Gå til innhold

Tomannsbolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å legge inn bud på en tomannsbolig vi liker veldig godt. Eneste minus er nettopp det at det er en tomannsbolig. Jeg stort sett bodd hele livet i enebolig med god avstand til nærmeste nabo. Jeg lurer på hvor mye støy er det vanligvis i en tomannsbolig?

Det er en vertikaldelt tomannsbolig bygd i 2005 og ligger i et ganske rolig nabolag. Vet at naboene er 2 voksne med 2 jenter på 3 og 6 år. Vi har selv et barn på 1,5 år. Vi legger oss ganske tidlig på kvelden, typ 21-21.30. Hvis naboen da sitter å ser på tv, vil vi høre dette godt? At det kan bli litt støy når naboen har barnebursdag, klipper plen eller har grillfest skjønner jeg jo, men hvor støy mye hører man i tilsvarende bolig sånn til hverdags?

Anonymkode: 5bdf4...489

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vurderer å legge inn bud på en tomannsbolig vi liker veldig godt. Eneste minus er nettopp det at det er en tomannsbolig. Jeg stort sett bodd hele livet i enebolig med god avstand til nærmeste nabo. Jeg lurer på hvor mye støy er det vanligvis i en tomannsbolig?

Det er en vertikaldelt tomannsbolig bygd i 2005 og ligger i et ganske rolig nabolag. Vet at naboene er 2 voksne med 2 jenter på 3 og 6 år. Vi har selv et barn på 1,5 år. Vi legger oss ganske tidlig på kvelden, typ 21-21.30. Hvis naboen da sitter å ser på tv, vil vi høre dette godt? At det kan bli litt støy når naboen har barnebursdag, klipper plen eller har grillfest skjønner jeg jo, men hvor støy mye hører man i tilsvarende bolig sånn til hverdags?

Vi bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 50-tallet - altså en ganske annen situasjon enn en nyere vertikaldelt. Hos oss er det relativt lydt, men likevel plages vi ikke noe særlig av lyd, men det kommer jo an på hvem som bor der også. Uansett, jeg tror ikke du kommer til å plages noe særlig av lyd el.l. med mindre du har ekstremt støyende naboer.

Anonymkode: 8cf91...1cc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i vertikaltdelt, hører null!

Antar også at der er tykk brannmur mellom.

Eneste visst det er helt, helt stille i huset og jeg er på badet, og dersom naboen går på do, så hører jeg såvidt at hun trekker i snoren. :)

Anonymkode: 4da17...0e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 50-tallet - altså en ganske annen situasjon enn en nyere vertikaldelt. Hos oss er det relativt lydt, men likevel plages vi ikke noe særlig av lyd, men det kommer jo an på hvem som bor der også. Uansett, jeg tror ikke du kommer til å plages noe særlig av lyd el.l. med mindre du har ekstremt støyende naboer.

Anonymkode: 8cf91...1cc

Skulle til å skrive det samme. Vi bor i firemannsbolig fra 50-tallet, med nabo både over og ved siden. Vi plages heller ikke nevneverdig av lyd fra naboene, og i den grad man merker naboene i det hele tatt, er min erfaring at dette er lyder man blir vant til- og dermed etter hvert bare «sjalter ut». (Selvsagt med mindre man er veldig uheldig, og får naboer som støyer langt utover det som er normalt).

Anonymkode: 17197...c6e

AnonymBruker
Skrevet

Du får håpe og be om at naboene da ikke viser seg å være naboene fra helvete. Det er kjipt å bo så tett på noen om man ikke kommer overens.

Jeg har bodd i en firemannsbolig-rekkehus i flere år, og to av naboene der kom ikke overens, de kranglet som hund og katt. Med roping og trusler og gud vet hva. Han som bodde over henne, gjorde alt hva f... han kunne for å gjøre livet surt for henne under, som var en enslig, etterhvert uføretrygdet kvinne på 60.

Var glad jeg flyttet derfra og slapp å forholde meg til feiden mer.

Anonymkode: 3e160...27e

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merket null støy i 10 år i rekkehus (ende) Jeg tror dette går fint. Det er jo vertikaldelt.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i tomannsbolig nå, bodde før i rekkehus endeleilighet. Og har aldri vært plaget med bråk fra nabo. Eneste er at trappen til naboen, er inntil veggen vår til stuen. Så kan noen ganger høre da barna løper opp og ned den. Men det er ikke ofte. Det er jo uansett på dagtid. Jeg har bodd i blokk, rekkehus, enebolig og nå halvparten av tomannsbolig. eneste stedet jeg hadde ukoselige naboer, var da jeg bodde i enebolig. Ellers er de enten koselige, eller gjør ikke noe ut av seg. 

Anonymkode: 2eab0...88c

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i en eldre vertikaltdelt tomannsbolig, bygd i mur. Det er litt lydt, blant annet hører vi godt at barna springer rundt og hyler, ler og gråter dersom vi sitter nær den felles veggen. Vi hører også veldig godt stemmer på badet. Likevel er ikke dette noe som plager oss, for jeg regner med at de hører vårt barn like godt. Vi blir heller ikke plaget med festbråk eller høyt volum på tv eller musikk, siden de tross alt har vanlige jobber og små barn slik som oss.

Jeg synes det er litt fint å ha noen nære naboer, spesielt når begge familiene er i samme livsfase. Barna leker sammen, vi hjelper hverandre med vanning av planter og barnepass, drikker kaffe sammen og hjelper hverandre på forskjellige måter. Vi har også et godt samarbeid om det som må gjøres utvendig. Selvfølgelig er det ikke alle som er like heldige med naboene som oss.

Anonymkode: 01d03...70d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i en eldre vertikaltdelt tomannsbolig, bygd i mur. Det er litt lydt, blant annet hører vi godt at barna springer rundt og hyler, ler og gråter dersom vi sitter nær den felles veggen. Vi hører også veldig godt stemmer på badet. Likevel er ikke dette noe som plager oss, for jeg regner med at de hører vårt barn like godt. Vi blir heller ikke plaget med festbråk eller høyt volum på tv eller musikk, siden de tross alt har vanlige jobber og små barn slik som oss.

Jeg synes det er litt fint å ha noen nære naboer, spesielt når begge familiene er i samme livsfase. Barna leker sammen, vi hjelper hverandre med vanning av planter og barnepass, drikker kaffe sammen og hjelper hverandre på forskjellige måter. Vi har også et godt samarbeid om det som må gjøres utvendig. Selvfølgelig er det ikke alle som er like heldige med naboene som oss.

Anonymkode: 01d03...70d

Så koselig :) Håper vi blir heldig med naboene uansett hvor vi flytter. Er jo et familievennlig nabolag med lekeplass og andre barn vi drømmer om. Her vi bor nå er det ingen barn eller lekeplass i gangavstand 😕 Og selv om det er litt avstand til nærmeste nabo er de ikke spesielt hyggelige 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i vertikaldelt tomannsbolig fra 70-tallet og har aldri hørt noe fra naboene innendørs. Men så har vi bad og soverom på den siden av boligen som vender mot friluft, ikke mot den andre halvdelen.

Utendørs kan vi naturligvis høre hverandre hvis vi er ute samtidig, ,på samme side av huset, men jeg opplever det ikke som sjenerende.

Som en over her påpeker er det nok smart å tenke over hvorvidt du er i samme livsfase som naboen. Vi har ikke barn og setter stor pris på stillheten i nabolaget, så for oss ville det vært pyton hvis dere som småbarnsfamilie plutselig flyttet inn i den andre halvdelen ;) For dere derimot - topp med nabo i lik fase av livet.

Anonymkode: 78488...9e6

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet til tomannsbolig for et år siden, etter å ha bodd i enebolig med god plass rundt oss hele livet. Huset her er 10 år gammelt, og vi hører så vidt hvis naboen dundrer nedover trappa, men aldri ellers. Og jeg kan forestille meg at det ikke alltid er helt stille inne der med to barn under barneskolealder. Håper de aldri flytter - er viktig å ha gode naboer når det kommer til sånne ting som at huset skal males osv.

Anonymkode: 88261...391

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...