AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #1 Skrevet 25. april 2019 Alle rom flyter. Barna har leker de har vokst fra overalt, klær de har vokst fra, senger som drukner i kosedyr. Soverommet til mannen og meg blir brukt som midlertidig bod for all mulig dritt som ikke har en egen plass. Handlet noe som ikke er sortert? Sett det på mammas rom. En bursdagsgave til niesen? Ligger i haugen. Viktige papirer? På vår kommode. Osv. Stua er alltid full i ladere, leker og det samler seg opp med pynt og dill. Jeg står midt i og skal henge opp lysere gardiner, men tror jaggu jeg skal hente noen flytteesker, kaste og fjerne et halvt tonn skrot på loft, kjeller og søppelhaug. Jeg er lei av å drukne. Er jeg alene i at alle husets kroker blir fulle? Anonymkode: 7bb3d...e4c 9
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #2 Skrevet 25. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Alle rom flyter. Barna har leker de har vokst fra overalt, klær de har vokst fra, senger som drukner i kosedyr. Soverommet til mannen og meg blir brukt som midlertidig bod for all mulig dritt som ikke har en egen plass. Handlet noe som ikke er sortert? Sett det på mammas rom. En bursdagsgave til niesen? Ligger i haugen. Viktige papirer? På vår kommode. Osv. Stua er alltid full i ladere, leker og det samler seg opp med pynt og dill. Jeg står midt i og skal henge opp lysere gardiner, men tror jaggu jeg skal hente noen flytteesker, kaste og fjerne et halvt tonn skrot på loft, kjeller og søppelhaug. Jeg er lei av å drukne. Er jeg alene i at alle husets kroker blir fulle? Anonymkode: 7bb3d...e4c Neida Bli med her Anonymkode: 36e61...6c0 4
Miewyn77 Skrevet 26. april 2019 #3 Skrevet 26. april 2019 Se Netflix sin serie opprydning med Marie Kondo for tips og inspirasjon! 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #4 Skrevet 26. april 2019 Du er ikke alene! I anledning at vi skal flytte i august, begynte jeg forrige måned å rydde. To voksne og to barn, helt utrolig hvor mye man har!! Hvem trenger 60 kosedyr? Ti sett med sengetøy pr person? 30 kjøkkenglass. Helt utrolig! Jeg har gitt bort 15 pappesker til Fretex og kastet en hel haug. Langt fra ferdig! Det er så deilig, føler meg fri! Anonymkode: 609b6...209 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #5 Skrevet 26. april 2019 Om huset flyter av ting barna har vokst fra har du jo ikke hengt helt med selv. Anonymkode: 9bd6d...3ee 1
Gjest Blondie65 Skrevet 26. april 2019 #6 Skrevet 26. april 2019 Jeg tror det er lurt å ha en gjennomgang av boder, skuffer og skap en gang pr år.
Tvist Skrevet 26. april 2019 #7 Skrevet 26. april 2019 Legg ut på finn.no, gi bort alt barna er for store til. 1
sommermor Skrevet 26. april 2019 #8 Skrevet 26. april 2019 Jeg vil anbefale boken " De beste tingene i livet er ikke ting" av Liv Loftesnes og Yngvar Andersen. De bodde før i et hjem tilsvarende ditt, før de begynte å leve mer med mindre. En inspirerende bok,synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #9 Skrevet 26. april 2019 I vår har vi fått gitt bort utrolig mye til loppemarkeder. Veldig deilig! Vi blir kvitt ting, samtidig som vi er med og støtter korps, idrett, skole etc. Har også solgt noe på Finn, men det er mye organisering og styr. Vi tok ett rom om gangen og kastet ting i esker for gi bort, selge, beholde og kaste. Det er utrolig mye ting over alt som jeg har beholdt i årevis uten at jeg EGENTLIG skjønner hvorfor. Det er jo bare TING, og jeg bruker det ikke. begynte prosessen etter at foreldrene til min venninne gikk bort og hun fikk jobben med å rydde huset etter dem. For en jobb! Jeg vil ikke at mine barn skal stå med mitt skrot og lure på om det var verdifullt for meg eller om de har samvittighet til å kvitte seg med det. Anonymkode: ae18f...d0c 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #10 Skrevet 26. april 2019 Er selv en fan av "the minimalists", du finner dem på YouTube. Har selv kvittet meg med tilsammen flere tilhengerlass med gamle leker, memorabilia, tøy og generelt masse fyllstoff fra skuffer og skap. Anonymkode: 16803...d34
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #11 Skrevet 30. april 2019 På 25.4.2019 den 15.16, AnonymBruker skrev: Alle rom flyter. Barna har leker de har vokst fra overalt, klær de har vokst fra, senger som drukner i kosedyr. Soverommet til mannen og meg blir brukt som midlertidig bod for all mulig dritt som ikke har en egen plass. Handlet noe som ikke er sortert? Sett det på mammas rom. En bursdagsgave til niesen? Ligger i haugen. Viktige papirer? På vår kommode. Osv. Stua er alltid full i ladere, leker og det samler seg opp med pynt og dill. Jeg står midt i og skal henge opp lysere gardiner, men tror jaggu jeg skal hente noen flytteesker, kaste og fjerne et halvt tonn skrot på loft, kjeller og søppelhaug. Jeg er lei av å drukne. Er jeg alene i at alle husets kroker blir fulle? Anonymkode: 7bb3d...e4c Jeg syns det er fint at du har oppdaget hvor mye dere har, da først er det mulig å gjøre noe med det. De fleste mennesker, tror jeg, eier for mange ting. Jeg prøver å eie minst mulig og har et minimalistisk livssyn om man skal kalle det noe. I tillegg er jeg så papirløs som mulig. Det er mange fordeler med å eie det man trenger/har bruk for og ikke mer. Det er lett å rydde, mindre å vedklikeholde/ta vare på, mindre stress, mer "luft" i leiligheten, mer kontroll, slippe å lete etter noe, dør jeg så blir det lite å rydde opp i for de etterlatte, det er miljøvennlig, man spare penger på å ikke kjøpe unødvendige ting, kjøper kvalitet framfor kvantitet og ikke minst - det gir ro i sjelen og tid til viktigere ting i livet. Tips: Begynn på 30 dagers utfordringen - fjerne 465 eiendeler. Det er lett, gøy og vanskelig og utfordrende. Man lærer noe om seg selv og finner ut hva man virkelig trenger. Ikke minst er det utrolig deilig! Anonymkode: 06c67...f17 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #12 Skrevet 30. april 2019 På 25.4.2019 den 15.16, AnonymBruker skrev: Alle rom flyter. Barna har leker de har vokst fra overalt, klær de har vokst fra, senger som drukner i kosedyr. Soverommet til mannen og meg blir brukt som midlertidig bod for all mulig dritt som ikke har en egen plass. Handlet noe som ikke er sortert? Sett det på mammas rom. En bursdagsgave til niesen? Ligger i haugen. Viktige papirer? På vår kommode. Osv. Stua er alltid full i ladere, leker og det samler seg opp med pynt og dill. Jeg står midt i og skal henge opp lysere gardiner, men tror jaggu jeg skal hente noen flytteesker, kaste og fjerne et halvt tonn skrot på loft, kjeller og søppelhaug. Jeg er lei av å drukne. Er jeg alene i at alle husets kroker blir fulle? Anonymkode: 7bb3d...e4c Jeg tror nok de aller fleste kvitter seg med klær som er for små fortløpende. Hva skal du med klær ingen bruker? Hva skal du med ting familien i så liten grad liker at de skjuler det på soverommet ditt? Anbefaler at du innfører maks-begrensning på alt dere eier. Feks: har ungene stort mer enn en ukes forbruk av klær hver så har de nok, og da kjøper du ikke mer. Ønsker eldstemann seg ny shorts selv om han beviselig har 3? Ja, da må får han valget mellom å handle med ukepengene og kaste et gammelt plagg eller glemme det. Innfør samme regel for leker: etter bursdag og jul har ungene fått x leker, så da må x leker doneres, selges eller byttes inn igjen i butikken. Får ikke leken plass i hylle designert som plass for leke? Ja, da må noe annet i rommet ut. Først må dere selvsagt donere bort nok leker til at barna har et overkommelig antall (10-12 hver holder plenty) Fordelen med denne løsningen er at barna kommer til å lage ønskelister og faktisk ønske seg ting heller enn å sukke og oppleve at gaver mer er stress fordi de da enda mer drukner i leker de ikke liker. Og så innfører dere selvsagt samme regler for voksne. Sett av en (relativt liten) kasse til hver av hobbyene dere har. Er den full må noe doneres eller intet nytt kjøpes inn. Dette med hauger av nye ting er mye lettere: ikke kjøp noe før dere trenger det. Ting en trenger eller virkelig ønsker seg havner aldri i en haug. Der havner kun innkjøp en angrer på (og burde byttet inn igjen). Får dere gaver dere misliker: få dem ut av huset med en gang. Ikke vent så mye som en uke - returner i butikken, selg eller doner straks tingen er pakket ut. Anonymkode: 41ba4...2d2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå