Gå til innhold

Turnus... F1- dag på en bevegelig helligdag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er reglene? Ser på turnusen min at 1.påskedag var på en F1 dag,har jeg rett på en ekstra fridag?

Anonymkode: 80336...fd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt at man får ekstra kompensasjon når bevegelige helligdager havner på fridager når man jobber turnus. 

Ligger ikke den på 150% lønn? Husker ikke, men trur det. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har da krav på erstatningsfri. Altså en ekstra fridag i tillegg til den aktuelle dagen. Eller utbetalt lønn for den aktuelle dagen. 

Anonymkode: ca78c...a05

Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er reglene? Ser på turnusen min at 1.påskedag var på en F1 dag,har jeg rett på en ekstra fridag?

Anonymkode: 80336...fd3

Mener du skal ha en F3 (erstatninsfridag) på en annen rød dag i påsketurnusen som erstatning for F1 dagen. Med mindre F1dagen er på en søndag da siden alle fri søndager er "F1" og det teller ikke på samme måte.

Du skriver at du har F1 på 1.påskedag som er en søndag. ALLE har F1 på søndagene som de ikke er på jobb.

Endret av kvinne35+
Skrevet
6 timer siden, Juks skrev:

Normalt at man får ekstra kompensasjon når bevegelige helligdager havner på fridager når man jobber turnus. 

Ligger ikke den på 150% lønn? Husker ikke, men trur det. 

Du får kun tillegg for de dagene du faktisk er fysisk på jobb ikke når du har en F1, F3 eller F5 dag (fridag). Det er heller ikke 150% men 133% og erstatter kveldstillegg og lørdag/søndag tillegg da du ikke få både helligdagstillegg og andre tillegg men at andre tillegg faller bort til fordel for helligdagstillegget.

Skrevet
1 minutt siden, kvinne35+ skrev:

Du får kun tillegg for de dagene du faktisk er fysisk på jobb ikke når du har en F1, F3 eller F5 dag (fridag). Det er heller ikke 150% men 133% og erstatter kveldstillegg og lørdag/søndag tillegg da du ikke få både helligdagstillegg og andre tillegg men at andre tillegg faller bort til fordel for helligdagstillegget.

Da jobber vi i to forskjellige etater. For slikt er det ikke hos oss ;) 

Skrevet (endret)
1 minutt siden, Juks skrev:

Da jobber vi i to forskjellige etater. For slikt er det ikke hos oss ;) 

Heldige du. Sånn er det hos oss!! :overrasket: 
Ganske kjipt spør du meg.
Jeg er i kommune og sykehjem (16år har jeg vært der).

Endret av kvinne35+
Skrevet
Akkurat nå, kvinne35+ skrev:

Heldige du. Sånn er det hos oss!! :overrasket: 
Ganske kjipt spør du meg.
Jeg er i kommune og sykehjem (16år har jeg vært der).

Men altså. Ta 1. mai som eksempel som er på en onsdag i år. Turnuspersonell som har sin ukesfri denne dagen (som andre har i helgene sine), mister jo en fridag ettersom resten av Norge får en fridag på deres jobbdag. Dette skal kompenseres, enten gjennom en ny fridag eller lønnskompensasjon. Lønnskompensasjonen bruker å ligge på timeslønn + 50%, altså 150%. Trodde det var normalt. 😮 

Skrevet
Akkurat nå, Juks skrev:

Men altså. Ta 1. mai som eksempel som er på en onsdag i år. Turnuspersonell som har sin ukesfri denne dagen (som andre har i helgene sine), mister jo en fridag ettersom resten av Norge får en fridag på deres jobbdag. Dette skal kompenseres, enten gjennom en ny fridag eller lønnskompensasjon. Lønnskompensasjonen bruker å ligge på timeslønn + 50%, altså 150%. Trodde det var normalt. 😮 

Nope :unsure:

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Juks skrev:

Du har kalenderplan? Det forklarer isåfall hvorfor du har helligdagstillegg på 150%. De uten kalenderplan har 133%.

Anonymkode: dc45c...c54

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, kvinne35+ skrev:

Nope :unsure:

Kopiert fra Delta: 
"4. Fri på høytidsdag (Ikke onsdag før skjærtorsdag, pinse-, jul- og nyttårsaften) Forutsetningen for fritidskompensasjon er at ukefridagen eller annen turnusfridag legges på en helge- eller høytidsdag som ikke er søndag. Kompenseres med ny fridag samme uke, eller uke før eller etter. Hvis ikke kompensasjon gis, beregnes minimum 8,0 t timelønn tillagt 50%."
https://signalogtele.no/sites/default/files/2018-05/18_0516 Vedlegg 1 Overenskomst del B Delta 09052018 med oppdaterte lønnstabeller.pdf

Kalt fritidskompensasjon. 

Dere har utrolige dårlige avtaler hvis dere ikke får dette.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Juks skrev:

Kopiert fra Delta: 
"4. Fri på høytidsdag (Ikke onsdag før skjærtorsdag, pinse-, jul- og nyttårsaften) Forutsetningen for fritidskompensasjon er at ukefridagen eller annen turnusfridag legges på en helge- eller høytidsdag som ikke er søndag. Kompenseres med ny fridag samme uke, eller uke før eller etter. Hvis ikke kompensasjon gis, beregnes minimum 8,0 t timelønn tillagt 50%."
https://signalogtele.no/sites/default/files/2018-05/18_0516 Vedlegg 1 Overenskomst del B Delta 09052018 med oppdaterte lønnstabeller.pdf

Kalt fritidskompensasjon. 

Dere har utrolige dårlige avtaler hvis dere ikke får dette.

Timeslønn pluss 50% er ikke 150%. Det er fortsatt bare 50% overtidsbetalt. Men veldig bra avtale, har ikke hørt om det før. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Timeslønn pluss 50% er ikke 150%. Det er fortsatt bare 50% overtidsbetalt. Men veldig bra avtale, har ikke hørt om det før. 

Jaja. Men 150% mer i timeslønn enn hva du ellers ikke ville hatt, og kommer som tillegg til lønn 😄  

Har du en timeslønn på 200kr, så skal du ha 300kr timen i 8 timer for å ha fri den helligdagen som ikke treffer på helg, som kompensasjon for at helligdagen treffer på din ukesfri. Rett og rimelig det, alle andre får jo fri så! 

Var ikke klar over at dette var en særavtale. Men tar man et kjapt googlesøk på dette, så ser det jo nærmest ut som om at dette ikke gjelder kun i kommunal sektor. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Juks skrev:

Jaja. Men 150% mer i timeslønn enn hva du ellers ikke ville hatt, og kommer som tillegg til lønn 😄  

Har du en timeslønn på 200kr, så skal du ha 300kr timen i 8 timer for å ha fri den helligdagen som ikke treffer på helg, som kompensasjon for at helligdagen treffer på din ukesfri. Rett og rimelig det, alle andre får jo fri så! 

Var ikke klar over at dette var en særavtale. Men tar man et kjapt googlesøk på dette, så ser det jo nærmest ut som om at dette ikke gjelder kun i kommunal sektor. 

Okei, da skjønte jeg hva du mente, jeg misforstod deg 😊 vi har ikke den avtalen, men får 5 fridager i året som kompensasjon istedet. Jobber på sykehus og har kalenderplan.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, da skjønte jeg hva du mente, jeg misforstod deg 😊 vi har ikke den avtalen, men får 5 fridager i året som kompensasjon istedet. Jobber på sykehus og har kalenderplan.

Ja, men det er en tålig bra avtale det også.. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hva du får i kompensasjon kommer vel an på hvor du er organisert og overenskomsten fagforeningen har forhandlet frem på arbeidsplassen din vil jeg anta... 

Anonymkode: b6746...00a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...