derfor måtte de ta slankeoperasjon. Det er viktig å spesifisere at det handlet om DERES vilje! For når det kommer til vekttap har viljen ALT å si, med mindre man lider av alvorlige sykdommer som har overvekt som bivirkning.. Og sist jeg sjekka er det INGEN!!! 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke uttal deg før du har gått ned massiv vekt selv. 

Har gått ned hele 63 kg selv. Uten operasjon.. Det tok lang tid. Men det gikk :) Så er nok du som ikke burde uttale deg så kjapt. Jeg veide 171 kg på det høyeste. Veier nå ca. 108 kg, og har noen kg igjen før jeg er normalvektig. Er ganske høy, så å være både høy og brei er fælt. Men er ikke så brei lenger nå gitt:) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ignorer alle som sier "du kan bare" og de som sier det er en "enkel utvei" ;)

Jeg tok sleeve for litt over 5 år siden. Har ibs, så valgte sleeve for å la tarmen "få fred".

Jeg var ikke mer enn 40 kg overvektig, men kom meg ikke ned! Begynte og få forvarsel på diabetes, og var over 40 år, så tanken på hjertetrøbbel dukket jo opp også...

Jeg har vært heldig! Ingen komplikasjoner, spiser det jeg vil :)

Er det fullt, så er det fullt. Men klarer lett normale porsjoner.

Lykke til ❤️

Anonymkode: 49561...634

• Liker 3
Skrevet

Det er ingen enkel avgjørelse, og bruk gjerne lengre tid enn planlagt før du går for noe sånt. Nei, jeg har ikke gjort det, og ville trolig aldri valgt det, men tanta mi tok operasjon, og hun sliter veldig mye, er mye sykemeldt over tid og slikt. Tappet for energi for den minste ting og det er mye mat hun rett og slett ikke kan spise lenger. Sånn bortsett fra at hun er tynn og sånn du ser ut av, så sliter hun mye med helsen nå, sammenlignet med før, som er ironisk.

AnonymBruker
Skrevet

Kan forsåvidt legge til at jeg bruker fullkornsprodukt, fremfor andre. Liker best kyllingfilet o.l. Har aldri vært et fastfood-menneske 😁

Anonymkode: 49561...634

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Ønsker å høre erfaringer fra dere som har gjennomgått slankeoperasjon (gastric sleeve/bypass). Hva var det som gjorde at du valgte å ta operasjonen? Fikk du noen komplikasjoner/bivirkninger? Ville du gjort det igjenn? Hvorfor valgte du den ene av den andre typen op? Andre innslag?

tusen takk😃

Bypass for 8 år siden her. 

Hadde BMI på 45 og hadde slitt et tiår med jojoeffekt. Hver gang jeg gikk opp i vekt igjen, gikk jeg opp mer enn før.. Derfor valgte jeg op. Tok privat for å unngå ventetid. Ble bypass etter råd fra kirurgen og jeg hørte på veiledning fra dem. 

Jeg sliter med dumping og er ofte kvalm. Jeg nyter ikke mat lengre og ble en periode litt vel glad i alkohol (det er lett å bli alkoholiker etter slankeoperasjon visstnok) så jeg tok helt avstand fra alkohol når jeg merket hvor det bar. I påsken så gledet jeg meg til påskelam, men spiste en for stor bit litt for tidlig i måltidet og ble dårlig. Dessert og forrett finnes ikke, kullsyre gjør meg ofte oppblåst. 

Har ofte luft i magen, har ofte løs avføring. Føles ut som jeg fiser mer enn før. 

Positivt er at jeg ikke har halsbrann mer, som jeg slet med før. Og jeg har holdt meg på BMI 26-27 siden ett år etter operasjonen. Er veldig fornøyd med resultatet og har ikke gått opp i vekt igjen. 

Savner softis. Jeg kan ikke spise en bit engang uten å bli dårlig. Psykisk savner jeg nok også følelsen mat gav meg når jeg trøstespiste, så jeg har oftere kjent meg nedstemt nå enn før. 

Savner også å være sulten og mett. Jeg føler ikke sult eller metthet lengre. Jeg kan kjenne at jeg er svimmel og har lavt blodsukker og merker at jeg må spise. Eller jeg merker at mgen er full så jeg ikke orker å spise mer. Men selve sulten og mettheten er helt borte. 

Ville jeg valgt det igjen? Ja. Men jeg ville søkt eller betalt for psykolog de første årene etter operasjonen om jeg skulle gjort det igjen i dag, med det jeg vet og har erfart. 

Anonymkode: 20619...6ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at mange overvektige ikke har er normalt forhold til mat. Det blir et monster de ikke kan kontrollere. De spiser for mye, for så for lite og slik blir det en ond sirkel. Det supert for deg at du har klart det og du skal være stolt av det, men det er ikke alle som har dem selvdisiplinen og mange blir så nedbrudt etter gang på gang tryner at de til slutt for opp.

Ei venninne måtte gå ned 10 kg for å vise at hu var motivert for å endre livstilen sin før hun fikk operasjon. Hun har ikke hatt noen store problemer med operasjonen og har i dag også et sunt forhold til mat. Så jo en slankeoperasjon kan gi deg det, så lenge du er motivert og har et godt støtteapparat rundt deg. Det eneste er at hu  må gå på vitaminer for resten av livet siden kroppen ikke tar dette opp.

Anonymkode: a553a...43b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...