AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #1 Skrevet 25. april 2019 Er det noen her som har tatt glukosebelastning etter de nye retningslinjene kom? Hva skal til for å få diagnosen? Målte for høyt på fastende, og er veldig nervøs. Anonymkode: 37d33...1ab
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #2 Skrevet 25. april 2019 Er det for høyt fastende får du diagnosen. Hva var det da? Anonymkode: 785f5...b79
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #3 Skrevet 25. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det for høyt fastende får du diagnosen. Hva var det da? Anonymkode: 785f5...b79 Det var 6,0 eller 6,1. Fikk ikke ta glukosebelastning etterpå fordi det var rett over, så han sa vi skulle prøve igjen neste uke for å være sikker på at det ikke var en uvanlig høy måling. Ts Anonymkode: 37d33...1ab
LimaLama Skrevet 25. april 2019 #4 Skrevet 25. april 2019 Jeg skal ta testen i morgen. Kjenner jeg gruer meg med de nye, strengere retningslinjene. På linken ser du kriteriene oppsummert. Ellers kan du Google for å finne hele forskriften 😉 https://helsedirektoratet.no/Documents/NFR/svangerskapsdiabetes/Oversiktsalgoritme svangerskapsdiabetes.pdf Slik jeg forstår det blir du sendt direkte til spesialisthelsetjenesten om du har før høyt allerede på fastende blodsukker. Jeg antar at du ikke gjennomførte å drikke «sukkerlake»....?
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #5 Skrevet 25. april 2019 12 minutter siden, LimaLama skrev: Jeg skal ta testen i morgen. Kjenner jeg gruer meg med de nye, strengere retningslinjene. På linken ser du kriteriene oppsummert. Ellers kan du Google for å finne hele forskriften 😉 https://helsedirektoratet.no/Documents/NFR/svangerskapsdiabetes/Oversiktsalgoritme svangerskapsdiabetes.pdf Slik jeg forstår det blir du sendt direkte til spesialisthelsetjenesten om du har før høyt allerede på fastende blodsukker. Jeg antar at du ikke gjennomførte å drikke «sukkerlake»....? Nei. Gjennomførte ikke. Han sa som sagt at vi skulle prøve en gang til, hvis ikke blir det vel henvisning. Oi, da var det jo ganske høyt. Det ga ikke han inntrykk av.. Anonymkode: 37d33...1ab
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #6 Skrevet 25. april 2019 Jeg hadde 5,3-5,4 på fastende blodsukker. Var syk og hadde feber den dagen, noe jeg fortalte jordmor ettersom det kan påvirke resultatet. Fikk likevel diagnosen, med beskjed om at måling over grensene er svangerskapsdiabetes uansett. Ble ikke henvist videre, men fikk et blodsukkerapparat for å ta målinger selv hjemme. Anonymkode: aab7f...b73
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #7 Skrevet 25. april 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var 6,0 eller 6,1. Fikk ikke ta glukosebelastning etterpå fordi det var rett over, så han sa vi skulle prøve igjen neste uke for å være sikker på at det ikke var en uvanlig høy måling. Ts Anonymkode: 37d33...1ab Det var ganske høyt ja. Er du syk? Da kan det bli høyere. Vil nok tro det er svangerskapsdiabetes. Anonymkode: 785f5...b79
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #8 Skrevet 25. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ganske høyt ja. Er du syk? Da kan det bli høyere. Vil nok tro det er svangerskapsdiabetes. Anonymkode: 785f5...b79 Nei, er ikke syk. Normalvektig før svangerskapet og gått opp 6 kg (uke 24). Trener 4-5 ganger i uken. Spist mye sukker de siste ukene i forbindelse med påske og etter kjenner jeg får dårlig samvittighet nå Anonymkode: 37d33...1ab
LimaLama Skrevet 25. april 2019 #9 Skrevet 25. april 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Gjennomførte ikke. Han sa som sagt at vi skulle prøve en gang til, hvis ikke blir det vel henvisning. Oi, da var det jo ganske høyt. Det ga ikke han inntrykk av.. Anonymkode: 37d33...1ab Ut fra den målingen har du «bare» svangerskapsdiabetes 😉 Fint du blir fulgt opp neste uke...kanskje det bare er en tilfeldig høyere måling 😉 Ang. svangerskapsdiabetes synes jeg denne artikkelen fra Tidsskriftet til legeforeningen var litt oppmuntrende lesning 😉 Lykke til neste uke! https://tidsskriftet.no/2018/04/debatt/skyte-spurv-med-kanoner
Fugleskremsel Skrevet 25. april 2019 #10 Skrevet 25. april 2019 Målte 5,5 fastende og 5,9 etter sukkerlake. Fikk diagnosen, henvisning til poliklinikk og opplæring i kostregulering og blodsukker måling. Har ikke hatt målinger over 5,3 siden... Har ikke egentlig gjort noen tiltak ift. Kost.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #11 Skrevet 25. april 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, er ikke syk. Normalvektig før svangerskapet og gått opp 6 kg (uke 24). Trener 4-5 ganger i uken. Spist mye sukker de siste ukene i forbindelse med påske og etter kjenner jeg får dårlig samvittighet nå Anonymkode: 37d33...1ab Dette har ikke noe å si 🙂 ikke ha dårlig samvittighet! De fleste som får svangerskapsdiabetes er genetisk disponert for å få det. Anonymkode: 785f5...b79
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #12 Skrevet 25. april 2019 Hva må man ta hensyn til når man har svangerskapsdiabetes? Spiser nok en del karbohydrater, potet, ris osv. til middag. Brødskive her og der, en del epler. Regner med jeg må holde meg helt unna snop? Hva med skyr o.l.? Er sukker i alt nesten 🤷🏼♀️ Anonymkode: 37d33...1ab
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #13 Skrevet 25. april 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva må man ta hensyn til når man har svangerskapsdiabetes? Spiser nok en del karbohydrater, potet, ris osv. til middag. Brødskive her og der, en del epler. Regner med jeg må holde meg helt unna snop? Hva med skyr o.l.? Er sukker i alt nesten 🤷🏼♀️ Anonymkode: 37d33...1ab Det er litt forskjellig hvordan blodsukkeret reagerer. Noen kan kutte ut raffinert sukker og så er det bra, andref år stigning av potet og brød. Så det er noe som må testes litt utnår man får blodsukkerapparat. Anonymkode: 785f5...b79
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #14 Skrevet 25. april 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva må man ta hensyn til når man har svangerskapsdiabetes? Spiser nok en del karbohydrater, potet, ris osv. til middag. Brødskive her og der, en del epler. Regner med jeg må holde meg helt unna snop? Hva med skyr o.l.? Er sukker i alt nesten 🤷🏼♀️ Anonymkode: 37d33...1ab Det er derfor det er greit å måle blodsukker, det er litt individuelt hva man reagerer på. Jeg fikk skyhøyt blodsukker av jasminris. Kunne spise sjokolade uten at blodsukkeret reagerte særlig. Logisk? Nei. Men da kunne jeg spise litt sjokolade iallfall! Generelt, velg grove brød og grovere varianter av karbohydrater, som bør begrenses litt mer enn normalt. Mål blodsukker for å finne ut hva du reagerer på, og begrense det. Proteiner og fett går som oftest greit. Prøv å ikke bli ekstrem, for det er ikke bra å gå i ketose heller. Ellers er det normalt om vektoppgang stagnerer noe når man får svangerskapsdiabetes. Anonymkode: a9f7a...353
Illuminatum Skrevet 25. april 2019 #15 Skrevet 25. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er derfor det er greit å måle blodsukker, det er litt individuelt hva man reagerer på. Jeg fikk skyhøyt blodsukker av jasminris. Kunne spise sjokolade uten at blodsukkeret reagerte særlig. Logisk? Nei. Men da kunne jeg spise litt sjokolade iallfall! Generelt, velg grove brød og grovere varianter av karbohydrater, som bør begrenses litt mer enn normalt. Mål blodsukker for å finne ut hva du reagerer på, og begrense det. Proteiner og fett går som oftest greit. Prøv å ikke bli ekstrem, for det er ikke bra å gå i ketose heller. Ellers er det normalt om vektoppgang stagnerer noe når man får svangerskapsdiabetes. Anonymkode: a9f7a...353 Joda, det er logisk at du får mye høyere blodsukker av ris enn sjokolade. Fettet i sjokoladen forsinker økningen i blodsukker og en spiser vel litt mer ris enn sjokolade også? Dog er det vel nesten dobbelt så mye karbohydrater i melkesjokolade enn i ris.... ca Ellers helt enig med deg i forslagene dine.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #16 Skrevet 25. april 2019 Jeg må også ta denne etterhvert, hvordan fungerer det? på første sv.kontroll så målte de «langtidsblodsukker?» når de tok blodprøver. Hva bør blodsukkeret være på hvis man er fastende, eller ikke har spist den siste 1-2 timene? Anonymkode: 00a8c...d38
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #17 Skrevet 25. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg må også ta denne etterhvert, hvordan fungerer det? på første sv.kontroll så målte de «langtidsblodsukker?» når de tok blodprøver. Hva bør blodsukkeret være på hvis man er fastende, eller ikke har spist den siste 1-2 timene? Anonymkode: 00a8c...d38 Hvis du leser på linken her oppe ser du hva det må være under 🙂 Anonymkode: 785f5...b79
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #18 Skrevet 25. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva må man ta hensyn til når man har svangerskapsdiabetes? Spiser nok en del karbohydrater, potet, ris osv. til middag. Brødskive her og der, en del epler. Regner med jeg må holde meg helt unna snop? Hva med skyr o.l.? Er sukker i alt nesten 🤷🏼♀️ Anonymkode: 37d33...1ab du får ikke svangerskapsdiabetes forfi du spiste goderi i påsken. det er fordi kroppen din ikke produserer nok insulin og det er mest sannsynlig genetisk. ja, du må nå passe på hva du spiser. jeg spise grove produkter, minimalt med frukt, mer grønnsaker, ingen snop eller potetgul. jeg hadde svangerskapsdiabetes og jeg er heller ikke overvektig. men det gikk bra siden jeg var forsiktig med kostholdet mitt. Anonymkode: 118b9...30c
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #19 Skrevet 25. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du leser på linken her oppe ser du hva det må være under 🙂 Anonymkode: 785f5...b79 Så det bør være under 5,1? Ca? Skjønte jeg riktig? Hvis fastende? 😊 Anonymkode: 00a8c...d38
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #20 Skrevet 25. april 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det bør være under 5,1? Ca? Skjønte jeg riktig? Hvis fastende? 😊 Anonymkode: 00a8c...d38 Under 5,3 fastende 🙂 Anonymkode: 785f5...b79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå