AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #1 Skrevet 24. april 2019 Jeg trenger seriøst hjelp. Jeg har 2 blomsterkrukker utenfor huset som jeg MÅ plante noe i, men jeg aner ingenting om blomster. Hvilke blomster kan jeg plante et sted der det er direkte sol i lange perioder av gangen? Anonymkode: 96e0a...743
Leo Skrevet 24. april 2019 #2 Skrevet 24. april 2019 Det er nok litt tidlig enda (Selv om været noen steder kan få oss til å tro at det allerede er sommer så er det ikke det og faren for frostnetter er på ingen måte over ), men såkalt superpetunia eller småblomstret petunia er temmelig idiotsikker og tåler fint å stå i direkte sollys. Litt dyre, men til gjengjelde blomstrer de ivrig fra mai til frosten tar dem en eller annen gang i oktober/november. 3
Anonym907654 Skrevet 24. april 2019 #3 Skrevet 24. april 2019 (endret) Gå til en blomsterbutikk og spør de om hjelp. Jeg har personlig ikke god erfaring med blomster selv men har alltid fått god hjelp der! De kan hjelpe deg til å finne akkuratt hva du ser etter. Endret 24. april 2019 av Anonym907654 1
Astoria Skrevet 25. april 2019 #4 Skrevet 25. april 2019 Planta stemorsblomster i fjor, og de har kommet igjen i år 😍 Så frosten og vinteren tok ikke knekken op de i hvertfall 👍🏻😊 1
Grønt blad Skrevet 25. april 2019 #5 Skrevet 25. april 2019 Har du direkte sol hele eller store deler av dagen er du heldig, for da stående ganske fritt. Du kan ha alle ettårige blomster (kalles også sommerblomster) som blomstrer hele sommeren. Husk å knipe av (fjerne) visne blomster for at blomstene skal blomstre hele sommeren. Jeg liker godt pelargonia, og den kan du også ta ut neste år (og da er den enda større og finere) dersom du lar den overvintre inne (tåler ikke frost). Du kan f.eks. kombinere to ulike farger. Også her må du fjerne visne blomster. Er det litt store krukker, kan du også ha noe vintergrønt som kan overleve vinteren ute. Om det er fare for frost der du bor, bør du ha noe som tåler det, f.eks. stemorsblomst. Eventuelt kan du ta inn krukkene om natta eller sette dem under tak når det er meldt rundt null. Husk uansett å vanne ofte, for plantene trenger mye vann i solsteken. Store krukker og mye jord kan gjøre at du ikke må vanne hver dag. Anbefaler deg å gå på et gartneri, gjerne et som selv dyrker planter. Der får du god hjelper godt utvalg. Lykke til! 2
Agathe Skrevet 25. april 2019 #6 Skrevet 25. april 2019 Er det høye krukker? Da er hengelobelia og bacopa veldig fine, og på de trenger man ikke å knipe av visne blomster hele tiden. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #7 Skrevet 25. april 2019 1 hour ago, Grønt blad said: Har du direkte sol hele eller store deler av dagen er du heldig, for da stående ganske fritt. Du kan ha alle ettårige blomster (kalles også sommerblomster) som blomstrer hele sommeren. Husk å knipe av (fjerne) visne blomster for at blomstene skal blomstre hele sommeren. Jeg liker godt pelargonia, og den kan du også ta ut neste år (og da er den enda større og finere) dersom du lar den overvintre inne (tåler ikke frost). Du kan f.eks. kombinere to ulike farger. Også her må du fjerne visne blomster. Er det litt store krukker, kan du også ha noe vintergrønt som kan overleve vinteren ute. Om det er fare for frost der du bor, bør du ha noe som tåler det, f.eks. stemorsblomst. Eventuelt kan du ta inn krukkene om natta eller sette dem under tak når det er meldt rundt null. Husk uansett å vanne ofte, for plantene trenger mye vann i solsteken. Store krukker og mye jord kan gjøre at du ikke må vanne hver dag. Anbefaler deg å gå på et gartneri, gjerne et som selv dyrker planter. Der får du god hjelper godt utvalg. Lykke til! Mye bra her. Skal du reise bort en helg, kan du sette brusflasker fylt med vann opp ned i den allerede helt våte jorda - da har du et mini automatisk vanningsanlegg. Etterhvert som jorda tørker, vil vannet i brusflaska lekke ut i jorda. Anonymkode: cb8b6...2ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå