Gå til innhold

Hvordan sår man frø?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vil bare starte med å si at jeg IKKE eier grønne fingre overhode. Jeg dreper kaktus lissom.

Jeg har derimot fått så lyst til å kaste meg på trenden med å så noen få ting selv. Cherrytomater og markjordbær først og fremst? Hvordan går jeg frem for å gjøre dette? Hva trenger jeg, hva må jeg tenke på. Forslag til andre ting jeg ikke dreper taes i mot med takk :)

Hjelp!

Anonymkode: 91761...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tomater sår man gjerne i februar-mars, så mulig du er for sent ute? Evt kan du kjøpe ferdige småplanter på Plantasjen og dyrke de videre.

Anonymkode: 6ab49...cb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monsieur Beau

Det å så ting og få det til å vokse er noe som man må erfare. Litt sånn prøve og feil over tid. 

Kan gi deg mange tips med det er lett at det blir for mye. Tenk enkelt og ikke stress med ting. Mitt aller beste tips er å høre Denne podcasten. 

Ellers kan du tenke på dette: 

Her er en enkel forklaring:

1. Et frø i hver potte.

2. Hold potten fuktig med plast over 

3. Jo mindre potter du har, jo fortere tørker det ut. 

4. Les bakpå frøposen og spør noen om det du lurer på.

5. Når det spirer trenger det naturlig lys - aller helst ute - eller vekstlampe. Ellers får du høye, tynne og svake planter. 

6. Tenk enkelt/ ha det gøy :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du sår markjordbær nå så kan du rekke å få deg noen gode bær :) Generelt- Så i lett sammentrykt såjord i en liten potte eller yoghurtbeger med hull i bunn, og dekk frøene akkurat med jord så de ikke vises. Jorden må være fuktig på forhånd, ofte er den fuktig nok i posen fra hagesenter. Kjøp et lite drivhus eller lag selv ved å dekke til med plast eller sett en avklipt flaskehals med kork på jorden/over potten. Poenget er å unngå at frøet tørker ut. Sett de gjerne på baderomsgulvet for spiring. Med en gang de spirer må du fjerne plast/drivhus og gi masse lys om dagen og hviletid om natten. La jordoverflaten tørke lett ut mellom vanning og vann nedenfra ved å la potten stå i en skål med et par cm vann i 15-20 min og la den renne av etterpå. Når de har fått sitt andre sett blad trenger de litt utvannet gjødsel i halv styrke ca 1 gang i uken eller litt sjeldnere. De første bladene får nok næring fra frøet. 

Du kan gjerne så flere frø i en potte, men da må du potte om hver enkelt plante i sin egen potte når de er store nok til å håndteres eller klippe bort de svakere plantene så de ikke slåss om plassen. Plant om i større permanente potter med plantejord e.l når de begynner å se for store ut for pottene sine, eller plant ut i hagen etter å ha tilvendt dem utelivet i en uke først.

Du trenger: Potte/yoghurtbeger, drivhus/plastfilm/flaskehals, såjord, sørvendt vinduskarm (lag gjerne en reflektor av aluminiumsfolie og papp for mer lys evt snu på potten flere ganger om dagen så den får nok lys på alle sider), gjødsel og tålmodighet.

Tomat er det nok for sent for om du ønsker en avling. Men du kan jo kjøpe en tomatplante på hagesenter og prøve deg frem som nevnt over. Tomater er gjødselkrevende, trenger å stakes opp og må ha en stor potte. Knip av skuddene som kommer tett mellom hovedstammen og vanlige sideskudd. Når de plantes om kan du med fordel plante ned mest mulig av stammen, den slår nye røtter.

Gressløk dreper du neppe :) Reddiker tåler også en støyt. Følg med på plantene daglig helst om bladene ser bra ut eller om det har kommet noen sykdom eller ugunstige insekter. Du lærer best av å mislykkes!

Anonymkode: 98a29...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk alle sammen :) Nå har jeg får mange gode tips :)

TS :)

Anonymkode: 91761...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det som etter min erfaring (har heller ikke grønne fingre) er lettest å lykkes med, er plukksalat, sukkererter og persille. Lykke til ☺️

Anonymkode: 53905...63e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blomkarse gir fine blomster og kan spises også. Lette å få til. 

Anonymkode: 8848c...531

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...