Gå til innhold

Dårlig mor eller ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ligget med typene flere ganger og vi har snakket om hva jeg hadde gjort om jeg hadde blitt gravid. Sa at jeg hvertfall ikke hadde tatt abort, da jeg vil ikke ta livet fra "barnet" før det har fått en sjanse i verden... HAn mener at han ikke vil at jeg skal være moren til barnet da jeg har vært borti rus før (har sluttet nå), har selvskadet (har sluttet for lengst) og han mener jeg ikke kan ta vare på meg selv.. Jeg er 17 år, bor alene, midt i byen, langt unna foreldre, betaler leie mat etc selv.. Og jeg har måtte lånt han penger før.. Hva mener dere? vil dere si at jeg ville blitt en dårlig mor grunnet jeg har vært borti rus 2-3 ganger, har slitte med selvskading etc i noen år, men ikke nå og det at han mener jeg ikke er ansvarlig nok..?

Anonymkode: 03355...d84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så snart/hvitt at kvinner er dårlige mødre eller ikke. 

Men du er ungdom enda og du trenger å modnes naturlig- ikke bli tvunget inn i den delen av voksenlivet før du er helt klar.

Du har foreløpig ikke så gode forutsetninger som du vil få senere.

• Liker 17
Skrevet

Du er for ung uansett. Du kommer sikkert til å bli en god mor i fremtiden. Men vent minst fem år. I mellomtiden må du sørge for å bruke prevensjon. Gjerne dobbel, altså spiral/ppiller+ kondom. 

Selvsagt kan du bli en god mor nå, men sjansene er så mye større for at det blir bedre om fem år +. 

Og da har du kanskje møtt den perfekte faren for dine barn. Du har faktisk 20 år på deg! Ikke noe å rushe med 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Fint om du kan slutte å låne han penger. 

Hva slags kjæreste er det, som for det første ikke ser noen fremtid med deg (siden han ikke vil ha deg som mor til sine barn), og for det andre snylter på deg økonomisk? 

Ta vare på deg selv. 

Anonymkode: 8f0c3...9df

• Liker 12
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ligget med typene flere ganger og vi har snakket om hva jeg hadde gjort om jeg hadde blitt gravid. Sa at jeg hvertfall ikke hadde tatt abort, da jeg vil ikke ta livet fra "barnet" før det har fått en sjanse i verden... HAn mener at han ikke vil at jeg skal være moren til barnet da jeg har vært borti rus før (har sluttet nå), har selvskadet (har sluttet for lengst) og han mener jeg ikke kan ta vare på meg selv.. Jeg er 17 år, bor alene, midt i byen, langt unna foreldre, betaler leie mat etc selv.. Og jeg har måtte lånt han penger før.. Hva mener dere? vil dere si at jeg ville blitt en dårlig mor grunnet jeg har vært borti rus 2-3 ganger, har slitte med selvskading etc i noen år, men ikke nå og det at han mener jeg ikke er ansvarlig nok..?

Nei, det trenger ikke å bety at du hadde blitt en dårlig mor, men det viser til at du kan være psykisk ustabil og har en del du burde finne ut i livet ditt før du bringer et nytt barn til verden.

Husk at du er bare 17 år, du er fortsatt et barn. Med mer erfaring i livet før ditt første barn, vil du  få mer kunnskap om livet, og med det oppdra barnet bedre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han høres egentlig bare fornuftig ut. Du sier at du har sluttet "for lengst", men du er bare 17 år gammel, så lenge siden kan det ikke ha vært. Jeg håper uansett at dette ikke er noe dere vurderer, og ikke fordi jeg tror at du hadde vært en dårlig mor, men fordi det er så utrolig mye lettere og bedre når man er litt eldre og gjerne har en utdannelse.

Anonymkode: fe803...ffc

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager vil du bli mor som syttenåring??

Anonymkode: 675e0...ea9

AnonymBruker
Skrevet

Sjansene dine til å bli en god mor vil være mye større om noen år, enn om du blir mor i så ung alder som du er nå, og med de utfordringene du har hatt.

Skaff deg god og sikker prevensjon og nyt årene fremover hvor du skaffer deg skolegang og etterhvert jobb som du kan forsørge deg selv og være uavhengig på. Når du har det bra og kan ta vare på deg selv på alle måter, fysisk og psykisk og også langsiktig økonomisk, er det mye lettere å ta vare på et barn. Forhåpentligvis sammen med en som på samme måte vil være en god far.

Anonymkode: e33ea...8a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager vil du bli mor som syttenåring??

Anonymkode: 675e0...ea9

Jeg tolker det ikke dithen at hun vil bli mor, men at hun tenker over hva som skjer OM hun blir gravid. Og det er faktisk positivt for meg :)

Til ts:
jeg tenker som så at det ikke er det at du har vært borti rus og selvskading som kan bli den største utfordringen, men det at du bare er 17. Det er et stort ansvar men så klart det kan gå greit - vil tro at det som oftest gjør det. Vil tro det er bedre for deg å vente noen år, med tanke på alderen din og at du ikke har familie rundt deg som kan støtte deg. Selv om faren til barnet stiller opp så føles det trygt å ha sin egen mor i nærheten, evnt en annen trygg voksenperson.  

Anonymkode: 2db35...871

Skrevet

Skjønner at ikke alle ønsker å ta abort. Men gjør ditt beste for å ikke bli gravid foreløpig. Du kan sikkert bli en god mor, men det er langt fra ideellt å få barn så tidlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare sørg for å ikke bli gravid!!

For du kan jo høres ut som et case barnevernet kommer til å følge med ekstra på..

Anonymkode: c7da2...ead

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var borti rus da jeg var på din alder. Selvskading drev jeg litt med en periode. Ble likevel god mor da jeg ble voksen.

Er håp for deg, men for all del, vent noen år!!

Anonymkode: 4125a...d74

Gjest MizBiz
Skrevet

Er veldig få 17-åringer som hadde blitt gode mødre, uanhengig av rus-og selvskadingshistorie. 

AnonymBruker
Skrevet

De tingene du nevner betyr ikke nødvendigvis at du blir en dårlig mor, men de gjør at du ikke har de beste forutsetningene til å bli forelder, og da tenker jeg særlig på alderen din. 17-åringer føler seg gjerne moden og klar, men fakta er at når du har blitt litt eldre og fått mer livserfaring vil du ha mye bedre forutsetninger til å gi et barn alt det trenger, og det er ganske mye. 

Du er ikke myndig en gang, og du har god tid til å være i et stabilt forhold, være kjærester, samboere, leve og virkelig bli kjent med deg selv før du trenger å ha ansvar for et annet menneske. Min absolutte oppfordring er å være nøye med prevensjonen, bruk gjerne spiral eller p-stav fremfor p-piller og kom heller tilbake til temaet om noen år. Dersom prevensjonen blir brukt riktig er sjansen for å bli gravid svært liten.

Anonymkode: f643c...548

AnonymBruker
Skrevet

En ideell og perfekt mor vil du nok ikke bli i en alder av 17. Ingen ting tyder på at typen din vil bli noen god far heller nå. Vent ti år, og velg barnefar med omhu (og bruk tid på valget, flere år). 

Anonymkode: a7895...f38

Skrevet

Ingen av de tingene du nevner trenger å bety at man blir en dårlig mor. Men måten du fremstiller deg på, lever på og valgene du tar, viser at du enda er veldig umoden. Og det kan gjøre deg til en dårlig mor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...