Gå til innhold

solsikker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring og råd om solsikker? Jeg gjorde kanskje en feil da jeg sådde alle 10 frøene i samme potte? De har iallfall begynt å spire, er ca 5cm høye. Holder de lyst, men har ikke tort å sette de ut på balkongen ennå (bor i oslo).

Når bør de plantes i større potter f.eks? 

Anonymkode: 0b355...eca

AnonymBruker
Skrevet

Følger denne tråden 😊

Anonymkode: 4276c...242

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaring og råd om solsikker? Jeg gjorde kanskje en feil da jeg sådde alle 10 frøene i samme potte? De har iallfall begynt å spire, er ca 5cm høye. Holder de lyst, men har ikke tort å sette de ut på balkongen ennå (bor i oslo).

Når bør de plantes i større potter f.eks? 

Du kan potte om i flere potter, så får de bedre plass til å vokse. Du kan også sette ut pottene på dagtid, men ta dem inn om natten. Litt ekstra jobb, men da slipper du lange, tynne planter som vil ha mer lys. 

Anonymkode: d289a...1e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en helt vanlig måte å gjøre det på, først så litt tett - og så etter en stund dele småplantene over i litt større småpotter. Det kalles prikling :)

Når de er 5 cm høye tåler de nok helt fint å pottes om. Vær oppmerksom på at rota kan være nesten like lang, og det viktige er å passe på rota og få den så hel som mulig med over i ny potte. 

Denne har gode bilder og bra praktisk tips: http://www.hageniboks.no/prikling/
Denne har video: https://www.moseplassen.no/2011/03/slik-prikler-du-video/

Anonymkode: 98989...6fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en helt vanlig måte å gjøre det på, først så litt tett - og så etter en stund dele småplantene over i litt større småpotter. Det kalles prikling :)

Når de er 5 cm høye tåler de nok helt fint å pottes om. Vær oppmerksom på at rota kan være nesten like lang, og det viktige er å passe på rota og få den så hel som mulig med over i ny potte. 

Denne har gode bilder og bra praktisk tips: http://www.hageniboks.no/prikling/
Denne har video: https://www.moseplassen.no/2011/03/slik-prikler-du-video/

Anonymkode: 98989...6fc

tusen takk for tips! Men jeg er usikker på om solsikker bør gjødsles? Går det greit uten? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

tusen takk for tips! Men jeg er usikker på om solsikker bør gjødsles? Går det greit uten? 

Tviler på at de klarer å vokse et par meter om de ikke får gjødsel og sette frø. Det er jo gigantiske blomster som krever masse næring for å bli skikkelig solsikker med normal høyde og tykkelse.

Du bør gjødsle dem. Du får kjøpt flytende balkonggjødning som du kan blande i vannet.

Anonymkode: b38c5...356

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Med solsikker så er det et frø pr. potte som gjelder. Man kan starte dem inne, ta dem ut på dagtid når de har spiret og ta dem inn på nattestid. Det kan man gjøre enkelt i et "drivhus" som man lager av en plastkasse med lokk. Det er lett å bære inn og ut. (Se bilde) 

Solsikkene trenger dagslys og kjølig klima, slik at de vokser seg kraftig istedet for høye og pinglete planter. Så ut med dem. 

Som menneskene trenger også solsikker mat. Etterhvert som de blir større kan de få gjødsel, kaffigrut, nestlevann eller hønsegjødsel blandet med vann. 

Når man planter de små solsikkeplantene videre til store potter så ha lite lag med litt kugjødsel eller god kompostjord et stykke nede i potten under den andre jorden, slik at når planten blir større så ligger maten og venter på den. Kugjødsel eller kompostjord fåes på hagesenteret. 

640x478_ac.jpg

3f195bdf1a86830dfe0dc4aa86a5f46d.jpg

Skrevet

Jeg starter ca 10 frø i samme potte. Stor potte riktignok. Det har gått helt greit for meg å dele dem opp fra den potten ved utplanting i alle år. Jeg starter forresten frøene i litt fuktig papir i en tett boks. Etter at frøene spirer, det tar 2-3 dager, settes de i potten. Da slipper jeg å bruke plass på frø som ikke spirer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...