AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #1 Skrevet 25. april 2019 Vi skal flytte og står mellom å pendle 60 min til og fra den barnehagen vi har fått plass i eller å takke ja til en familiebarnehage. Jeg tror den barnehagen hun har fått plass i ville vært veldig fin, men å bruke 2 timer hver dag på pendling med en 1 åring frister lite. Her er mine pos og cons på familiebarnehagen har du noe å utfylle? pros: kort reisevei større sjanse for å bli kjent med barn fra nærmiljøet. små og trygge omgivelser for en liten 1 åring. cons: de er 4 småbarn per voksen (isteden for 3 i andre barnehager) uteplassen er ganske begredelig, liten skyggefull, ingen klatrestativene eller lekeapparater, kun løse leker og en sandkasse. liten pedagogdekning ( 1/2 dag i uken). De ansatte snakker dårlig norsk. på begynnelsen og slutten av dagen er de kun 1 på jobb. Begrensede åpningstider, og masse stengt i alle ferier. Noe jeg har glemt/oversett/bør tenke over? Anonymkode: 2599c...00d
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #2 Skrevet 25. april 2019 Som barnehagelærer med erfaring fra ordinær bhg og familiebhg, og basert på de punktene du skriver, ville jeg helt klart valgt å pendle det stykket som trengs for å ha barnet i en ordinær bhg. De første årene har så enormt mye å si for barnets liv videre, og barnet skal tilbringe nesten all sin tid i barnehagen fra man-fre. Man skal stole på at de ansatte har kompetanse nok til å følge barnets utvikling, utføre det pedagogiske arbeidet som kreves og gjøre dagene meningsfylte og trygge. Barnehagen er ikke lenger enn "oppbevaringsplass", men kan ses som det første steget inn i barnets mange år med utdanning - i tillegg til at de voksne blir viktige omsorgspersoner for så små barn. Dere skal føle at det er godt og trygt å forlate barnet i barnehagen hver morgen når dere drar videre på jobb. Jeg synes ikke en halv dag i uka med pedagog er nok, synes det høres skremmende ut at de ansatte i familiebarnehagen snakker dårlig norsk når de skal bidra med den ekstremt viktige språkutviklingen til barna, og det i tillegg er lav bemanning på enkelte tidspunkt. Bare et lite innspill fra meg. Lykke til! Anonymkode: e5eae...1e4 7
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #3 Skrevet 25. april 2019 Ingen av de to alternativene hørtes særlig fristende ut. Ingen av de to alternativene bør være for en lengre periode. Hvordan estimeres ventetiden for å få en barnehageplass i nærheten av hjem / en av foreldrenes arbeidsplass? For et par måneder kunne jeg gått for familiebarnehagen, hvis jeg visste at vi fikk plass i en vanlig barnehage ganske snart. En på 12 mnd har ikke så stort behov for lekeapparater etc, og mye av tiden går med til soving og spising (og særlig hvis dere foreldre kan bytte på å jobbe sent og tidlig slik at dagene blir korte der) I familiebarnehagen vi benyttet var det vi foreldrene som måtte bytte på være assistent ved sykdom, det var litt for ofte, og assistenten var ofte sykmeldt en uke eller to, men ikke så langvarig at vi kunne sette inn betalt vikar.. For oss foreldre ville det vært mye bedre om hun hadde få, lange fravær enn mange ganske korte. Vi tilbød vårt hjem som base for familiebarnehagen det året vi benyttet denne, det var litt slitsomt, men gjorde logistikken enkel, og vi visste at de var i rene og hyggelige lokaler, og hadde fin hage å være i (det var bare 1 og 2-åringer der). Vi satte opp en sandkasse med lokk og et huskestativ, og port i gjerdet slik at ingen kunne gå ut i veien. Anonymkode: 034b8...280 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #4 Skrevet 25. april 2019 Ingen av dem høres ut som gode alternativer. Jeg ville valgt familiebarnehagen for nå og håpet på plass i en annen barnehage så fort som mulig. En ettåring har ikke behov for klatrestativer, og alt som gjelder pedagoger og bemanning må jo barnehagen uansett følge lovverket Anonymkode: 72b35...dda
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #5 Skrevet 25. april 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen av dem høres ut som gode alternativer. Jeg ville valgt familiebarnehagen for nå og håpet på plass i en annen barnehage så fort som mulig. En ettåring har ikke behov for klatrestativer, og alt som gjelder pedagoger og bemanning må jo barnehagen uansett følge lovverket Anonymkode: 72b35...dda Dessverre familiebarnehager får dispensasjon fra at man skal være maks 3 småbarn per voksen, Gud vet av hvilken grunn. Ts Anonymkode: 2599c...00d 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #6 Skrevet 25. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ingen av de to alternativene hørtes særlig fristende ut. Ingen av de to alternativene bør være for en lengre periode. Hvordan estimeres ventetiden for å få en barnehageplass i nærheten av hjem / en av foreldrenes arbeidsplass? For et par måneder kunne jeg gått for familiebarnehagen, hvis jeg visste at vi fikk plass i en vanlig barnehage ganske snart. En på 12 mnd har ikke så stort behov for lekeapparater etc, og mye av tiden går med til soving og spising (og særlig hvis dere foreldre kan bytte på å jobbe sent og tidlig slik at dagene blir korte der) I familiebarnehagen vi benyttet var det vi foreldrene som måtte bytte på være assistent ved sykdom, det var litt for ofte, og assistenten var ofte sykmeldt en uke eller to, men ikke så langvarig at vi kunne sette inn betalt vikar.. For oss foreldre ville det vært mye bedre om hun hadde få, lange fravær enn mange ganske korte. Vi tilbød vårt hjem som base for familiebarnehagen det året vi benyttet denne, det var litt slitsomt, men gjorde logistikken enkel, og vi visste at de var i rene og hyggelige lokaler, og hadde fin hage å være i (det var bare 1 og 2-åringer der). Vi satte opp en sandkasse med lokk og et huskestativ, og port i gjerdet slik at ingen kunne gå ut i veien. Anonymkode: 034b8...280 Nei, ingenting hørtes fristende ut, men dette er alternativene. Det er tilnærmet umulig å få barnehageplass her utenom hovedopptak, så ser for meg at vi uansett må vente til august 2020. Ts Anonymkode: 2599c...00d
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #7 Skrevet 25. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som barnehagelærer med erfaring fra ordinær bhg og familiebhg, og basert på de punktene du skriver, ville jeg helt klart valgt å pendle det stykket som trengs for å ha barnet i en ordinær bhg. De første årene har så enormt mye å si for barnets liv videre, og barnet skal tilbringe nesten all sin tid i barnehagen fra man-fre. Man skal stole på at de ansatte har kompetanse nok til å følge barnets utvikling, utføre det pedagogiske arbeidet som kreves og gjøre dagene meningsfylte og trygge. Barnehagen er ikke lenger enn "oppbevaringsplass", men kan ses som det første steget inn i barnets mange år med utdanning - i tillegg til at de voksne blir viktige omsorgspersoner for så små barn. Dere skal føle at det er godt og trygt å forlate barnet i barnehagen hver morgen når dere drar videre på jobb. Jeg synes ikke en halv dag i uka med pedagog er nok, synes det høres skremmende ut at de ansatte i familiebarnehagen snakker dårlig norsk når de skal bidra med den ekstremt viktige språkutviklingen til barna, og det i tillegg er lav bemanning på enkelte tidspunkt. Bare et lite innspill fra meg. Lykke til! Anonymkode: e5eae...1e4 Familiebarnehager er definitivt oppbevaringsplasser, men jeg tenker også på hvor sliten en ettåring blir av lange dager ( må ha lengre dager i vanlig barnehage) for så å bli drasset rundt en time på kollektiv transport etter endt dag. Jeg syntes heller ikke at en halv dag med pedagog er nok og det skjærer meg i hjertet at jeg ikke syntes hele dette tilbudet er bra nok. Merkelig at de får drive sånn med massiv støtte fra kommunen. De har lav bemanning på alle tidspunkt, spør du meg. 1 voksen på 4 småbarn er helt vilt! I tillegg kan jo alt skje den tiden de er 1 person alen på begynnelsen og slutten av dagen. Om hun får et illebefinnende, eller noe alvorlig skjer med ett av barna. Takk for innspill! Ts Anonymkode: 2599c...00d
Angelheart2 Skrevet 25. april 2019 #8 Skrevet 25. april 2019 I utgangspunktet ville jeg valgt familiebarnehagen, slik jeg tenkte da jeg begynte å lese innlegget ditt. Men jeg syns ikke den familiebarnehagen du skisserer her hørtes ut som noe blivende sted for en ett-åring. Begge mine to minste har gått i familiebarnehage de første to årene og det var en kjempepositiv opplevelse for alle. Men vår familiebarnehage var drevet av ei som selv var utdannet barnehagelærer, hadde et kjempeflott hus å være i og supre uteområder. Vet du ikke spør om det og det er selvsagt ikke noe alternativ for dere (for ellers ville det jo ikke vært noe å lure på i det hele tatt), men jeg ville nok sett etter andre muligheter i nærheten.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #9 Skrevet 25. april 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Familiebarnehager er definitivt oppbevaringsplasser, men jeg tenker også på hvor sliten en ettåring blir av lange dager ( må ha lengre dager i vanlig barnehage) for så å bli drasset rundt en time på kollektiv transport etter endt dag. Jeg syntes heller ikke at en halv dag med pedagog er nok og det skjærer meg i hjertet at jeg ikke syntes hele dette tilbudet er bra nok. Merkelig at de får drive sånn med massiv støtte fra kommunen. De har lav bemanning på alle tidspunkt, spør du meg. 1 voksen på 4 småbarn er helt vilt! I tillegg kan jo alt skje den tiden de er 1 person alen på begynnelsen og slutten av dagen. Om hun får et illebefinnende, eller noe alvorlig skjer med ett av barna. Takk for innspill! Ts Anonymkode: 2599c...00d Det er helt klart ikke en ideell situasjon med så lang transporttid til og fra barnehagen for en ettåring, men jeg tenker at akkurat det er en situasjon mange er i. Flere som bor i storbyer bruker også en times tid til/fra barnehagen på kollektiv transport, selv om veien ikke i utgangspunktet er så lang, men fordi det er rushtrafikk. De opplever nok utfordringer knyttet til dette, men finner kanskje også greie løsninger etter hvert? Barnet får slappe av i vogna til og fra barnehagen, kanskje få seg en matbit og noe å drikke på veien. I tillegg vil en god barnehage være klar over denne situasjonen, og tilpasse der det er nødvendig. Det er slik at også i ordinære barnehager kan det ofte være 4 småbarn pr. ansatt, men da er det jo avdelinger i nærheten med ansatte som kan trå til om det trengs (og de tilpasser gjerne ved å slå sammen avdelinger og/eller passe ett eller flere barn for hverandre. Dersom den ene avd har flere voksne eller barna trenger sovevakt og så videre). Det er som oftest bare én person på tidligvakt/senvakt, og enkelte ganger kommer mange barn tidlig/hentes sent. Da blir det i mange barnehager ganske få voksne på mange barn. Det sårbare med familiebarnehagene er at det ikke er noe støtte rundt i form av flere avdelinger dersom noe skulle skje. Og det er i tillegg et vaktsystem som er gjennomtenkt med tanke på når det er pedagoger til stede - hver dag, heller enn at en pedagog "stikker innom" en halv dag i uka. Jeg skjønner at ingen av disse alternativene er ideelle for dere, men spør meg samtidig; hvorfor flytter dere en time unna den barnehagen dere har fått plass i, når alternativet er en familiebarnehage med få og lite kompetente ansatte? Hilsen barnehagelæreren som skrev lengre oppe Anonymkode: e5eae...1e4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #10 Skrevet 25. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Som barnehagelærer med erfaring fra ordinær bhg og familiebhg, og basert på de punktene du skriver, ville jeg helt klart valgt å pendle det stykket som trengs for å ha barnet i en ordinær bhg. De første årene har så enormt mye å si for barnets liv videre, og barnet skal tilbringe nesten all sin tid i barnehagen fra man-fre. Man skal stole på at de ansatte har kompetanse nok til å følge barnets utvikling, utføre det pedagogiske arbeidet som kreves og gjøre dagene meningsfylte og trygge. Barnehagen er ikke lenger enn "oppbevaringsplass", men kan ses som det første steget inn i barnets mange år med utdanning - i tillegg til at de voksne blir viktige omsorgspersoner for så små barn. Dere skal føle at det er godt og trygt å forlate barnet i barnehagen hver morgen når dere drar videre på jobb. Jeg synes ikke en halv dag i uka med pedagog er nok, synes det høres skremmende ut at de ansatte i familiebarnehagen snakker dårlig norsk når de skal bidra med den ekstremt viktige språkutviklingen til barna, og det i tillegg er lav bemanning på enkelte tidspunkt. Bare et lite innspill fra meg. Lykke til! Anonymkode: e5eae...1e4 Skremmende at noen av de ansatte snakker dårlig norsk? Da kan ikke du ha jobbet i mange vanlige barnehager,jeg har jobbet i flere ulike barnehager å det som går igjen er at det alltid er minst 1-2 voksne som snakker dårlig norsk. Så skremmende? Nei,det er helt vanlig. Anonymkode: 41cc5...6a7 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #11 Skrevet 25. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skremmende at noen av de ansatte snakker dårlig norsk? Da kan ikke du ha jobbet i mange vanlige barnehager,jeg har jobbet i flere ulike barnehager å det som går igjen er at det alltid er minst 1-2 voksne som snakker dårlig norsk. Så skremmende? Nei,det er helt vanlig. Anonymkode: 41cc5...6a7 Det er forskjell på "de ansatte snakker dårlig norsk", som TS skriver, og at NOEN snakker dårlig norsk. Slik TS beskriver det forstår jeg det slik at samtlige ansatte, i alle fall av de som er der hver dag, snakker dårlig norsk. Jeg tror det er få arbeidsplasser hvor alle snakker bra norsk, men det har en litt annen betydning om dette gjelder alle, og det er snakk om en barnehage hvor språkutvikling er så utrolig viktig. Anonymkode: e5eae...1e4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå