Gå til innhold

Når tar man NIPT prøve? Noen her som har gjort det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi hadde planer om å gjøre det, men mistet dessverre før uke 10.

vi booket bare online på barnmorskhuset i Gøteborg og har planer om å gjøre det igjen hvis det skulle dukke opp en ny graviditet. 

Anonymkode: fafc9...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å si at det kan gjøres fra uke 10. 

Anonymkode: fafc9...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fortell gjerne hvor dere dro og hva dere betalte?

Har hørt at København utfører flere tester enn Sverige er det sant?

Hva gjør de under prøven? Blodprøver bare?

Bestilte dere time lang tid i forveien?

Anonymkode: 1cc56...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var hos Barnmorskahuset i Gøteborg. Der kostet nipt-test 5495 svenske kr.

Jeg ble tatt imot og behandlet av en utrolig hyggelig jordmor. Hun snakket med meg først litt om graviditeten og litt om testen. Deretter tok hun ultralyd. Hun tok seg god tid. Deretter tok hun blodprøve (to, små glass om jeg husker rett). Så forklarte hun nøye om testen, hvilke valg man har og fylte ut skjema der man krysser av for hva man ønsker å vite. Hun gikk også nøye igjennom hvordan testresultatene så ut og hva alle indikatorene betydde.

Jeg rundet uke 10 i jul/nyttår. Bestilte første time etter juleferien. Bestilte før jul, ikke noe problem å bestille time (online, du kan velge tid selv).

Anonymkode: 2d642...a7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi tok den 10+4 på Ultralydklinikken i København. 

København tester for en god del flere sykdommer enn hva de gjør i Sverige. Vi tok Panoramatesten, som betyr full pakke - de testet for alt som kunne testes for. I Sverige tror jeg bare de tester for 4 sykdommer. Les på ultralydklinikken.dk for å se hva som testes for der. 

Først fikk vi god informasjon når vi kom og måtte fylle ut skjema om siste mens, familiesykdommer og livsstil. Deretter ble det tatt en lang og grundig ultralyd hvor legen sjekket hele fosteret fra topp til tå samt livmoren og det hun ellers kunne se - varte kanskje tre kvarter eller noe. Vi fikk også masse bilder, og ble forklart godt underveis hva hun så etter og at det var normalt. Deretter tok sekretæren blodprøver, vi betalte og gikk. 

Bestilte tid på onlinebooking på internett kanskje en uke i forveien. 

Fikk svar etter 9 dager. 

Anbefaler det sterkt, har aldri angret et sekund. Men, det var dyrt - vi betalte rundt 7000 kr norske kroner + reise.

Anonymkode: 10494...2d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg spørre hva dette er? Er det vanlig?

bør alle gjøre det? Jeg har nemlig ikke hørt om det og nå er jo det litt sent i mitt tilfelle..

Anonymkode: 77cd2...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bør alle gjøre det? Jeg har nemlig ikke hørt om det og nå er jo det litt sent i mitt tilfelle..

Det blir tilbudt til de over 38 i Norge. Det er for å se sjansene for ulike kromosomfeil etc. 

Er man under 38 år går man det ikke i Norge. Så det er ikke vanlig nei 🙂

Anonymkode: 03dc4...8e9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en test hvor de via mors blod kan undersøke fosterets DNA for kromosomfeil som f.eks. Downs syndrom. Testen er 99 % sikker og innehar ingen abortrisiko. Den tilbys i Norge kun til kvinner i risikogrupper som er over 38 år, og i Norge undersøker den heller ikke for alle sykdommer. I Danmark (som jeg skrev over) tester de for en røys kromosomavvik. Om det er vanlig? Tja. Er jo flere og flere som reiser til DK eller Sverige for å ta den - men tror ikke den er vanlig liksom. Er heller ingen anbefalinger om å ta den, er mer frivillig hvis man er nysgjerrig eller redd for avvik.

Anonymkode: 10494...2d5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vet om mange som har reist til København eller Gøteborg for å ta testen, så jeg vil tro at det begynner å bli vanlig. Personlig skjønner jeg ikke hvordan noen takler å gå gjennom en graviditet uten å ta en slik test. Jeg hadde vært altfor nervøs helt fram til fødselen. Kanskje fordi jeg cet om noen som fødte et barn med trisomi 18.

Anonymkode: e60e7...b0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om mange som har reist til København eller Gøteborg for å ta testen, så jeg vil tro at det begynner å bli vanlig. Personlig skjønner jeg ikke hvordan noen takler å gå gjennom en graviditet uten å ta en slik test. Jeg hadde vært altfor nervøs helt fram til fødselen. Kanskje fordi jeg cet om noen som fødte et barn med trisomi 18.

Før så hadde man jo ikke muligheten til å ta en slik test... jeg hadde ikke hørt om denne en gang. 

Men jeg valgte tidlig ul for mål av nesebein, nakkefoldt, kjeveledd og slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om noen som har reist 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av de 12 jeg vet om som har fått barn nylig tok kun en av de NIPT test. Nå kjenner ikke jeg til statistikken, men tror ikke det er "vanlig" enda, men fult mulig det blir det.

Testen, reisen osv koster foreløpig mye penger, og det er penger ikke alle har. Sannsynligheten for at barnet har en av sykdommene det testes for er svært lav for de fleste. Jeg har tenkt at jeg skal ta den i neste svangerskap bare fordi jeg kan. Men jeg har ikke stresset noe i dette svangerskapet fordi jeg ikke tok den. Tok tidlig ultralyd i uke 12, og ordinær i uke 18.. og begge så helt fine ut. Da er det ikke verdt å henge seg opp i den bittelille mikroskopiske sjansen for at noe likevel kan være galt :)

Anonymkode: 4b97a...c9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det blir tilbudt til de over 38 i Norge. Det er for å se sjansene for ulike kromosomfeil etc. 

Er man under 38 år går man det ikke i Norge. Så det er ikke vanlig nei 🙂

Tilbys ikke til alle over 38, kun dem hvor det oppdages risiko for avvik ved duotest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var i København og tok NIPT-test (panorama) nå i påska. Var da 10+0. Får svar uti neste uke en gang.

Det er sure penger, og helt vilt at dette ikke tilbys alle gravide i Norge. Utrolig provoserende at man i verste fall skal måtte gå helt til uke 18 for å finne ut at noe er alvorlig galt med fosteret... Håper politikerne snart tar til vettet og lar kvinner få tilgang til nødvendig informasjon om fosteret hun bærer på - og at de faktisk stoler på at kvinnen selv er best egnet til å ta riktige valg for seg selv og sin familie.

End of rant.

Anonymkode: 4e215...2e9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi var også i Gøteborg, tok Harmonytesten. På denne kan man også få vite kjønn om man ønsker det. Veldig fornøyd! 

Anonymkode: 3b5ff...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...