Gå til innhold

Barnehagebarn og mobbing

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har noen erfaringer å dele angående hva barnehagen har gjort for å skape en endring i forbindelse med mobbing? Barnet gruer seg til barnehagen hver dag, og har beskrivet hendelser og hvilke barn som har deltatt i de.

Anonymkode: d72fb...db1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når vi har sett usunne situasjoner har vi delt  gruppen opp og hatt mindre lekegrupper med en voksen tett på. Samtale med aktuelle foreldre og oppfordring til å treffes på fritiden for å leke uten andre barn.

Hvordan møter du barnet når hen sier at hen ikke vil i barnehagen? Og hvor gammel er barnet?

Anonymkode: c552c...202

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde byttet bhg sporenstreks

Anonymkode: abf7f...489

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når vi har sett usunne situasjoner har vi delt  gruppen opp og hatt mindre lekegrupper med en voksen tett på. Samtale med aktuelle foreldre og oppfordring til å treffes på fritiden for å leke uten andre barn.

Hvordan møter du barnet når hen sier at hen ikke vil i barnehagen? Og hvor gammel er barnet?

Anonymkode: c552c...202

Akkurat sånn som det er akkurat nå, må jeg dessverre fortelle barnet at det må i barnehagen,(siden jeg selv ikke har mulighet til å være ekstra hjemme med barnet. Det er jo det jeg kunne tenke meg akkurat nå, men det kan jeg ikke fortelle barnet). 

Jeg er selv barnehagelærer, og i denne situasjonen må jeg si at jeg opplever som utrolig vanskelig. Jeg er selvfølgelig klar over hvordan man i barnehagen kan håndtere slike situasjoner, men når man står i denne rollen som forelder, så føler man seg utrolig maktesløs, når det eneste vi kan gjøre er å trygge vårt barn. Denne tryggheten forsvinner rett ut med en gang vi går inn i barnehagen. Barnet har ikke snakket til oss om dette før i påsken, men ser nå i etterkant at det har vært tegn på det.

Barnet er snart 5 år.

Skrevet

Barnehagen vår har deltatt i et forskningsprosjekt og kompetanseheving innen temaet mobbing i barnehage. 

Det har ført til et fantastisk fokus på det å være inkluderende og gode mot hverandre, barna er aktivt med i arbeidet. Dersom det først oppstår situasjoner følger de voksne godt med. Gjennom tett observasjon får de stort sett reparert relasjoner barna mellom. I de mer alvorlige tilfellene skånes offeret mobberen,  ingen tvinges til å omgås de som mobber. 

I første omgang må du gi barnehagen en sjans til å ordne/hjelpe. Snakk med barnets primærkontakt og ta det derfra :)

Skrevet

Hvilke type hendelser er det ditt barn opplever? Barnehagepersonalet må informeres om dette slik de får grunnlag for hvordan å håndtere det. Det finnes jo forskjellige "typer" mobbing. Er det mer skjulte hendelser er det ikke sikkert at barnehagepersonalet alltid får det med seg. Da må de få vite om det for å kunne observere og være mer på vakt slik de kan gripe inn. Er det hendelser som tydelig er mobbing f.eks. dytte, slå, si ting høyt/normalt toneleie som er negativt, tydelig si h*n ikke får leke med dem e.l. så er det noe barnehagepersonalet burde ha observert fra før og satt i verk tiltak. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Luckiness skrev:

Hvilke type hendelser er det ditt barn opplever? Barnehagepersonalet må informeres om dette slik de får grunnlag for hvordan å håndtere det. Det finnes jo forskjellige "typer" mobbing. Er det mer skjulte hendelser er det ikke sikkert at barnehagepersonalet alltid får det med seg. Da må de få vite om det for å kunne observere og være mer på vakt slik de kan gripe inn. Er det hendelser som tydelig er mobbing f.eks. dytte, slå, si ting høyt/normalt toneleie som er negativt, tydelig si h*n ikke får leke med dem e.l. så er det noe barnehagepersonalet burde ha observert fra før og satt i verk tiltak. 

Det er hendelser som barnet har fortalt når det kommer hjem. Jeg har spurt i barnehagen dagen etter, og fått bekreftelse på at det stemmer og at de har sett det. Hendelsene er såpass alvorlige at jeg mener det er noe jeg burde få vite når jeg henter, ikke noe som barnet må fortelle selv, og dermed spørre dem om de har sett. I et par av hendelsene som barnet har snakket om har jeg gått bekreftelse om at de har sett, etter at barnet har snakket om det hjemme. 

Ut i fra det lille barnet har delt handler det om slåing med og uten gjenstander, sparking og tilfeller med skraping med spisse gjenstander. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er hendelser som barnet har fortalt når det kommer hjem. Jeg har spurt i barnehagen dagen etter, og fått bekreftelse på at det stemmer og at de har sett det. Hendelsene er såpass alvorlige at jeg mener det er noe jeg burde få vite når jeg henter, ikke noe som barnet må fortelle selv, og dermed spørre dem om de har sett. I et par av hendelsene som barnet har snakket om har jeg gått bekreftelse om at de har sett, etter at barnet har snakket om det hjemme. 

Ut i fra det lille barnet har delt handler det om slåing med og uten gjenstander, sparking og tilfeller med skraping med spisse gjenstander. 

Så fælt! Dette burde helt klart personalet informert deg om uten at du må spørre. Her hadde jeg gitt klar tilbakemelding på hvor alvorlig dette er. Jeg ville også vurdert sterkt å bytte barnehage, for ingen skal måtte tilbringe flere timer i et miljø og med personer man føler seg utrygg og ikke blir behandlet godt.

Anonymkode: 8cae1...701

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vold mellom barn i barnehage er dessverre uhyre vanlig. Det er ikke sikkert et bytte vil hjelpe. Hilsen barnehageassistent

Anonymkode: 36375...fe5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vold mellom barn i barnehage er dessverre uhyre vanlig. Det er ikke sikkert et bytte vil hjelpe. Hilsen barnehageassistent

Nei, det er det jeg også tenker. Ønsker ikke å bytte, ettersom barnet bruker lang tid på å skape nye voksenrelasjoner, og tror det bytte vil være vanskelig for barnet å gjennomgå. De skal begynne på samme skole neste høst, så om det ikke taes tak i nå vil problemet følge med videre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 25.4.2019 den 12.07, AnonymBruker skrev:

Så fælt! Dette burde helt klart personalet informert deg om uten at du må spørre. Her hadde jeg gitt klar tilbakemelding på hvor alvorlig dette er. Jeg ville også vurdert sterkt å bytte barnehage, for ingen skal måtte tilbringe flere timer i et miljø og med personer man føler seg utrygg og ikke blir behandlet godt.

Anonymkode: 8cae1...701

Det kan bli vanskelig med er bytte, siden barnet endelig stoler på noen få voksne i barnehagen. Størsteparten av dagen har barnet hatt det fint, men de negative hendelsene veier mer enn de positive.

Skrevet
På 24.4.2019 den 23.53, AnonymBruker skrev:

Noen som har noen erfaringer å dele angående hva barnehagen har gjort for å skape en endring i forbindelse med mobbing? Barnet gruer seg til barnehagen hver dag, og har beskrivet hendelser og hvilke barn som har deltatt i de.

Så leit :( her sa jeg i fra til pedagogisk leder at barnet ble mobbet av de eldste i bhg, de fikk kjeft og sluttet siden. Barnet mitt var da yngre enn de som mobbet. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det jeg også tenker. Ønsker ikke å bytte, ettersom barnet bruker lang tid på å skape nye voksenrelasjoner, og tror det bytte vil være vanskelig for barnet å gjennomgå. De skal begynne på samme skole neste høst, så om det ikke taes tak i nå vil problemet følge med videre.

Ikke la barnet ditt gå på den skolen hvis ikke mobbingen slutter nå! 

Anonymkode: 7cc86...8e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 25.4.2019 den 12.04, AnonymBruker skrev:

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik at flere barn rotter seg sammen og er voldelige mot ett bestent barn/de samme barna hver gang? Eller er det enkeltbarn som slår og sparker når de ikke får viljen sin? Er det flere barn som slår ett barn, eller er det noen få som slår alle? 

Anonymkode: 9044d...3c1

Skrevet
På 25.4.2019 den 12.04, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt det med styrer først og fremst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...