Gå til innhold

Barn fra religiøse familier...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har en venninne fra en sterkt religiøs familie. Hun kan finne på å si ting til mitt barn som «... da kommer man til helvete». Mitt barn spør hva det er og hun legger ut om helvete. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal takle det når jeg hører det. Jeg har bare sagt litt sånn noen tror på det og andre ikke, men da blir dette barnet veldig opprørt og får «blod på tann» og skal overbevise oss om «sannheten». Jeg lurer også litt på hva foreldrene sier til mitt barn når hun er der. Hun kom hjem og fortalte at «hjemme hos dem så må man be for maten.» jeg vet jo ikke hva hun legger i «må», men jeg lurer jo litt...

Hvordan håndtere dette? Jeg er jo ikke egentlig redd for at mitt barn skal bli «konvertert» av venninnen sin, men jeg vil finne en måte å være respektfull ovenfor hennes tro, og samtidig gjøre det klart for min datter at dette er noe DE tror og ikke noe HUN er nødt til å tro på. 

Anonymkode: b3170...ff9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor gamle de er, men de virker ikke så store, og jeg men er at å fortelle barn om helvete er psykisk mishandling. Ingen barn skal hverken høre om eller langt fra gå rundt å være redd for helvete! Jeg hadde så lett sagt at det ikke fins noe helvete uavhengig av respekt for veninnens families tro! Hadde ikke brydd meg, for kjenner til flere tilfeller hvor barn og ungdom har fått problem er psykisk av å bli foret med sånt. Det er ikke bra!

Jeg vet ikke helt hvordan jeg hadde forklart at det de tror på er feil. Men jeg hadde sagt det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det må bli slutt på å ta så mye hensyn til religiøse! Religion er noe stort tull fra ende til annen! Det er jo helt absurd at noen fortsatt tror på de eldgamle eventyrene. 

Anonymkode: d5bfb...16f

• Liker 12
Skrevet

Jeg ville først og fremst tatt en prat med foreldrene til det religiøse barnet for å høre hva som egentlig blir formidlet hos dem. Dersom barna går rundt å uroer seg for helvete så er det bekymringsverdig! 

Når det gjelder ditt eget barn er det bare å si det som det er: at helvete ikke er noe hun skal tenke på eller bekymre seg for. Det finnes ikke. Hvis hun blir urolig når venninnen snakker om sånt så sier du klart i fra til det religiøse barnet at i dette hjemmet så snakker vi ikke om sånt. På lik linje med at man i mange religiøse hjem får beskjed om å ikke «misbruke guds navn» (ikke lov å si herregud osv), så har du rett til å sette grenser for religiøs propaganda i ditt hjem.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må bli slutt på å ta så mye hensyn til religiøse! Religion er noe stort tull fra ende til annen! Det er jo helt absurd at noen fortsatt tror på de eldgamle eventyrene. 

Anonymkode: d5bfb...16f

Det kan jeg for så vidt være enig i, men jeg vil jo ikke ødelegge min datters veninneforhold heller. Hadde jeg gått så hardt ut, så tror jeg ikke hun hadde fått lov til å komme hit noe mer. De er dypt religiøse i hjemmet der. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det flere grupper som tror på helvete da? Hva slags tro har denne familien?

Anonymkode: c4d0d...e77

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg for så vidt være enig i, men jeg vil jo ikke ødelegge min datters veninneforhold heller. Hadde jeg gått så hardt ut, så tror jeg ikke hun hadde fått lov til å komme hit noe mer. De er dypt religiøse i hjemmet der. 

Ts

Hvis de er så dypt religiøse at de bruker helvete som en del av barneoppdragelsen og potensiell straff for å ikke høre etter, ja da bør du kanskje revurdere hvorvidt du ønsker ditt barn i nærheten av dem. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AntiBullshit skrev:

Hvis de er så dypt religiøse at de bruker helvete som en del av barneoppdragelsen og potensiell straff for å ikke høre etter, ja da bør du kanskje revurdere hvorvidt du ønsker ditt barn i nærheten av dem. 

Har ikke inntrykk av at de bruker helvete som straff, men at de forholder seg til det som et reelt fenomen. 

De to er gode venner, leker godt sammen og jenta er stort sett hyggelig å ha på besøk. Så jeg har ikke så lyst å ødelegge et vennskap. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Blir litt lettere å gi råd hvis vi vet hvilken religion det er snakk om.

Anonymkode: 78c88...2a8

Skrevet (endret)

Å be for maten, er jo ikke særlig dramatisk. Antagelig folder de bare hendene og sine noen ord, du kan forklare din datter at dette er deres måte å takke for at man er så heldige at man har mat på bordet - siden de tror på Gud, så takker de Gud for maten, men at dere ikke har dette som skikk. 

Jeg synes kanskje du bør snakke med foreldrene om at din datter blir veldig urolig av at deres datter skremmer henne med « helvete» , du må på din side, fortelle din datter, at ikke engang alle kristne tror på helvete.  Denne kristne jenta, kan du faktisk fortelle, at Jesus aldri sa noe om helvete, men at han snakket om Gehenna og at man ikke skal gå rundt og skremme folk med slikt, selv om en selv tror på det. 

Info om helvete https://www.dagen.no/meninger/Er-helvete-bibelsk-581831

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Helvete

Jeg er ikke religiøs, men hadde en del religiøse folk i omgangskretsen og blant vennene, da min mor jobbet på en kristen folkehøgskole,men stund da jeg var liten. Gikk helt fint og hverken jeg eller min bror er religiøse, selv om vår mor nok er litt religiøs. 

Endret av absinthia
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke inntrykk av at de bruker helvete som straff, men at de forholder seg til det som et reelt fenomen. 

De to er gode venner, leker godt sammen og jenta er stort sett hyggelig å ha på besøk. Så jeg har ikke så lyst å ødelegge et vennskap. 

Ts

Gjør som en bruker her skriver og snakk med foreldrene. Si at du ikke har sans for snakk om helvete og at dere ikke deler tro. Det må gå an å vise gjensidig respekt. At de respekterer at dere ikke er religiøse og ikke syns at å høre om alt er greit. Du må jo også si at du fortsatt vil de skal være venner og at datteren er hyggelig og grei. 

Vet ikke om det vil hjelpe for e virker i overkant. Men verdt å prøve? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jehovas vitner? 

Jeg lekte selv med noen av dem som barn, men det påvirket meg ikke spesielt fordi min mor hadde en veldig god dialog med meg vedrørende temaer som det du nevner. Man kan vise respekt for andres tro, men det må gå begge veier. Så jeg fikk lov å si at det er ikke noe jeg tror på selv om du tror på det. Styrk barnet på dette. Du kan prate litt med datteren din om hva hun tenker om temaene og følge litt med under lek hva som kommer opp. Det er ikke alt jeg hadde syntes var ok av skremselspropaganda, for barn kan tro på dette eller bli usikre. 

Anonymkode: 409c6...64c

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det? Det er vel en form for kristendom, vet egentlig ikke då mye om de. 

Ts

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jehovas vitner? 

Jeg lekte selv med noen av dem som barn, men det påvirket meg ikke spesielt fordi min mor hadde en veldig god dialog med meg vedrørende temaer som det du nevner. Man kan vise respekt for andres tro, men det må gå begge veier. Så jeg fikk lov å si at det er ikke noe jeg tror på selv om du tror på det. Styrk barnet på dette. Du kan prate litt med datteren din om hva hun tenker om temaene og følge litt med under lek hva som kommer opp. Det er ikke alt jeg hadde syntes var ok av skremselspropaganda, for barn kan tro på dette eller bli usikre. 

Jehovas vitner tror ikke på helvete. De tror at straffen til ikke-troende er at de ikke får evig liv, men at de forblir døde til evig tid - i motsetning til de troende. ;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh...nei? Hvorfor det, rådene blir like uansett. 

Anonymkode: fa8ae...052

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, absinthia skrev:

Jehovas vitner tror ikke på helvete. De tror at straffen til ikke-troende er at de ikke får evig liv, men at de forblir døde til evig tid - i motsetning til de troende. ;) 

De tror sterkt på Satan, ihvertfall 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AntiBullshit skrev:

Det er viktig at datterens venninne får sett at alle ikke er like religiøse som hennes familie og får andre påvirkninger også. Det man ikke gjør er å ødelegge et vennskap fordi man ikke liker foreldrene. Det er rett og slett slemt.

Anonymkode: 50f57...047

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi er religiøse, men jeg kunne aldri funnet på å beskrevet helvete i detaljer for et lite barn. Vi tror på Paradiset og Helvetet, men et barn må spares for slike skumle ting. Aldertilpasset er mye bedre. 

Jeg hadde anbefalt (og hvis det var oss i den situasjonen hadde jeg satt pris på) at du hadde ringt og spurt hva som er greia. Kanskje noe er misforstått? F.eks. be for maten, kanskje de ber, men barnet ditt trenger ikke det? 

Anonymkode: 372c5...4df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh...nei? Hvorfor det, rådene blir like uansett. 

Anonymkode: fa8ae...052

De vil vite om det er muslimer det er snakk om. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er religiøse, men jeg kunne aldri funnet på å beskrevet helvete i detaljer for et lite barn. Vi tror på Paradiset og Helvetet, men et barn må spares for slike skumle ting. Aldertilpasset er mye bedre. 

Jeg hadde anbefalt (og hvis det var oss i den situasjonen hadde jeg satt pris på) at du hadde ringt og spurt hva som er greia. Kanskje noe er misforstått? F.eks. be for maten, kanskje de ber, men barnet ditt trenger ikke det? 

Ja, det er godt mulig. De er i småskolealder og at de ba for maten kan ha blitt misforstått. Jeg tror heller ikke min datter går rundt og er redd for helvete på grunn av det denne jenta sa, men jeg skal ta en snakk med henne. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...