AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #361 Skrevet 1. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette har du oversikt over? Anonymkode: 070bd...5a7 Det finnes statistikk på dette ja, hvis jeg husket riktig var andelen somaliske kvinner i jobb bare rundt 4%. Anonymkode: 82175...e70
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #362 Skrevet 1. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes statistikk på dette ja, hvis jeg husket riktig var andelen somaliske kvinner i jobb bare rundt 4%. Anonymkode: 82175...e70 Lurer på hva folk ville valgt her, hvis de kunne: Å hatt en etnisk luring som fikk seg trygd, eller sette denne i arbeid og gi trygden til en somalier som aldri kommer i jobb? Anonymkode: 06092...80b 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #363 Skrevet 2. mai 2019 Hadde man fått ut tall på hvor ille NAV er med tanke på innvandringen ville det nok blitt opprør i norge. Kanskje vi til og med hadde våknet opp å demonstrert i gatene med å brenne biler å knuse butikkvinduer. Virkelig vise krefter. Innvandringen er jo største skandalen som har skjedd europa etter andre verdenskrig. Anonymkode: 070bd...5a7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #364 Skrevet 2. mai 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde man fått ut tall på hvor ille NAV er med tanke på innvandringen ville det nok blitt opprør i norge. Kanskje vi til og med hadde våknet opp å demonstrert i gatene med å brenne biler å knuse butikkvinduer. Virkelig vise krefter. Innvandringen er jo største skandalen som har skjedd europa etter andre verdenskrig. Anonymkode: 070bd...5a7 Nå nå, det er jo alltid de sist ankomne som er "det store problemet". Akkurat nå er det somaliske damer. Ja, de suger mye ut av felleskassa, og ja, de bidrar med "lite" (selv om de nettopp fikk skryt av forskere for å være mye mer aktive i barnas utdannelse enn mange trodde fra før. Det er jo veldig positivt hvis vi tenker langsiktig). Men sånn har det jo alltid vært. På 70-tallet var det pakistanerne som var problemet, på 80-tallet polakker og vietnamesere, på 90-tallet eks-jugoslavene. Og hva skjer? Det normaliserer seg med tiden. De klassekameratene til barna mine som har vietnamesisk eller pakistansk bakgrunn er jevnt over tredje generasjons Oslogutter, med fedre og mødre i vanlige jobber, og kanskje et søsken eller maks to. At mange halvgamle somaliske damer, kanskje med krigstraumer og analfabetisme, ikke klarer å komme seg i jobb i Norge er ikke så fryktelig rart, egentlig. Det hadde nok ikke de færreste klart i tilsvarende situasjon. Jeg synes det er minst like bekymringsfullt med de etnisk norske som har vokst opp her med alle muligheter, og likevel befinner seg i en situasjon der de faller permanent utenfor arbeidslivet til tross for at de ikke har konkrete funksjonsnedsettelser å vise til. Det er ikke bra verken for individet eller samfunnsøkonomien. Eller hva med bygder der "halve befolkningen" er uføretrygdet og kommunelegen leter med lys og lykte etter påskudd for å slippe å sette folk på arbeidsledighetstrygd, rett og slett fordi det ikke finnes jobber (dette er sikkert ikke veldig vanlig, men jeg leste en virkelig oppsiktsvekkende artikkel om dette en gang som pekte på flere eksempler. Rekker dessverre ikke å google det nå)? Anonymkode: af18d...be1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #365 Skrevet 2. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå nå, det er jo alltid de sist ankomne som er "det store problemet". Akkurat nå er det somaliske damer. Ja, de suger mye ut av felleskassa, og ja, de bidrar med "lite" (selv om de nettopp fikk skryt av forskere for å være mye mer aktive i barnas utdannelse enn mange trodde fra før. Det er jo veldig positivt hvis vi tenker langsiktig). Men sånn har det jo alltid vært. På 70-tallet var det pakistanerne som var problemet, på 80-tallet polakker og vietnamesere, på 90-tallet eks-jugoslavene. Og hva skjer? Det normaliserer seg med tiden. De klassekameratene til barna mine som har vietnamesisk eller pakistansk bakgrunn er jevnt over tredje generasjons Oslogutter, med fedre og mødre i vanlige jobber, og kanskje et søsken eller maks to. At mange halvgamle somaliske damer, kanskje med krigstraumer og analfabetisme, ikke klarer å komme seg i jobb i Norge er ikke så fryktelig rart, egentlig. Det hadde nok ikke de færreste klart i tilsvarende situasjon. Jeg synes det er minst like bekymringsfullt med de etnisk norske som har vokst opp her med alle muligheter, og likevel befinner seg i en situasjon der de faller permanent utenfor arbeidslivet til tross for at de ikke har konkrete funksjonsnedsettelser å vise til. Det er ikke bra verken for individet eller samfunnsøkonomien. Eller hva med bygder der "halve befolkningen" er uføretrygdet og kommunelegen leter med lys og lykte etter påskudd for å slippe å sette folk på arbeidsledighetstrygd, rett og slett fordi det ikke finnes jobber (dette er sikkert ikke veldig vanlig, men jeg leste en virkelig oppsiktsvekkende artikkel om dette en gang som pekte på flere eksempler. Rekker dessverre ikke å google det nå)? Anonymkode: af18d...be1 Det var litt av dette jeg mente i et tidligere innlegg, at om man har folk fra lokal-NAV og en lege man er på godfot med, vil dette i stor grad kunne avhjelpe en som vil lure til seg trygd. En presset kommune, en person som ikke er så ivrig på å jobbe og i tillegg ikke har noe videre utdannelse, sammen blir dette en god trygdecoktail som lett kan utnyttes. Om folk ser på forskjellene fra kommune til kommune i landet med høyest og lavest andel uføre, ser man jo at det er veldig store forskjeller... Anonymkode: 06092...80b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå