AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #1 Skrevet 25. april 2019 Skilt mor og far. Far nekter samvær og skal betale barnebidrag for 2 barn. Far betaler ikke. Hva har man krav på? Anonymkode: 00115...461
regine Skrevet 25. april 2019 #2 Skrevet 25. april 2019 Du går inn på NAV sine sider og søker opp barnebidrag. Der er det en kalkulator som gir en pekepinn. Men like viktig: der finner du skjema for å be NAV 1) fastsette bidraget i hht regelverket og 2) for å få NAV til å kreve inn bidraget. Det koster noe å få NAV til å beregne bidraget (innkrevingen er gratis) men gebyret har du tjent inn igjen så snart NAV igangsetter innkreveingen. Gjør dette NÅ - bidrag beregnes fra tidspunktet det settes fram krav om det. Og joda- far har forsørgeransvar for sine barn på lik linje som mor, så ikke tro du er "snill" eller noe sånt om du ikke følger opp. og når far pr i dag allerede ikke betaler så ikke la deg true til "privat avtale" da har du ingen pressmidler. Når NAV står for innkrevingen, så kan de både gi deg et forskudd (om din lønn er lav nok), men like vitkig: kreve bidraget direkte fra arbeidsgiver. I tillegg opparbeider han seg gjeld, som det også er NAV som krever inn. lykke til - dette er egentlig veldig enkelt 8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #3 Skrevet 25. april 2019 Takk, vi har underskrevet avtale om barnebidrag med familievern-kontoret. (Han skal betale 5000 pr mnd) frasa seg på samme møte å ha barna noen dager his selv, selv om jeg insisterte på at barna trenger tid med han også. Har ikke betalt på de 3 mnd siden avtalen ble inngått, og når jeg spør svarer han bare at han ikke vil betale for barn han ikke ser. Har gitt opp å snakke med han, men kommer til å komtakte nav. Ettersom jeg kan se kan nav forskuttere 1600 pr barn pr mnd (min inntekt er under 270000), men dette er jo langt under det vi har fastsatt avtale om. Kan nav kreve at han betaler det vi har avtalt? Anonymkode: 00115...461
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #4 Skrevet 25. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk, vi har underskrevet avtale om barnebidrag med familievern-kontoret. (Han skal betale 5000 pr mnd) frasa seg på samme møte å ha barna noen dager his selv, selv om jeg insisterte på at barna trenger tid med han også. Har ikke betalt på de 3 mnd siden avtalen ble inngått, og når jeg spør svarer han bare at han ikke vil betale for barn han ikke ser. Har gitt opp å snakke med han, men kommer til å komtakte nav. Ettersom jeg kan se kan nav forskuttere 1600 pr barn pr mnd (min inntekt er under 270000), men dette er jo langt under det vi har fastsatt avtale om. Kan nav kreve at han betaler det vi har avtalt? Anonymkode: 00115...461 Når han ikke betaler, så går du på nav sine sider og lar dem ta seg av innkreving og utregning Legg ved avtalen som viser null samvær samt meklingsattest. Har du søkt om overgangsstønad? Og utvidet barnetrygd?? Mulig du også får bostøtte, men det er kommunalt så sjekk kommunens hjemmesider. Anonymkode: cc8fe...659 1
Rotemor Skrevet 25. april 2019 #5 Skrevet 25. april 2019 (endret) Du må som snarest søke nav og be om at de tar med i beregningen tiden som har gått. De beregner bidraget på nytt og vil etterbetalte deg etterhvert som de krever penger av far. Send med kontrakt og skriv at du ikke har fått bidrag. For en idiot... (Far, assa) Endret 25. april 2019 av Rotemor
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #6 Skrevet 25. april 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når han ikke betaler, så går du på nav sine sider og lar dem ta seg av innkreving og utregning Legg ved avtalen som viser null samvær samt meklingsattest. Har du søkt om overgangsstønad? Og utvidet barnetrygd?? Mulig du også får bostøtte, men det er kommunalt så sjekk kommunens hjemmesider. Anonymkode: cc8fe...659 Ja har fått avtalt møte med nav i dag. Overgangsstønad får jeg ikke, men har søkt utvidet barnetrygd. Bostøtte får jeg muligens på 500 kr. Anonymkode: 00115...461 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #7 Skrevet 25. april 2019 5 minutter siden, Rotemor skrev: Du må som snarest søke nav og be om at de tar med i beregningen tiden som har gått. De beregner bidraget på nytt og vil etterbetalte deg etterhvert som de krever penger av far. Send med kontrakt og skriv at du ikke har fått bidrag. For en idiot... (Far, assa) Har fått avtalt møte med dem i dag, de kunne ikke si noe om beløp på bidrag de evt må forskuttere, og jeg må helst vite det så fort som mulig så jeg vet hvor mye jeg har å "bo" for i mnd... har alle papirer i egen perm så tar med alt jeg har på møtet. Ja, han har med årene blitt en gedigen tosk, har gjerne barna 100 % jeg, men hadde jo håpet for barnas del at han ville være en del av livet dems😭 Anonymkode: 00115...461
Rotemor Skrevet 25. april 2019 #8 Skrevet 25. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har fått avtalt møte med dem i dag, de kunne ikke si noe om beløp på bidrag de evt må forskuttere, og jeg må helst vite det så fort som mulig så jeg vet hvor mye jeg har å "bo" for i mnd... har alle papirer i egen perm så tar med alt jeg har på møtet. Ja, han har med årene blitt en gedigen tosk, har gjerne barna 100 % jeg, men hadde jo håpet for barnas del at han ville være en del av livet dems😭 Anonymkode: 00115...461 Du må jo håpe at han endrer seg etterhvert. Forskuddet kan du se selv basert på egen inntekt. Nav kan ikke muntlig svare uten videre; de må fatte vedtak. Bra du har avtalt møte så du får hjelp
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #9 Skrevet 25. april 2019 1 minutt siden, Rotemor skrev: Du må jo håpe at han endrer seg etterhvert. Forskuddet kan du se selv basert på egen inntekt. Nav kan ikke muntlig svare uten videre; de må fatte vedtak. Bra du har avtalt møte så du får hjelp Ja slik jeg leser det kan nav forskuttere 1600 pr barn pr mnd. Det er jo vesentlig mindre enn de 5000 vi har avtale om så vet ikke helt om jeg har fostått det riktig Anonymkode: 00115...461
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #10 Skrevet 25. april 2019 Be nav stå for fastsettelse og innkreving. Betaler han ikke da vil de tvangstrekke av lønnen hans etterhvert. Pengene får du før eller siden, men da må du agere nå. Anonymkode: d143e...46f 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #11 Skrevet 25. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja slik jeg leser det kan nav forskuttere 1600 pr barn pr mnd. Det er jo vesentlig mindre enn de 5000 vi har avtale om så vet ikke helt om jeg har fostått det riktig Anonymkode: 00115...461 Forskudd er som oftest lavere enn faktiske utregnet bidrag. Men du vil få mellomlegget etterbetalt etterhvert, så fremst han faktisk betaler da. Barnebidrag har forfall den 25 hver måned. Dersom det ikke betales, kommer forskuddet i løpet av de 10 første dagene av neste måned. For hver gang du må få forskudd pga manglende betaling, heng på telefonen til nav innkreving. Når purring nr 3 (på samme regning) ikke betales, kan de gå til arbeidsgiver og ta tvangstrekk. Dersom man er skyldig barnebidrag og får igjen på skatten, har også nav det som må til for å dekke gjeld. Anonymkode: cc8fe...659 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #12 Skrevet 25. april 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forskudd er som oftest lavere enn faktiske utregnet bidrag. Men du vil få mellomlegget etterbetalt etterhvert, så fremst han faktisk betaler da. Barnebidrag har forfall den 25 hver måned. Dersom det ikke betales, kommer forskuddet i løpet av de 10 første dagene av neste måned. For hver gang du må få forskudd pga manglende betaling, heng på telefonen til nav innkreving. Når purring nr 3 (på samme regning) ikke betales, kan de gå til arbeidsgiver og ta tvangstrekk. Dersom man er skyldig barnebidrag og får igjen på skatten, har også nav det som må til for å dekke gjeld. Anonymkode: cc8fe...659 Takk for info!! -TS Anonymkode: 00115...461
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #13 Skrevet 25. april 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Be nav stå for fastsettelse og innkreving. Betaler han ikke da vil de tvangstrekke av lønnen hans etterhvert. Pengene får du før eller siden, men da må du agere nå. Anonymkode: d143e...46f Takk for info! -TS Anonymkode: 00115...461
Rotemor Skrevet 25. april 2019 #14 Skrevet 25. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja slik jeg leser det kan nav forskuttere 1600 pr barn pr mnd. Det er jo vesentlig mindre enn de 5000 vi har avtale om så vet ikke helt om jeg har fostått det riktig Anonymkode: 00115...461 Som jeg og andre har skrevet så vil du få pengene på sikt. Men det er ikke nødvendigvis deres private avtale som skal ligge til grunn. De beregner på nytt for deg.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #15 Skrevet 25. april 2019 47 minutter siden, Rotemor skrev: Som jeg og andre har skrevet så vil du få pengene på sikt. Men det er ikke nødvendigvis deres private avtale som skal ligge til grunn. De beregner på nytt for deg. Ok. Vi har beregnet ut fra barnebidragskalkulatoren på nav sine sider i samråd med familievernkontoret. Anonymkode: 00115...461
regine Skrevet 26. april 2019 #16 Skrevet 26. april 2019 TS: du kan ENTEN be NAV beregne bidraget på nytt, ELLER legge ved den private avtalen om bidrag som dere har inngått. I begge tilfeller MÅ du be om at NAV står for innkrevingen. Da blir det som også andre har skrevet, du får forskudd ca til samme tid hver mnd, og resten når far betaler. De kan da også sette igang med tvangstrekk av lønn, som jo da sikrer at du får de pengene barna har krav på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå