AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #1 Skrevet 24. april 2019 Har ei datter på 14 som sier at hun har blitt kjent med en litt eldre gutt gjennom nettet... Hun sier også at denne gutten kommer på besøk til helga... Jeg ble sjokkert, og visste derfor ikke hva jeg skulle si... Hun har jo veldig lyst til å møte han! Hva hadde du gjort om du var i liknende situasjon? Takk, på forhånd! (-: Anonymkode: ee8e5...053
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #3 Skrevet 24. april 2019 Selvfølgelig er det fullstendig uaktuelt. Anonymkode: a5267...20d 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #4 Skrevet 24. april 2019 Det er selvfølgelig ikke greit. Han kan dessuten være en helt annen en han utgir seg for. Vær glad hun fortalte det. Anonymkode: a28a7...004 4
Susalabim Skrevet 24. april 2019 #5 Skrevet 24. april 2019 Synes det er fint at hun er så ærlig med deg at hun sier det jeg! Mye bedre at du får vite om det, og at han kan komme hjem til dere mens du er hjemme, enn at de møtes i hemmelighet? 19
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #6 Skrevet 24. april 2019 Jeg er ikke i utgangspunktet negativ til å la ungdommer møte sine nettvenner i kontrollerte omgivelser, men om det er aktuelt avhenger helt av situasjonen. En del barn og unge bruker mye tid på internettet og særlig gjennom gaming, og kan der møte gode venner som de tilbringer mye tid med over nett, som de dermed ønsker å møte i virkeligheten. Dersom jeg hadde hatt en ungdom som over lengre tid hadde gamet sammen med en annen ungdom og de hadde utviklet et nært vennskap ville jeg nok vært positiv til å få denne vennen på besøk, forutsatt at jeg fikk prate med foreldrene først og var tilstede under hele besøket. Her må jeg likevel innrømme at varsellampene mine blinker, særlig fordi det er en litt eldre gutt. Jeg reagerer også på at det virker som hun heller har "gitt beskjed" enn spurt om det var ok at han kommer, for her i huset er det vi voksne som tar slike avgjørelser. Jeg syntes likevel du bør rose datteren din for å ta det opp med deg, og for å ikke møte denne gutten uten å ha gitt beskjed, og tatt en prat med henne om farene ved å treffe folk fra internett, eller generelt folk man ikke kjenner. Anonymkode: 3ca74...863 15
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #7 Skrevet 24. april 2019 Om han kommer på besøk til dere har du jo god kontroll på dem og hvem han er. Om hun skulle reise til han, eller møte han uten deg ville det vært mye mer bekymringsverdig. La han komme på besøk, la han sove på et gjesterom. Vær til stedet når de møtes og kjør dem hjem til dere. Da har du full kontroll på hva de gjør og hvem han er Du sier ikke hvor gammel han er, men jeg regner ikke en 20-åring ville besøkt familien til datteren din? Anonymkode: 1ebbd...acb 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #8 Skrevet 24. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ei datter på 14 som sier at hun har blitt kjent med en litt eldre gutt gjennom nettet... Hun sier også at denne gutten kommer på besøk til helga... Jeg ble sjokkert, og visste derfor ikke hva jeg skulle si... Hun har jo veldig lyst til å møte han! Hva hadde du gjort om du var i liknende situasjon? Takk, på forhånd! (-: Anonymkode: ee8e5...053 Du sier at det er noe dere kan få til. Og så avtaler du et sted utenfor hjemmet der du, din datter og hennes far møter denne gutten. Er han en ok fyr så kan dere da for all del invitere han hjem på sikt. Det du ikke gjør er å si nei. Det eneste jenta lærer av det er at hun neste gang møter fremmede fra nettet uten å si fra til foreldrene. Her har hun gjort mye rett: hun har avtalt å treffe han på et sted med foreldre til stede og hun har informert dere foreldre. Ok; å IG bort hjemmeadresse er kanskje ikke lurt. Men hun er 14 - mange er 24 før de lærer at en ikke møter fremmede alene. Anonymkode: 22fe1...31b 16
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #9 Skrevet 24. april 2019 Dette er farlig. Hun er alt for ung og uvitende til å møte fremmede på denne måten ! Anonymkode: 44fb6...2ca 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #10 Skrevet 24. april 2019 9 minutter siden, Catalina Culès skrev: Du sier selvfølgelig nei. Bassert på hva? De fleste unge treffes på nett i dag. Dette er 2019, ikke 1990. Uansett kan da selvsagt den søte nabogutten like godt være en gal massemorder. Folk flest blir overfalt av folk de kjenner godt. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er farlig. Hun er alt for ung og uvitende til å møte fremmede på denne måten ! Anonymkode: 44fb6...2ca Helt på alvor? Du mener det er farlig for henne å møte han hjemme hos seg selv med familien sin til stede? På hvilken måte? Anonymkode: 22fe1...31b 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #11 Skrevet 24. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: (...) Det du ikke gjør er å si nei. Det eneste jenta lærer av det er at hun neste gang møter fremmede fra nettet uten å si fra til foreldrene. (...) Anonymkode: 22fe1...31b Dette!! Ros jenta for å si i fra, også er du med på planleggingen av besøket, slik at du har kontroll, samtidig som hun (og han) skal føle seg komfortabel med situasjonen.. ikke sikkert han er så interessert i å gå på cafè med hele familien, men løsningen kan jo være at dere kan få hilse på han, og at dere sitter på hvert deres bord, der du hele tiden kan se dem. Anonymkode: 5bb57...bc2 7
Gjest GulSol Skrevet 24. april 2019 #12 Skrevet 24. april 2019 "Eldre" som i 16 år, eller eldre som i 18-19 år? Eller... 20+? Dette er mer avgjørende synes jeg. Si ja, spør om å se et bilde og ta han imot når han kommer. Hun er sikkert forelska.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #13 Skrevet 24. april 2019 Dette tror jeg ikke på. Anonymkode: 9edc0...c95
Maleficenta Skrevet 24. april 2019 #14 Skrevet 24. april 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bassert på hva? De fleste unge treffes på nett i dag. Dette er 2019, ikke 1990. Uansett kan da selvsagt den søte nabogutten like godt være en gal massemorder. Folk flest blir overfalt av folk de kjenner godt. Helt på alvor? Du mener det er farlig for henne å møte han hjemme hos seg selv med familien sin til stede? På hvilken måte? Anonymkode: 22fe1...31b Vi vet jo ikke om dette er en litt eldre gutt eller om det egentlig er en 40 år gammel mann som gir seg ut for å være en ung gutt. 2
megda Skrevet 24. april 2019 #15 Skrevet 24. april 2019 hvor gammel er gutten? Det tenker jeg er ganske essensielt 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #16 Skrevet 24. april 2019 Her må du også vite og kartlegge hva slags type vennskap dette er for datteren din. Det er veldig forskjellige situasjoner om det er noen hun barer deler en eller annen felles interesse med f.eks. Eller om det er noen hun har hatt en flørtende og seksuell dialog med - som i verste fall kan være grrooming utført av en eldre person som ønsker å få seg til seksuell omgang med svært unge jenter. Anonymkode: 75c3d...162 2
Kiki85 Skrevet 27. april 2019 #17 Skrevet 27. april 2019 Flott at din datter kommer til deg og spør om dette. Som min far sa til meg når jeg var 14, og skulle møte en eldre nettvenn (18) for 20 år siden. Inviter ham på et måltid hjemme først. At han er eldre betyr at han burde ha forståelse for foleldres bekymring når det gjelder ukjente mennesker som kan være noe helt annet enn man utgir seg for, vil han ikke det så er det nok muligens noe ugler i mosen. 2
Nerine_ Skrevet 27. april 2019 #18 Skrevet 27. april 2019 På 24.4.2019 den 20.22, AnonymBruker skrev: Dette tror jeg ikke på. Anonymkode: 9edc0...c95 Hva ved denne historien virker for utrolig til å være sant...? 2
GammelKaktus Skrevet 27. april 2019 #19 Skrevet 27. april 2019 Synes det er flott at datteren din har såpass tillit til deg at hun sier det til deg, det er jo knallbra. Så når hun sier han er er eldre, er han 16, eller 18+? Nå vet du jo at han kommer så du for ta i mot han som du tar i mot andre bekjente av din datter, så følger du litt ekstra med. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #20 Skrevet 27. april 2019 Husk at mange lyver om alderen sin. En 30-åring kan fort lyve om at han er 16 år. Har du noen gang hørt om en ung jente som har møtt noen på nett og det har endt godt? https://www.dailymail.co.uk/news/article-6487113/Teenager-16-convicted-rape-murder-Viktorija-Sokolova.html Anonymkode: 28e0b...aac 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå