Gå til innhold

Sengevæting og fotballcup

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min på 8 år tisser fremdeles i sengen på natten. Vi må våkne flere ganger på natten for å ta han på toalettet og til og med da tisser han seg ut innimellom. Han er en veldig populær gutt og ingen av hans venner og/eller foreldre til hans venner vet om dette. Vi har hatt venner på overnatting i tide og utide, men vi og han har sagt at han ikke er trygg på å sove hos andre enda, etter eget ønske. 

Både far og jeg har vært sengevætere opp til tenårene og er dermed forberedt på at dette kan fortsette en stund. Vi har prøvd det meste som er på markedet av medisiner og tips, men medisiner har gitt han ekstremt hodepine og ingen tips har fungert. Nå skal vi på fotballcup i juni som alle hans lagkamerater gleder seg til, men ikke min sønn. Han er redd for at noen finner ut at han tisser seg ut om natten. Faren hans skal bli med og derfor søker vi tips til hvordan dette kan bli en god tur for vår sønn. Far og sønn sover i gymsal med alle de andre på laget pluss en forelder så å vekke min sønn x antall ganger på natten (med alarm på tlf) kan bli litt kinkig. Har sett på disse pyjamasene det går an å kjøpe, men sønnen vår har ikke hatt så lyst til å prøve. Bleier er uaktuelt fra hans side. 

Anonymkode: 8c67c...f06

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er som å lese om min sønn for noen år siden!

Løste fotballcupen ved å bli med og vekke ham et par ganger for å ta ham på do. Det gikk helt fint! «Heldigvis» la de seg så sent at siste gang han gikk på do før de la seg var 11, og da vekket jeg ham igjen klokka 2 og 5. Hadde alarm på vibrering under puta så var bare jeg som våkna. 

Hadde også med ekstra sovepose som var helt lik den han brukte, så om uhellet skulle være ute kunne vi bare kaste den gamle og bytte uten at noen skumme merke noe. 

Det skumleste var da klassen skulle på leir. På den tiden hadde han sjelden uhell på natta, men det skjedde. Vi var jo livredd det skulle skje da! Siste gangen var vel noen uker før, men det er også siste gangen har har tisset om natta. Det er 4 år siden. Var plutselig bare borte.

Har dere prøvd kiropraktor? Det gjorde vi, og vi merket stor bedring selv om han ikke ble helt tørr. Det kom utrolig mengder med tiss på natta før det, flere ganger! Etterpå var det mindre og sjeldnere. 

Anonymkode: 84426...039

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 25.4.2019 den 7.12, AnonymBruker skrev:

Dette er som å lese om min sønn for noen år siden!

Løste fotballcupen ved å bli med og vekke ham et par ganger for å ta ham på do. Det gikk helt fint! «Heldigvis» la de seg så sent at siste gang han gikk på do før de la seg var 11, og da vekket jeg ham igjen klokka 2 og 5. Hadde alarm på vibrering under puta så var bare jeg som våkna. 

Hadde også med ekstra sovepose som var helt lik den han brukte, så om uhellet skulle være ute kunne vi bare kaste den gamle og bytte uten at noen skumme merke noe. 

Det skumleste var da klassen skulle på leir. På den tiden hadde han sjelden uhell på natta, men det skjedde. Vi var jo livredd det skulle skje da! Siste gangen var vel noen uker før, men det er også siste gangen har har tisset om natta. Det er 4 år siden. Var plutselig bare borte.

Har dere prøvd kiropraktor? Det gjorde vi, og vi merket stor bedring selv om han ikke ble helt tørr. Det kom utrolig mengder med tiss på natta før det, flere ganger! Etterpå var det mindre og sjeldnere. 

Anonymkode: 84426...039

Tusen takk for tips. Vi har ikke prøvd kiropraktor, men skal absolutt teste det ut :)

Skrevet

Få resept på Minirin hos legen, det funket topp på min åtteåring! ☺️ Det er en smeltetablett som hemmer urinproduksjon om natten, kan tas veldig diskret :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Maskopi skrev:

Få resept på Minirin hos legen, det funket topp på min åtteåring! ☺️ Det er en smeltetablett som hemmer urinproduksjon om natten, kan tas veldig diskret :) 

Hei og takk for svar :) barnet får ekstremt hodepine av mirin. Vi har prøvd det og det har hjulpet, men barnet klarer ikke å fungere normalt etterpå pga hodepine 😑

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en diskret bleie under pysjamas?:)   Trasig Ts. Husker jeg selv var sengevæter til jeg var 11. Men jeg er jente da, kanskje mer  «godtatt» eller mindre flaut enn å være en av gutta med slikt problem?

Anonymkode: 0fe26...39a

Skrevet

Bleie under pysj er vel det mest diskrete? Må testes hjemme først.

AnonymBruker
Skrevet

Det var lurt. Vi får teste det ut hjemme, først, ja 👌 Håper det går :) noen merker som er bedre enn andre? 

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor dere vekker barnet for å ta det på do? 

Vi har blitt frarådet å vekke, for da kan det forsinkes enda mer, det å la barnets kropp lære seg å våkne av at det må på do.

Vår datter pleier ikke ha uhell når hun ikke sover hjemme, hun sover ikke like tungt.

Minirin har null effekt på henne, hun har prøvd dobbel dose også. 

Ellers er det å følge råd om null drikke siste timene før leggetid og ha med nok til å bytte dersom uhell skjer. De har bleier til store barn på vanlig butikk, ville forsøkt å prøvd dette som en nødløsning, selvom de ikke bør sove med det over tid :)

Anonymkode: 5b34d...4fb

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei og takk for svar :) barnet får ekstremt hodepine av mirin. Vi har prøvd det og det har hjulpet, men barnet klarer ikke å fungere normalt etterpå pga hodepine 😑

Åh stakkars liten! :( Håper dere finner en god løsning! 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke drikke noen ting, bedre å være dehydrert enn å drite seg ut foran kompisene sine (ja, jeg er seriøs)

Anonymkode: fff40...cfc

AnonymBruker
Skrevet

Hei. På kvelden serverte jeg ikke frukt som inneholder mye vann som melon eller jordbær. Ellers pleide sønnen min å overnatte hos vennene sine, foreldrene var veldig hjelpsomme, de tok ham på do midt på natta. Han husket det ikke. 

Ideen med ekstra sovepose er god. Lykke til. 

Anonymkode: 9401f...b45

Skrevet

Ser ikke særlig andre løsninger enn bleie. Finnes diskret type som ligner mer på truse og er tynn. Kan ha bokser over. Kanskje mulig å brukt løsere type bokser over slik det er mindre «fare» for at andre ser hva som er under. Far kan ha alarm med vibrasjoner x1 om natten for å bytte bleie (unngå lekkasje og lukt) + litt før planlagt våkning skal være. Da får han tatt av bleien slik ingen merker det. Ha med en pose å kaste det i så ingen ser det i søppelet. 

Skjønner at gutten egentlig ikke vil bruke bleie. Men det blir jo «verre» dersom seng, sovepose og klær blir vått. Mer styr og større risiko for å bli oppdaget enn bleie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...