AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #1 Skrevet 24. april 2019 Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men prøver meg her da det gjelder barn. Ettåringen får H-melk om natten hvis han våkner, etter avtale med lege og helsesøster. Før fikk han mme eller morsmelk, og da hadde vi en sånn maskin for mme. Greien er at han våkner helt hvis det går for lang tid før han får melken fra han begynner å styre. Da kan det ta timesvis å legge han igjen. Kan jeg ta med en flaske kjøleskapskald melk på rommet ca 22:30, og gi han den tre timer senere feks? I følge babycallen er det ca 18-19 grader på rommet. Jeg smaker selvsagt først om den er grei. Har googlet litt om holdbarhet, og de fleste sier det gjelder å smake og lukte. Men dette er jo til et barn. Anonymkode: a9c81...8e5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #2 Skrevet 25. april 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men prøver meg her da det gjelder barn. Ettåringen får H-melk om natten hvis han våkner, etter avtale med lege og helsesøster. Før fikk han mme eller morsmelk, og da hadde vi en sånn maskin for mme. Greien er at han våkner helt hvis det går for lang tid før han får melken fra han begynner å styre. Da kan det ta timesvis å legge han igjen. Kan jeg ta med en flaske kjøleskapskald melk på rommet ca 22:30, og gi han den tre timer senere feks? I følge babycallen er det ca 18-19 grader på rommet. Jeg smaker selvsagt først om den er grei. Har googlet litt om holdbarhet, og de fleste sier det gjelder å smake og lukte. Men dette er jo til et barn. Anonymkode: a9c81...8e5 Du kan smake og lukte før du gir den til han på natten. Anonymkode: 9ea97...93e
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #3 Skrevet 25. april 2019 Evt ha ei bøtte med isbiter i, og melkekartongen ned i bøtta. Da er den jo helt kald gjennom natta Anonymkode: d3bd5...5b8 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #4 Skrevet 25. april 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men prøver meg her da det gjelder barn. Ettåringen får H-melk om natten hvis han våkner, etter avtale med lege og helsesøster. Før fikk han mme eller morsmelk, og da hadde vi en sånn maskin for mme. Greien er at han våkner helt hvis det går for lang tid før han får melken fra han begynner å styre. Da kan det ta timesvis å legge han igjen. Kan jeg ta med en flaske kjøleskapskald melk på rommet ca 22:30, og gi han den tre timer senere feks? I følge babycallen er det ca 18-19 grader på rommet. Jeg smaker selvsagt først om den er grei. Har googlet litt om holdbarhet, og de fleste sier det gjelder å smake og lukte. Men dette er jo til et barn. Anonymkode: a9c81...8e5 Men hva sier tannlegen? 😱. Det hjelper jo fint lite hva legen og helsesøster sier, om tennene blir dårlige. Rart helsesøster ikke isteden har snakket med deg om å kutte ut melken. Jeg tenker at de ikke har tenkt så langsiktig om de har anbefalt en slik ordning. Et unntak er sterk underernæring, slik at behovet for mat hver 3.time er tilstede. Du skriver ikke noe om det er tilfelle. Men det er litt rart, for om det ER tilfelle, burde barnet hatt morsmelkerstatning med ekstra energi. Det er ingen helsemessig årsak til å gi h-melk på natta. Eventuell Kalsiummangel og mangel på andre vitaminer kan dekkes opp på andre måter . Dette skjønte jeg rett og slett ikke... synes du skal høre med tannlegen. Nokså sikker på at du får en helt annen anbefaling. Anonymkode: 5b4d0...4aa 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #5 Skrevet 25. april 2019 Kjølebag? Jeg så noen snertne på Clas Ohlsson her om dagen. Anonymkode: f497c...65f
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #6 Skrevet 25. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva sier tannlegen? 😱. Det hjelper jo fint lite hva legen og helsesøster sier, om tennene blir dårlige. Rart helsesøster ikke isteden har snakket med deg om å kutte ut melken. Jeg tenker at de ikke har tenkt så langsiktig om de har anbefalt en slik ordning. Et unntak er sterk underernæring, slik at behovet for mat hver 3.time er tilstede. Du skriver ikke noe om det er tilfelle. Men det er litt rart, for om det ER tilfelle, burde barnet hatt morsmelkerstatning med ekstra energi. Det er ingen helsemessig årsak til å gi h-melk på natta. Eventuell Kalsiummangel og mangel på andre vitaminer kan dekkes opp på andre måter . Dette skjønte jeg rett og slett ikke... synes du skal høre med tannlegen. Nokså sikker på at du får en helt annen anbefaling. Anonymkode: 5b4d0...4aa Det er en grunn til at vi skal gjøre det slik en stund fremover. Han er ikke første barnet på 12mnd som får melk om natten heller, så slapp helt av. Han har to tenner, og de pusses godt etter melkedrikking. Tannlegen tar ikke hensyn til resten av kroppen, så jeg skjønner ikke helt hva vi skal med en tannleges råd her.. Ellers tak for råd om kjøling, men han liker ikke kald melk, kun romtemperert eller "varm". Anonymkode: a9c81...8e5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #7 Skrevet 25. april 2019 Du blir nesten bare nødt til å smake og lukte, ja. Det er rådet fra Meieriene. Hvorfor kan du ikke gi mme i stedet om barnet tåler og liker det? Må si jeg også lurer litt på lege og helsesøsters råd. Ville jo vært enklere for dere og mer næring i mme om det er derfor barnet skal ha melk på natten. Melk stående i 18-19 grader i 3 timer eller lenger.. Litt skeptisk altså. Men som sagt lukt og smak. Anonymkode: 3db32...077 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #8 Skrevet 25. april 2019 Hadde det ikke vært bedre med mme eller morsmelk? Anonymkode: added...b17
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #9 Skrevet 25. april 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en grunn til at vi skal gjøre det slik en stund fremover. Han er ikke første barnet på 12mnd som får melk om natten heller, så slapp helt av. Han har to tenner, og de pusses godt etter melkedrikking. Tannlegen tar ikke hensyn til resten av kroppen, så jeg skjønner ikke helt hva vi skal med en tannleges råd her.. Ellers tak for råd om kjøling, men han liker ikke kald melk, kun romtemperert eller "varm". Anonymkode: a9c81...8e5 Da tar du med en termos varmt vann og en beholder for å lage vannbad. Anonymkode: f497c...65f
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #10 Skrevet 25. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en grunn til at vi skal gjøre det slik en stund fremover. Han er ikke første barnet på 12mnd som får melk om natten heller, så slapp helt av. Han har to tenner, og de pusses godt etter melkedrikking. Tannlegen tar ikke hensyn til resten av kroppen, så jeg skjønner ikke helt hva vi skal med en tannleges råd her.. Ellers tak for råd om kjøling, men han liker ikke kald melk, kun romtemperert eller "varm". Anonymkode: a9c81...8e5 Det har jo vært store debatter om tannhelse og nattmåltid i årevis. Samtlige er enige om at mat om natta ikke er sunt. Anbefalingen fra helserådet er veldig tydelig: IKKE gi drikke om natten, annet enn vann ved tannframbrudd. Behov mme eller morsmelk er selvsagt noe annet, da er kanskje barnet for lite til vann eller avhengig av dette for å få mat . Kumelk er ikke mat, kun drikke. Veldig godt gjort av deg å få med deg både lege og helsesøster, når all forskning sier at drikke om natta øker risiko for råtne tenner. Det er sikkert en svært logisk og alvorlig forklaring på dette. For hvorfor ellers skulle noen sette tannhelsen alvorlig på spill ? Det spiller egentlig liten rolle med resten av kroppen. Meg bekjent er det ingen alvorlige sykdommer som fordrer h-melk. Det hadde vært fint med en forklaring på hva det går i. Ellers synes jeg dette høres veldig uansvarlig ut. Anonymkode: 5b4d0...4aa 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #11 Skrevet 25. april 2019 Kjære vene.. Nå spør ts om råd om temperaturen på melk. Hun snakket med fagfolk som sier at ungen skal ha hmelk om natta. Vi vet ikke hvorfor, vi har ingenting med hvorfor og hvorfor ungen får melk er ikke relevant for spørsmålet som stilles. Slutt å bland dere med noe dere ikke vet noen ting om og som ts absolutt IKKE trenger hjelp med! Slutt å lat som dere kan et eller annet, mest sannsynlig vet disse fagpersonene det også og sannsynligheten for at det gjør mer skade enn at ungen ikke får melk. De har vurdert det. Jeg har forresten drukket brus, saft, juice, melk, energidrikke og alt jeg kan tenke meg i løpet av natta. Jeg er over 20 år og gar ikke råtne tenner. Dette har jeg gjort så lenge jeg kan huske. Jeg var heller ikke særlig flink til å pusse tennene heller da jeg var yngre. Helt perfekte tenner. Så det at dette barnet må drikke melk i en periode, og har tannpuss kveld og morgen og ved behov så ser ikke jeg problemet. Og heller råtne tenner som uansett er melketenner nå, enn det som skjer hvis ungen ikke drikker den melka. Tydeligvis er det viktig. Og til ts, jeg har desverre ikke noen gode råd enn de andre som har kommentert. Evt legge det i kaldt vann, som blir varmere av seg selv, men samtidig holdt seg kaldt en stund, men kanskje litt mer romtemp da det drikkes. 3 timer tror jeg ikke er farlig uansett hvis det er tett. Du aneeeer ikke hvor mye melk som står varmt eller andre varer for den saksskyld som står varmt før det kommer i diskene i butikken. Anonymkode: 13707...eb7 3
Joppeline Skrevet 25. april 2019 #12 Skrevet 25. april 2019 Finnes mange kjølevesker for flasker. Søk på baby bottle insulator/baby bootle cooler bag og lignende, da finner du masse. Jeg har kjøpt avent sin som de solgte på barneutstyrsbutikk. Ellers fungerer jo kjølebag også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå