mam4ma Skrevet 25. april 2019 #1 Skrevet 25. april 2019 Vet ikke helt hvorfor jeg skriver her... "Få ut" litt kanskje... Jeg får av og til så fryktelig vondt av yngstedatteren min på 8. Hun har dysleksi, diskalkuli, lav minnekapasitet + diverse. Kjempeartig jente som alle liker, har masse venner og er aldri i konflikt! Veldig rettferdighetssans og fornuftig. Kjempegod til å snakke engelsk. Hun tenker mye og lurer på mye, og spør "glupe" spørsmål. Hun går nå i 3. og det river meg i hjertet all dritten hun må kjempe seg gjennom i mange år fremover... Vi var på elevkveld der de hadde laget program, alle leste opp rimelig lange snutter de hadde skrevet, mens min datter hadde skrevet en bitteliten snutt som læreren måtte lese.. Det skjærer meg i hjertet! Hun er skikkelig smart og snill, og så er det faktisk bokstaver og tall som skal holde henne tilbake!! 😭 Vet at dyslektikere klarer seg bra! Storebror på 17 har også dysleksi, og det har vært et par tøffe tak, men går greit. Men hun er hardere "angrepet" og vil måtte jobbe utrolig hardt for å oppnå greie resultater... Blir jo får småtteri å regne sammenlignet med alvorlig syke barn altså, men jeg kjenner altså på at jeg synes det er ...tja... urettferdig for hennes del... Jaja...takk til dere som gadd lese ❤️ 1
sstinemor Skrevet 25. april 2019 #2 Skrevet 25. april 2019 huff, ja det er noe dritt:( Ene av tvillingene våre sliter også med dysleksi, og jeg får så vondt av henne når tvillingsøsteren leser flytende mens hun må ha hjelp til selv de små ordene💔 Det er en tøff kamp som man må igjennom desverre 2
Måbarefåsiat... Skrevet 25. april 2019 #3 Skrevet 25. april 2019 Det er fryktelig når barna våre må slite urettferdig mye. Det er lov å kjenne på den sorgen. Jeg regner med at PPT er inne så jenta di får all hjelp og støtte hun trenger. 1
mam4ma Skrevet 25. april 2019 Forfatter #5 Skrevet 25. april 2019 Ja, vi måtte kjempe masse for at sønnen vår skulle få hjelp, så her er jeg på hugget... 🙈🤣 Jada, PPT er involvert, hun har "tilstandsrapport" etter alle tester, deprimerende lesning... Tusen takk alle! 🥰 "Hemmeligheten" blir vel å holde selvtilliten hennes oppe, etterhvert som hun oppdager at "alle andre" kan... 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #6 Skrevet 25. april 2019 Ja, det er tøft. Jan anbefale deg å engasjere deg i dysleksiforeningen. De har ofte tips å komme med, alltid oppdatert på lover og rettigheter etc. Anonymkode: a292b...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #7 Skrevet 16. juni 2019 På 25.04.2019 den 14.18, mam4ma skrev: Vet ikke helt hvorfor jeg skriver her... "Få ut" litt kanskje... Jeg får av og til så fryktelig vondt av yngstedatteren min på 8. Hun har dysleksi, diskalkuli, lav minnekapasitet + diverse. Kjempeartig jente som alle liker, har masse venner og er aldri i konflikt! Veldig rettferdighetssans og fornuftig. Kjempegod til å snakke engelsk. Hun tenker mye og lurer på mye, og spør "glupe" spørsmål. Hun går nå i 3. og det river meg i hjertet all dritten hun må kjempe seg gjennom i mange år fremover... Vi var på elevkveld der de hadde laget program, alle leste opp rimelig lange snutter de hadde skrevet, mens min datter hadde skrevet en bitteliten snutt som læreren måtte lese.. Det skjærer meg i hjertet! Hun er skikkelig smart og snill, og så er det faktisk bokstaver og tall som skal holde henne tilbake!! 😭 Vet at dyslektikere klarer seg bra! Storebror på 17 har også dysleksi, og det har vært et par tøffe tak, men går greit. Men hun er hardere "angrepet" og vil måtte jobbe utrolig hardt for å oppnå greie resultater... Blir jo får småtteri å regne sammenlignet med alvorlig syke barn altså, men jeg kjenner altså på at jeg synes det er ...tja... urettferdig for hennes del... Jaja...takk til dere som gadd lese ❤️ Har hun ADHD og autisme/asperger i tillegg til dysleksien? Anonymkode: 1b8c2...e6c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #8 Skrevet 16. juni 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hun ADHD og autisme/asperger i tillegg til dysleksien? Anonymkode: 1b8c2...e6c Herregud. Anonymkode: eed0b...7ae
mam4ma Skrevet 16. juni 2019 Forfatter #9 Skrevet 16. juni 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hun ADHD og autisme/asperger i tillegg til dysleksien? Anonymkode: 1b8c2...e6c Jeg skal ikke bastant si nei, da jeg ikke vet hvordan dette nødvendigvis utarter seg.. men tror ikke det! ADHD har jeg tenkt på noen ganger, men vet ikke hvordan det eventuelt diagnoseres? Har hørt det er litt annerledes med jenter...
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. juni 2019 #10 Skrevet 16. juni 2019 Skjønner det er tøft. Men hun har jo rett på tilpasset opplæring. Og det er viktig å være åpen om det til venner etc slik at det ikke er skambelagt, at hun er verken dum eller uintelligent, men at det er noe som er medfødt. Gjerne lese Denne boken med henne 😊 Og hele Beckham familien er dyslektikere. De har jo klart seg bra 😉 Bruke datahjelpemidler som Lingdys, Textpilot og CD-ord. Ha tilgang til bøker, artikler m.m. på lyd/digitalt. Det er skolens ansvar å anskaffe disse. Skolen bestiller fra www.skolelydbok.no og www.brettboka.no og www.smartboka.no. Merk at skolen må gi opplæring i hjelpemidler og pedagogiske læremidler som eleven trenger. Tilpassede lekser. Eksempler: Eleven leser inn leksen på bånd, får den digitalt, læreren lager lettleste referater, egen plan for lekselesing, tilpasser etter elevens læringsstil. Tilpassede prøver og eksamener. Eksempler: data med retteprogram og talesyntese, ekstra tid, muntlig prøveform/kombinert muntlig og skriftlig.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #11 Skrevet 16. juni 2019 Ingen grunn til å synes at dette er urettferdig. Visste du at alle mennesker i hele verden har faktisk dysleksi? Selv du. Og Barack Obama. Og Donald Trump. Og Trude Drevland. Og Kygo. Og Post Malone. Og absolutt alle. Det er nemlig bare ikke alle som har fått "diagnosen" ennå. Men bare vent. En dag om ikke så altfor lenge vil hele verden oppdage og forstå at vi alle er dyslektikere og dermed vil vi alle, absolutt alle mennesker i hele verden få diagnosen. Men vi er da fortsatt helt normale for det. Anonymkode: 1b8c2...e6c
mam4ma Skrevet 16. juni 2019 Forfatter #12 Skrevet 16. juni 2019 10 minutter siden, WhisperingWind skrev: Skjønner det er tøft. Men hun har jo rett på tilpasset opplæring. Og det er viktig å være åpen om det til venner etc slik at det ikke er skambelagt, at hun er verken dum eller uintelligent, men at det er noe som er medfødt. Gjerne lese Denne boken med henne 😊 Og hele Beckham familien er dyslektikere. De har jo klart seg bra 😉 Bruke datahjelpemidler som Lingdys, Textpilot og CD-ord. Ha tilgang til bøker, artikler m.m. på lyd/digitalt. Det er skolens ansvar å anskaffe disse. Skolen bestiller fra www.skolelydbok.no og www.brettboka.no og www.smartboka.no. Merk at skolen må gi opplæring i hjelpemidler og pedagogiske læremidler som eleven trenger. Tilpassede lekser. Eksempler: Eleven leser inn leksen på bånd, får den digitalt, læreren lager lettleste referater, egen plan for lekselesing, tilpasser etter elevens læringsstil. Tilpassede prøver og eksamener. Eksempler: data med retteprogram og talesyntese, ekstra tid, muntlig prøveform/kombinert muntlig og skriftlig. Jada, alt dette vet jeg 😊 Hun har individuell opplæringsplan og spes.ped. Hun får alle hjelpemidler. Og ingen synes hun er dum, heller ikke hun selv! Hun vet godt hva det skyldes og at hun må jobbe på litt andre måter med enkelte ting. Det er heller ikke skambelagt, da det har vært snakket åpent om hele tiden 😊 Hun er dessuten ganske sylskarp 😉 For litt siden spurte læreren henne om hun ville lese en engelsk setning på tavlen, da svarer snuppa: "jeg er god i engelsk, men jeg får ikke til å lese det, derfor vil jeg ikke prøve" Så ærlig og enkelt 🥰 Læreren fikk tårer i øynene. Hun vil nok klare seg fint i verden! Men jeg vet at det blir en lang kamp...og JEG synes det er litt "bittert" at det er selve bokstavene, lydene og tallene som skal lage trøbbel...
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #13 Skrevet 16. juni 2019 Så lenge hun og alle rundt henne vet hva det kommer av så burde det ikke være noe å bekymre seg for. Det er udiagnostisert dysleksi som gjerne får alvorlige konsekvenser. HDen største faren for henne er faktisk din bekymring som hun sikkert merker og lar seg påvirke av. Slutt med det. Erna Solberg har jo også dysleksi, og det gikk jo sånn halveis bra med henne. Anonymkode: 98f79...990
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. juni 2019 #14 Skrevet 16. juni 2019 12 minutter siden, mam4ma skrev: Jada, alt dette vet jeg 😊 Hun har individuell opplæringsplan og spes.ped. Hun får alle hjelpemidler. Og ingen synes hun er dum, heller ikke hun selv! Hun vet godt hva det skyldes og at hun må jobbe på litt andre måter med enkelte ting. Det er heller ikke skambelagt, da det har vært snakket åpent om hele tiden 😊 Hun er dessuten ganske sylskarp 😉 For litt siden spurte læreren henne om hun ville lese en engelsk setning på tavlen, da svarer snuppa: "jeg er god i engelsk, men jeg får ikke til å lese det, derfor vil jeg ikke prøve" Så ærlig og enkelt 🥰 Læreren fikk tårer i øynene. Hun vil nok klare seg fint i verden! Men jeg vet at det blir en lang kamp...og JEG synes det er litt "bittert" at det er selve bokstavene, lydene og tallene som skal lage trøbbel... Det skjønner jeg ❤️ Ingen ønsker at barna skal ha mer utfordringer enn de strengt tatt må ha🌸
mam4ma Skrevet 16. juni 2019 Forfatter #15 Skrevet 16. juni 2019 34 minutter siden, WhisperingWind skrev: Det skjønner jeg ❤️ Ingen ønsker at barna skal ha mer utfordringer enn de strengt tatt må ha🌸 Ja, verden er hard nok som den er 🤪
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #16 Skrevet 16. juni 2019 Vet du hva? Det er ingen grunn til å synes at dette er urettferdig. Visste du at alle mennesker i hele verden har faktisk dysleksi? Selv du. Og Barack Obama. Og Donald Trump. Og Trude Drevland. Og Kygo. Og Post Malone. Og absolutt alle. Det er nemlig bare ikke alle som har fått "diagnosen" ennå. Men bare vent. En dag om ikke så altfor lenge vil hele verden oppdage og forstå at vi alle er dyslektikere og dermed vil vi alle, absolutt alle mennesker i hele verden få diagnosen. Men vi er da fortsatt helt normale for det. Anonymkode: 1b8c2...e6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå