Gå til innhold

Hva kan en kreve av en 19 åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av en 19 åring som bor hjemme gratis, tjener det dobbelte av meg (stemor), hjelper til minimalt hjemmet og som har fått servert både bil og sertifikat fra foreldre, slipper å betale for årsavgift og forsikring selv.. Hvor mye er det innafor å kreve i bidrag til mat i mnd?? 

Anonymkode: bf08e...dd1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg ser nå at det beste svaret her, er at jeg kan kreve at han flytter for seg selv.. Men når det ikke er aktuelt før om noen år, evt. når han ser at det ikke er gratis å bo hjemme lenger.

Anonymkode: bf08e...dd1

• Liker 6
Skrevet

3 - 4.000 kroner. Det burde dekke mat, toalettpapir, vaskemiddel etc. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting en 19 åring burde ikke bo hjemme, kast h"n ut.

Anonymkode: 44c77...726

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bør h*n hjemme hvis inntekten er så høy og dere syns det er irriterende? 2000 kr for mat syns jeg er passe. Jeg bor alene og bruker mindre enn det, så jeg syns det bør holde

Anonymkode: 42a57...3b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri forventet eller forlangt noe penger av hjemmeboende barn, uansett alder!

MEN h*n må hjelpe til hjemme; måke, slå plen, vaske klær, vaske hus.

Og h*n måtte også ha betalt sine egne utgifter; bil, forsikring, toalettsaker, tlf, etc. Hadde også forventet at h*n sparte en god sum pr mnd, da jeg anser det som eneste grunn til å fornuftig bo hjemme. Og også handlet litt mat dann & vann 😊

Anonymkode: 05e3d...0ce

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Når barn skal flytte ut har ikke et bestemt år ved seg. Barnet bør flytte ut når alle støttebeina er på plass slik at vedkommende kan klare seg alene.

I dette tilfellet høres det ut som både inntekt er på plass og evt utdanning er ferdig....så han bør for både sin egen del og for deres del flytte ut snarest.

Det er i hovedsak fordi han trenger å utvikle seg videre nå som det andre grunnleggende er der. Da tenker jeg blant annet på forståelse for å holde en husstand med det det innebærer av renhold, innkjøp, mat og utgifter samt økonomistyring.

Det kan bli langt å falle om man har vendt seg til å kunne bruke hele inntekten på moro, så det må dere få slutt på straks.

Anonymkode: 85593...2a9

• Liker 6
Skrevet

Åh, nok en sjarmerende stemor... 🙄

• Liker 14
Skrevet

2800 sier SIFO at en ung gutt på den alderen spiser for i måneden. Såper, toalettartikler osv kommer i tillegg. Kvinner spiser også litt mindre enn menn generelt sett, så der er vel satsene et par-tre hundre kroner lavere i mat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Kontormus skrev:

Åh, nok en sjarmerende stemor... 🙄

Nei, nå får du gi deg. Dette har ingenting med stemoren, men en voksen mann i arbeid som ikke betaler for seg eller hjelper til i huset. Det er bare rett og rimelig å kreve bidrag til mat og at man tar seg av sin del av husarbeidet.

Anonymkode: abfe1...2bd

• Liker 23
Skrevet

Her var det mange kalde svar 🙂 

Poenget med at 19-åringen bor hjemme er vel å spare opp til egen bolig og andre voksenting, la hen få gjøre det sier nå jeg. Hen er bonusbarnet ditt, ikke en fremmed som skylder deg noe som helst. Du kan dog ta en samtale hvor du forklarer at hen må hjelpe til mer hjemme, det er jo en selvfølge og det er også viktig at hen mestrer husarbeid til hen flytter for seg selv eller i kollektiv.

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri forventet eller forlangt noe penger av hjemmeboende barn, uansett alder!

MEN h*n må hjelpe til hjemme; måke, slå plen, vaske klær, vaske hus.

Og h*n måtte også ha betalt sine egne utgifter; bil, forsikring, toalettsaker, tlf, etc. Hadde også forventet at h*n sparte en god sum pr mnd, da jeg anser det som eneste grunn til å fornuftig bo hjemme. Og også handlet litt mat dann & vann 😊

Anonymkode: 05e3d...0ce

Enig med denne!

Om 19-åringen nekter å spare så hadde jeg krevd husleie og satt det inn på konto for sparing. :) 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har du direkte utgifter på ham da? Jeg syns du skal kreve det dekket fra faren, eventuelt at du betaler 1/3, han 2/3 av husholdningsutgiftene hvis det er dere tre.  

Jeg antar da at det ikke er du som dekker sertifikat, bil årsavgift eller lønner ham.

Anonymkode: 060bc...213

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nå får du gi deg. Dette har ingenting med stemoren, men en voksen mann i arbeid som ikke betaler for seg eller hjelper til i huset. Det er bare rett og rimelig å kreve bidrag til mat og at man tar seg av sin del av husarbeidet.

Anonymkode: abfe1...2bd

Ja, men det er foreldrene som "forhandler" med barna.

At en 19-åring tjener dobbelt så mye, sier mer om TS og man kan undres over hennes bidrag ut over å irritere seg

• Liker 6
Skrevet

Hvis ens voksne barn er i stand til å forsørge seg selv bør de gjøre det - ferdig snakka! De må gjerne bo hjemme, men da bør de betale som om de bodde på hybel for rommet de disponerer osv.. Det handler om å ikke "sy puter under armene" på dem og om å lære dem verdien av og økonomien bak selvstendighet.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dersom han sparer og ellers hjelper litt til i huset, synes jeg det er greit at han har gratis kost og losji. Dersom han soser bort den gode inntekten, hadde jeg enten krevd at han flyttet, eller at han betalte rundt 3000 i leie.

Anonymkode: c1b3e...2a4

• Liker 1
Skrevet

Høres ikke ut som om du TS har vært særlig involvert i oppdragelsen så langt. Hvordan kan du da tro at du kan kreve noe som helst nå? Du snakker om den unge voksne er en fremmed, ikke et familiemedlem av kjøtt og blod.

Du ligger akkurat slik du har redet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, ikkevoksen skrev:

Her var det mange kalde svar 🙂 

Poenget med at 19-åringen bor hjemme er vel å spare opp til egen bolig og andre voksenting, la hen få gjøre det sier nå jeg. Hen er bonusbarnet ditt, ikke en fremmed som skylder deg noe som helst. Du kan dog ta en samtale hvor du forklarer at hen må hjelpe til mer hjemme, det er jo en selvfølge og det er også viktig at hen mestrer husarbeid til hen flytter for seg selv eller i kollektiv.

Du forutsetter at pengene går til sparing?

Om de ikke gjør det - slik som i de fleste tilfeller, så gjør man barna en bjørnetjeneste ved å tilby denne typen forpliktelsesløst luksusliv hvor man lærer at alt man tjener kan brukes på seg selv.

Hvorfor har så mange unge gjeldsproblemer som følge av forbrukslån i dag? - jo, det er fordi mange unge har fått lov til å ta denne typen luksuriøse hvileskjær og da blir forbruksmønsteret ekstremt vanskelig å snu den dagen man faktisk har økonomiske forpliktelser.

Jeg vil hevde at du er snillere om du riser ungene dine, enn om du lar de bo gratis hjemme et par år og lar de bruke all inntekt på seg selv, for det har vært manges ulykke.

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du forutsetter at pengene går til sparing?

Om de ikke gjør det - slik som i de fleste tilfeller, så gjør man barna en bjørnetjeneste ved å tilby denne typen forpliktelsesløst luksusliv hvor man lærer at alt man tjener kan brukes på seg selv.

Hvorfor har så mange unge gjeldsproblemer som følge av forbrukslån i dag? - jo, det er fordi mange unge har fått lov til å ta denne typen luksuriøse hvileskjær og da blir forbruksmønsteret ekstremt vanskelig å snu den dagen man faktisk har økonomiske forpliktelser.

Jeg vil hevde at du er snillere om du riser ungene dine, enn om du lar de bo gratis hjemme et par år og lar de bruke all inntekt på seg selv, for det har vært manges ulykke.

Jeg er enig i at unge trenger å lære økonomi tidlig, men her fikk jeg inntrykk av at ts legger trykk på at hun er stemor og da tenker jeg automatisk at hun ikke nødvendigvis vil tenåringens beste her - for det beste er jo å ta denne viktige samtalen om økonomi og sparing og la hen spare. Kanskje det er rimelig å be om noen penger i måneden, men hen flytter jo fortere ut om hen greier å spare opp nok til egenkapital.

Synes også det er flust av stemødre generelt på kvinneguiden som virker kalde mot bonusbarna sine og det er utrolig trist lesing.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres helt merkelig å kreve husleie og penger for mat av en 19-åring som bor hjemme. Jeg hadde blitt ganske såret hvis mine foreldre hadde krevd det. Jeg tenker heller man bør kreve at 19-åringen av og til tar på seg oppgaver som lage middag, støvsuge, vaske, ta ut av oppvaskmaskinen, handler inn mat iblant osv. I tillegg prøve å få han til å spare mest mulig penger til bolig mens han bor hjemme.

Anonymkode: 43768...52b

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...