Gå til innhold

Barnet er usikker om hun vil konfirmeres

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en konfirmant neste år men hun er usikker på om hun vil, når burde hun bestemme seg før det er for sent ?

Anonymkode: 045fc...df6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan vel de som holder i konfirmasjonsundervisningen best svare på!?

Anonymkode: a6335...58c

• Liker 4
Skrevet

Hun kan bestemme seg akkurat når det føles riktig for henne. (Men ikke send ut invitasjoner til konfirmasjonen før hun har bestemt seg.)

• Liker 4
Skrevet

Innen frist for påmelding. Men dette er vel ikke noe å pushe på?

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Rotemor skrev:

Ingen som pusher noe som helst.

Anonymkode: 045fc...df6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min valgte å ikke konfirmere seg fordi han mener det er tull å skulle velge en livstro han ikke tror på. Og det sa han i fra året før. Fikk frem til jul, men var fast bestemt på at dette ville han ikke.. 

Anonymkode: c5d2d...eb2

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare sjekke når fristen for påmelding går ut. Her åpner de for påmelding nå i mai (har også konfirmant neste år), og om man skal kunne velge dag/tid så må man være raskt ute. Han min er litt usikker på om han skal velge kirken eller borgelig, men tror nok helst han ender i kirken.

Anonymkode: 7e618...f88

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner meg ikke på ungdom som ikke vil ha penger 😳

Anonymkode: d004b...681

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, Rotemor said:

Fristen er vel konfirmasjonsdagen? En venninne av meg fulgte hele opplegget men valgte 15 års fest 

Anonymkode: bcfe1...bf4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner meg ikke på ungdom som ikke vil ha penger 😳

Er da en fantastisk flott ting når ungdommer tør å stå opp for sine egne meninger og verdier til tross for at de vil gå glipp av store pengegaver?! 

Anonymkode: 2da4a...ac1

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er da en fantastisk flott ting når ungdommer tør å stå opp for sine egne meninger og verdier til tross for at de vil gå glipp av store pengegaver?! 

Anonymkode: 2da4a...ac1

Jo, men merkelig er det. Mange får en buffer i konfirmasjonspengene. De smarteste sparer pengene og får bruk for de i en etableringsprosess. Borgelig konfirmasjon er også et alternativ. Å velge bort alt syns jeg ikke er smart av ungdommen. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men merkelig er det. Mange får en buffer i konfirmasjonspengene. De smarteste sparer pengene og får bruk for de i en etableringsprosess. Borgelig konfirmasjon er også et alternativ. Å velge bort alt syns jeg ikke er smart av ungdommen. 

Husk at ikke alle familier har like mye penger eller gir like store gaver til konfirmasjon. Så konfirmasjon er ingen garanti for en «buffer». Jeg fikk 7000 i min tid, brukte de på telemarkski og en tur til Oslo.

Anonymkode: 874df...6f1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Husk at ikke alle familier har like mye penger eller gir like store gaver til konfirmasjon. Så konfirmasjon er ingen garanti for en «buffer». Jeg fikk 7000 i min tid, brukte de på telemarkski og en tur til Oslo.

Anonymkode: 874df...6f1

Selvfølgelig. Men 7000 kr er også mye. Du fikk jo deg både Oslotur og telemarkski. 

Skrevet (endret)

Min tenåring ble heller ikke konfirmert. Og det var pga meg fordi jeg nekter å la han stå der og hykle fremfor presten og gud og hvermann! Stå der og påstå at han er kristen og "har troen" alt det der!? Det er jo bare løgn. Nei. Det er løgn og bedrag. Jeg gir blaffen i om folk pakker det inn og kaller det "tradisjon". Det er ikke noe mere riktig å gjøre det av den grunn, dersom man (tenåringen) ikke er religiøse eller kristne.

Min tenåring kom hjem en dag og spurte "Mamma, skal jeg konfirmeres?" da han hadde hørt ungdommer på skolen i klassen osv snakke om det. Jeg svarte "nei, det skal du ikke, fordi hverken du eller vi er kristne". Dette godtok han med et skuldertrekk. Jeg sa imidlertid i fra at han skulle få en pengegave av oss likevel, og han fikk det samme av begge besteforeldre. Disse pengene står fremdeles på sparekonto, klar til å brukes på førerkort. 

PS! Han er ikke døpt heller av samme grunn!

Endret av Million
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Min tenåring ble heller ikke konfirmert. Og det var pga meg. Jeg nekter å la han stå der og hykle fremfor presten og gud og hvermann, og påstå at han er kristen og "har troen" alt det der! Nei. Det er løgn og bedrag. Jeg gir blaffen i om folk pakker det inn og kaller det "tradisjon". Det er ikke noe mere riktig å gjøre det av den grunn, dersom man (tenåringen) ikke er religiøse eller kristne.

Min tenåring kom hjem en dag og spurte "Mamma, skal jeg konfirmeres?" da han hadde hørt unger på skolen snakke om det. Jeg svarte "nei, det skal du ikke, fordi hverken du eller vi er kristne". Dette godtok han med et skuldertrekk. Jeg sa imidlertid i fra at han skulle få en pengegave av oss likevel, og han fikk det samme av begge besteforeldre. Disse pengene står fremdeles på sparekonto, klar til å brukes på førerkort. 

Så barnet ditt kunne ikke få velge selv? 

• Liker 5
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så barnet ditt kunne ikke få velge selv? 

Han er ikke kristen. Jeg er moren hans og vet hva han står for, og jeg vet at han ikke ville valgt å konfirmere seg for noen annen grunn enn å få penger.

Så nei. Han fikk ikke det da.

Han kan konfirmere seg nå, hvis han vil. Han er over 18. Men det skjer selvfølgelig ikke.

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå 18 år, og da alle mine jevnaldrende konfirmerte seg enten kirkelig eller borgelig, valgte jeg ingen av delene. Og det gikk helt fint med meg!

Jeg fikk velge meg et sted jeg ville reise med hele familien, så da ble det en flott tur til Karibia. Og så fikk jeg bunad og ble feiret med kake den helgen mine venninner konfirmerte seg:) Selvfølgelig er det ikke alle foreldre som har mulighet til dette, men konfirmasjonen kan helt fint droppes til fordel for en annen oppmerksomhet/feiring av konfirmanten

Anonymkode: 33721...06f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Million skrev:

Han er ikke kristen. Jeg er moren hans og vet hva han står for, og jeg vet at han ikke ville valgt å konfirmere seg for noen annen grunn enn å få penger.

Så nei. Han fikk ikke det da.

Han kan konfirmere seg nå, hvis han vil. Han er over 18. Men det skjer selvfølgelig ikke.

Religion er en valgfrihet fra man er 15 år. Jeg kjenner flere som har konfirmert seg i voksen alder. Synd mange ungdommer ikke vet at de har et valg selv.

• Liker 6
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Religion er en valgfrihet fra man er 15 år. Jeg kjenner flere som har konfirmert seg i voksen alder. Synd mange ungdommer ikke vet at de har et valg selv.

"Synd"??? "Religion er en valgfrihet"? Når har jeg sagt at han ikke har fått velge religion?

Jeg sa han ikke fikk konfirmere seg, fordi han ikke er religiøs. Det betyr jo faktisk at han IKKE HAR VALGT RELIGION, som du uttrykker det.

Hadde sønnen min kommet hjem og sagt at han er blitt religiøs, "jeg tror på gud", så hadde han selvsagt fått være det. Og da hadde han også fått en tradisjonell konfirmasjon. Eller hadde han på noe som helst tidspunkt under oppveksten nevnt at han trodde "det er noe mer, kanskje det finnes en gud" eller gitt uttrykk for å på noen måte være bare litt kristen, så skulle han også fått konfirmert seg.

Men det skjedde aldri. Gutten er ateist, akkurat som oss foreldre.

Og PS! Hadde gutten virkelig villet konfirmere seg, så hadde han sagt det. Han er ikke noe persilleblad som ikke tør å stå opp for sine meninger.

Endret av Million
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Million skrev:

"Synd"??? "Religion er en valgfrihet"? Når har jeg sagt at han ikke har fått velge religion?

Jeg sa han ikke fikk konfirmere seg, fordi han ikke er religiøs. Det betyr jo faktisk at han IKKE HAR VALGT RELIGION, som du uttrykker det.

Hadde sønnen min kommet hjem og sagt at han er blitt religiøs, "jeg tror på gud", så hadde han selvsagt fått være det. Og da hadde han også fått en tradisjonell konfirmasjon. Eller hadde han på noe som helst tidspunkt under oppveksten nevnt at han trodde "det er noe mer, kanskje det finnes en gud" eller gitt uttrykk for å på noen måte være bare litt kristen, så skulle han også fått konfirmert seg.

Men det skjedde aldri. Gutten er ateist, akkurat som oss foreldre.

Og PS! Hadde gutten virkelig villet konfirmere seg, så hadde han sagt det. Han er ikke noe persilleblad som ikke tør å stå opp for sine meninger.

Slapp av mor, du trenger ikke føle deg så angrepet. Jeg sier bare meninga mi. Jeg syns det er synd. Du tok et valg for han. Man er ung, og hører selvfølgelig på hva mamma og pappa sier i den alderen. Kjedelig å angre på det senere. Jeg syns foreldre bør be barna sine finne ut om de vil konfirmere seg selv. Når han kom hjem å spurte hadde det i mitt hodet vært riktig å sagt at han må vurdere det selv. Du sa ‘nei’, og lot han ikke velge. Er bare meninga mi. Sikkert mange andre som ville ha gjort det samme som deg. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...